شماره 184 | 5 آذر 1393 | |
واکاوی تئاتر مشهد از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی 1- منابع عمومی: نویسنده بنا به نیاز پژوهشی و تکمیل تحقیقاتش از کتابهای عمومی بهره برده است. نمونه ای از این کتابها عبارتند از: سرگذشت ما فروغ زندگی نوشته عزیز الملوک آذرخشی(شیبانی)، قیام کلنل محمد تقی خان پسیان تالیف علی آذری، خاطرات عارف قزوینی، انگیزه، خاطراتی از دوران فعالیت حزب توده نگارش غلامحسین بقیعی، جنگ جهانی در ایران اثر سر کلارمونت اسکرین سرکنسول انگلستان در مشهد و ...
2- منابع تخصصی: استفاده از منابع تخصصی متعدد نشان از اهتمام و تلاش نویسنده جهت مستند سازی کتاب تاریخ تئاتر مشهد است. از جمله آثاری هم چون؛ گزیده اسناد نمایش در ایران تالیف علی میرانصاری و سید مهرداد ضیایی، گزیده اسناد نمایش در ایران تدوین مسعود کوهستانی نژاد، کتاب هنر نمایش در ایران تاسال 1357 اثر تاجبخش فنائیان، تئاتر کودکان و نوجوانان به قلم داوود کیانیان، بنیاد نمایش در ایران تالیف ابوالقاسم جنتی عطایی، سیری در تاریخ تئاتر ایران نوشته مصطفی اسکویی، صد سال سینما در مشهد تألیف حسین حسینپور و... را میتوان نام برد. در بین آثاری که به تاریخ تئاتر اختصاص دارند کتابهای سرگذشت تئاتر در مشهد به قلم منصور همایونی(5) و سی سال پشت صحنه تئاتر اثر اصغر میرخدیوی(6) مختص تاریخ تئاتر مشهد هستند.
طی یکی دو هفته اخیر کتابی با عنوان صد سال تئاتر مشهد با قلم حمیدرضا سهیلی در دو جلد تدوین شده است که نویسنده از این کتاب در مستندات اثرش بهره برده است. خوشبختانه در ارتباط با تاریخ تئاتر مشهد آثار قابل توجهی منتشر شدهاند، برخی از کتابها توسط افرادی نوشته شده که خود دستاندر کار تئاتر بودهاند. نویسنده کتاب تاریخ تئاتر مشهد در این زمینه معتقد است:
«پژوهشگران و نویسندگانی که تا کنون تاریخ تئاتر دست به قلم برده و تاریخ تئاتر مشهد را نوشته اند تجربه تاریخنگاری علمی نداشته و فنون تاریخنویسی و ابزارهای آن را به خوبی اجرا نکردهاند. به همین جهت کمتر توانستهاند از منابع موجود اطلاع حاصل نموده و آن را در راستا و مرتبط با تاریخ و تحولات اجتماعی مشهد تحلیل کنند. نتیجه این نقصان نادیده گرفتن حداقل نیم قرن از تاریخ تئاتر مشهد بوده است زیرا ضعف در پژوهش باعث مبداء قرار دادن حوادث دوران نزدیک به نویسنده به عنوان قدیمی ترین زمان برای شروع فعالیت تئاتری بوده است. این ضعف در تاریخنگاری بیشتر از فعالیت حرفهای نویسندگان ناشی میشود. آنان پیش از این که حرفه تاریخنگاری را بر اساس متد تاریخی دنبال و تجربه کنند. هنرمندان تئاتر بودند و بر اساس تجربه و علاقه دست به قلم برده اند.»(7)
3- تاریخ شفاهی: یکی از نواقص کتاب تاریخ تئاتر مشهد عدم توجه جدی به تاریخ شفاهی و بهرهگیری از خاطرات دستاندرکاران تئاتر مشهد است. متأسفانه نویسنده از مصاحبههای اندکی بهره گرفته و به این موضوع توجه جدی نکرده است. مصاحبه با چهار نفر از هنرمندان تئاتر همچون محمدعلی لطفی مقدم، حاج حسین عاملی، تیمور قهرمان و آقای شهناز مبشر از جمله منابع تاریخ شفاهی در این کتاب است. طرح تاریخ شفاهی تئاتر مشهد طی سالهای اخیر در بخش تاریخ شفاهی مدیریت اسناد آستان قدس رضوی انجام شده است که نویسنده نگاهی تک بعدی در نگارش کتاب داشته است و از منابع موجود استفاده نکرده است.
