شماره 201 | 2 ارديبهشت 1394 | |
روز يكشنبه 30 فروردين ماه 1394به همت «انجمن ايراني تاريخ، شعبه خراسان رضوي» و مشارکت شهرداری و شورای شهر قوچان و دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه فردوسی مشهد، نشست تخصصی تاریخ محلی ایران با تأکید بر محلی نگاری در قوچان با حضور تعدادی از پژوهشگران، اساتید دانشگاه و مسئولان شهر قوچان در تالار شادروان دكتر احمد علي رجايي بخارايي برگزار شد. در ابتدای مراسم پس از قرائت آیاتی از کلامالله مجید، غلامحسين نوعي نماينده انجمن در خراسان رضوي به هدف گذاري اين دفتر در ورود جدي به مقوله محلينگاري در استان اشاره نمود كه اولين نشست تخصصي در اين حوزه را به شهر قوچان و ظرفيتهاي بالاي آن اختصاص دادهايم. ايشان ضمن تشكر از همكاري مناسب انجمن علمي دانشجويان تاريخ از همراهي مديريت امور اسناد و مطبوعات خراسان رضوي در اجراي اين برنامه علمي تقدير نمود. سردبير فصلنامه تاريخ پژوهي به برنامه نشستهاي بعدي محلينگاري در مشهد، نيشابور و خواف اشاره كرد كه به زودي شرايط برگزاري آن اعلام خواهد شد. در ادامه اين نشست دکتر رهنما رئيس دانشكده ادبيات در سخنانی کوتاه ضمن خیر مقدم به شرکت کنندگان نشست چنین بيان داشت: «بيشك قوچان نيازمند پژوهشهاي گستردهاي است چرا كه اين منطقه داراي پتانسيل فرهنگي فراواني است و اين امر نيازمند حظور گسترده محققين در اين عرصه است.» دكتر محمدتقي ايمانپور مدير گروه تاريخ دانشگاه فردوسي از دیگر سخنرانان نشست تاریخ محلی قوچان بود. ایشان ضمن سپاسگذاري از انجمن ايراني تاريخ شعبه خراسان رضوي بابت برگزاري اين نشست و تشكر از حضور دانشجويان عضو انجمن علمي تاريخ در همراهي با اين گروه، چنین اشاره داشت: «قوچان يكي از نقاط مهم ايران در دوره ي ايران باستان است و پس از آن نيز در دوره اسلامي بر اهميت آن افزوده شد و هم اكنون نيز اين جايگاه ماندگار پابرجا است و به حق پرداختند درباره ي گذشته آن كاري غني محسوب ميگردد.» همچنین جليل قصابي عضو انجمن ايراني تاريخ و دبير علمي اين نشست درباره اهميت توجه به تاريخنگاري محلي در سخنانی فرمودند: «تاريخنگاري محلي به واقع از قرن 3 هجري آغاز شد و از آنجايي كه در تاريخ محلي به بررسي يك نقطه اهميت داده ميشود و مطالعات جزيي مد نظر قرار دارد، نقشي عمده در شناسايي تاريخ ملي دارد و از انگيزههاي اصلي در نگارش تاريخهاي محلي تقابل گرايشهاي بومي و محلي است.» وي افزود: «پژوهشهاي كنوني نشان ميدهد كه مورخان به طور معمول در گذشته ايران، تاريخ را به خاطر مخاطبين خاص خود مينوشتهاند و اين امر يكي از نقصانهاي تاريخي به شمار ميرود، اما با تاريخهاي محلي ميتوان به خوبي اين خلاء را در تاريخِ ايران جبران نمود. نقي لطفي، استاد تاريخ از دیگر سخنرانان افتتاحیه نشست تاریخ محلی قوچان بود. قسمتهایی از مطالب ایشان توسط مجری همایش قرائت شد. وی در مطالبی کوتاه و انتقادي بيان داشت: «در كشورهاي اروپايي حتي دورترين نقاط داراي تاريخ محلي ميباشند، اما متأسفانه در ايران شاهد اين امر هستيم كه توجه به اين گونه از تاريخ درهالهاي از ابهام قرار دارد و اين امر مايه تأسف براي سرزميني با اين تاريخ كهن است.» دکتر صالحیفر شهردار قوچان هم در سخنانی به ظرفیتهای گردشگری در شهر قوچان پرداختند. پس از آن دكتر يوسف متولي حقيقي، پژوهشگر تاريخ محلي استان و عضو هيأت علمي گروه تاريخ دانشگاه آزاد بجنورد با تأكيد بر جايگاه ويژه تاريخ محلي در ايران افزود: «تاريخ محلي ابعاد مختلفي دارد و يكي از اين ابعاد آن شناخت مشاهير و رجال است كه بايد به نگاهي موشكافانه داشت، امري كه امروزه متأسفانه كمتر مورد توجه قرار ميگيرد. به عنوان مثال فردي به نام جعفرقلي زنگلي(1) ، شاعر برجسته قوچان، اكنون در وادي فراموشي به سر ميبرد و اين رسالت تاريخ محلي است كه ميبايد به اين موضوع بپردازد. دکتر متولی حقیقی با بررسی سنتهای تاریخنگاری در دیوان جعفرقلی فرمودند. ایشان به حوادث تاریخی توجه ویژه ای داشتند. و برخی از اتفاقات اواخر دوره قاجار در اشعارش منعکس شده است. دكتر ابوالفضل حسنآبادي مدير امور اسناد و مطبوعات آستان قدس رضوی از دیگر سخنرانان این نشست بود. ایشان در سخنانی پژوهشهاي انجام شده در تاريخ محلي را بسيار اندك دانسته و بيان نمود: «معمولاً كتابهايي كه در حوزه تاريخنگاري نوشته ميشود در حوزه شهر نگاري است و بايد اين ديدگاه را تغيير داد و بهتر است به محلينگاري با محوريت مناطق بومي و نقاط كمتر مورد بررسي قرار گرفته توجه نمود و اين امر در دستور كار مورخان قرار گيرد. استاد محمد جاباني پژوهشگر حوزه تاريخ قوچان و مؤلف کتاب درسخنانی در ارتباط با ماهيت تاريخ محلي گفت: «تاريخ محلي داراي محدوده مشخصي است و كوچكترين امور در هر شهري نيز در حوزه مطالعات تاريخ محلي قرار دارد و اين امر شامل تمامي ابعاد زندگي فردي و اجتماعي ميگردد و ميبايد با ديدي همه جانبه در اين حوزه گام نهاد.» وي همچنين افزود: «بهتر است براي نگارش تاريخهاي محلي افرادي اقدام كنند كه خود ساكن آن نقطه يا بومي آن مكان باشند، چرا كه در اين صورت تمامي امور مورد بررسي قرار خواهد گرفت؛ حتي كوچكترين امور. از اين رو تاريخهاي محلي داراي توانايي بالايي در زمينه اجرايي و عملياتي شدن هستند كه ميتواند در صورت توجه مسئولين به اين امر، موجبات رشد و ترقي هر منطقه و سرانجام در سطح ملي را رقم زند.» «راهکارها و ضرورتهای تدوین تاریخ شفاهی ایلات و طوایف کرمانج شمال خراسان» موضوع سخنرانی غلامرضا آذري خاكستر در نشست تخصصی تاریخ محلی قوچان بود. وی با تأكيد بر جايگاه مغفول مانده تاريخ محلي قوچان به اهميت تاريخ شفاهي ايلات و طوايف كرمانج پرداخته و در اين باره بيان داشت: «متأسفانه عدم انسجام منابع و پراكندگي اسناد جمعآوري شده در تاريخ محلي، پرداختن به اين گونه از تاريخ را مبدل به كاري سخت و طاقتفرسا نموده است و همين امر را شايد بتوان دليل عدم رغبت مورخان به اين حوزه دانست. در تاريخنگاري محلي ميبايد از نگاههاي غرضورزانه پرهيز نمود، چرا كه اين امر در آثار نگارش يافته در گذشته به روشنی مشهود است و بيشك اين امر مشكلي بسيار بزرگ در اين عرصه است. از اين رو شايسته است تا مورخان اين حوزه با ديدي بيطرفانه و به دور از دغدغههاي روزمره به تاريخنگاري در عرصه تاريخ محلي بپردازند. وی با اشاره به تاریخ مهاجرت کرمانجهای خراسان و جمعیت ایلات و طوایف خراسان چنین گفت: «روانشاد سیدعلی میرنیا مؤلف کتاب ایلها و طایفههای عشایری خراسان از 264 ایل و طایفه در خراسان یاد کرده است که 125 گروه از ایلات و طوایف اختصاص به کردهای کرمانج دارد. جمعیت کردهای کرمانج در کل خراسان یک میلیون و هفتصد هزار نفر هستند و از جمعیت هشت صد هزار نفری خراسان شمالی 37 درصد کرمانج و بقیه گروهها همچون فارسها 29 درصد، ترکها 27 درصد، 5 درصد ترکمنها و 2 درصد سایر گروهها و اقوام را تشکیل میدهند. فرهنگ و ادبیات شفاهی ایلات و طوایف کرمانج خراسان به خاطر نداشتن رسمالخط نوشتاری در معرض از بین رفتن است. دلایلی همچون مدرن شدن جامعه، زبان گریزی و عدم بهادادن به زبان مادری و بومی، عدم استفاده از یک رسمالخط خاص (لاتین یا عربی) و عدم بسترسازیهای آموزشی مهمترین عوامل تشدید این موضوع هستند. با توجه به مسائل یاد شده ثبت تاریخ شفاهی کرمانجهای شمال خراسان راهکاری مهم جهت حفظ و ثبت میراث شفاهی است.» آخرین مقاله ارائه شده در این نشست با عنوان «سنت ورزش پهلوانی در قوچان» توسط خانم میترا نجاتی پژوهشگر تاریخ شفاهی انجام شد. اجرای موسیقی سنتی و دوتار نوازی توسط یکی از هنرمندان از دیگر برنامههای نشست تخصصی تاریخ محلی قوچان بود. در پايان این نشست، نماينده انجمن ايراني تاريخ در خراسان رضوي از انتشار مجموعه مقالات نشست تاريخ محلي قوچان توسط اين نمايندگي و با حمايت شهرداري و شوراي اسلامي شهر قوچان خبر داد كه اين مهم تا پايان خرداد ماه اجرايي خواهد شد. _______________________ [1]- جعفرقلی زنگلی شاعر و عارف کرمانج که از او به عنوان ملکالشعرای کرمانج یاد میشود، از طایفه زنگلانلو تیره ایل زعفرانلو در روستای گوگان چشم به جهان گشود. سال تولدش مشخص نیست همانطور که از سال وفات، محل دفن و بخش زیادی از زندگی او اطلاعی در دست نیست. از آنجایی که وی شعر میسرود، در یکی از اشعارش به نام فتنه سالار در خراسان وقایع را به گونهای توصیف میکند که نشان میدهد خود او شاهد وقایع بوده است )مذاکرات روز ۳ شنبه ۳ رجب مجلس شورای ملی در رابطه با اسرای ایل باشکانلوی قوچان) در مییابیم جعفرقلی در فاصله سالهای 1229 تا 1266ش شعر میسروده است. چنان که از اشعارش بر میآید به چهار زبان احاطه داشته است. وی در اوایل جوانی عاشق دختری به نام «ملواری» میشود که نام او را در بسیاری از اشعارش آورده است. این عشق مسیر زندگی او را عوض میکند. جعفرقلی علاوه بر هنر شاعری، که بنا به گفته او هنر اصلیاش است، دوتار نیز مینواخته و اشعارش را با آهنگ دوتار زمزمه میکرده است. او با تخلصهای گوناگون مانند جعفرقلی، جعفر، جعفرقلی بیچاره، جعفرقلی عندلیب، جعفرقلی مختار، جعفرقلی زنگلی و کرد را برای خود اختیار کرده است. از جعفرقلی دیوان اشعاری به جای مانده است که به کوشش کلیمالله توحدی و احمد عضدی با عنوان «دیوان عرفانی جعفر قلی رنگلی، ملک شعرای کرمانج» منتشر شده است. http://hamshahrionline.ir/details/167626 غلامرضا آذری خاکستر
| |
http://www.ohwm.ir/show.php?id=2643 تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است. |