4- مطبوعات: بخش اعظم اطلاعات کتاب برگرفته از یاداشتها، آگهیها، اخبار و تحلیلهایی است که در روزنامههای شهر مشهد منعکس شده است. نویسنده که چند سالی در حال تدوین روزشمار وقایع برخی از مؤسسات شهر مشهد بر اساس روزنامهها بود با بهره گیری مناسب از اطلاعات روزنامهها سعی در تدوین کتابهای تاریخی بر اساس گزارش روزنامهای دارد. هر چند منابع مطبوعاتی در ارائه تاریخها و مکانها و اسامی میتوانند کمک ارزندهای به تحقیقات تاریخ معاصر داشته باشند ولی در کنار سایر منابع و اسناد و تاریخ شفاهی میتوانند تکمیلکننده یک پژوهش مستقل باشند. منابع مطبوعاتی نویسنده در کتاب تاریخ تئاتر مشهد عبارتند از: روزنامههای؛ آزادی، آشفته، آژنگ، آفتاب شرق، آتش شرق، آیندگان، اخبار دانشگاه مشهد، اطلاعات، ایران نما، بهار، توس، تماشا، تیاتر، چمن، جام جم، حبل المتین، خراسان فرهنگی، خوشه، خورشید، فرشیدی، دادگستران، راستی، زرین، نامه فرهنگ خراسان، فکر آزاد، سوره، شهامت، شرق، طوس، عصر جدید، کیهان، ناطق خراسان، نبرد ما، نوای خراسان، نوبهار، نور ایران، نور خراسان، هیرمند، رعد و نمایش. در مجموع نویسنده از حدود 50 روزنامه در این کتاب به صورت مستقیم استفاده کرده است که نشاندهنده تلاش در جهت پژوهش کامل است. عدم تحلیل در کتاب حاضر از دیگر مشکلاتی است که فرا روی خوانندگان است. زیرا کتاب ترکیبی از اطلاعات روزنامهها است و نویسنده بدون رویکرد به تحلیل محتوا فقط به ارائه گزارشها بسنده نموده است.
5- اسناد: استفاده از تعداد اندکی از اسناد مربوط به تئاتر مشهد از دیگر منابع آقای نجفزاده جهت تدوین کتاب است. این اسناد از منابع موجود در آرشیومرکز اسناد آستان قدس رضوی و کتابخانه ملی استفاده شده است.
6- مقالات: استناد به مقالات نویسندگانی همچون علی نصیریان، علی اکبر کوثری، مهدی غروی، نیایشپور حسین، شعله پاکروان از دیگر منابع این کتاب محسوب میشود. بررسی مقالات استفاده شده در کتاب نشان میدهد تنها یک مقاله در ارتباط با مشهد بوده است(8) و سایر مقالات مورد استناد نویسنده که حدود 17 مقاله هستند به کلیات و شخصیتها اختصاص دارند.
علاوه بر موارد یاد شده بخشی از اطلاعات نویسنده برگرفته از سایتهای اینترنتی بوده که نشان از تلاش نویسنده در جهت استفاده از تمام منابع و ظرفیتهای موجود است. چنین به نظر میرسد اگر آقای نجفزاده از منابع تاریخ شفاهی بهره کامل میبرد قطعاً این کتاب به عنوان کامل ترین کتاب در زمینه تاریخ تئاتر مشهد از انقلاب مشروطه تا انقلاب اسلامی بود.
از جمله مواردی که در تدوین کتاب ملاحظه میشود. عدم فصلبندی مناسب است. این موضوع دور از دید نویسنده بوده است. به نظر میرسد چون موضوع کتاب اختصاص به موضوع خاص و محدوده زمانی مشخص دارد نیازی به بخش بندی نبود و مطالب کتاب فقط با فصل بندی کفایت میکرد.
بخش دوم کتاب تاریخ تئاتر مشهد شامل تحولات تئاتر از شهریور 1320 تا سال 1328 است. مطالب این بخش به هفت موضوع مجزا اختصاص دارند. تئاتر مشهد در دوره اشغال شامل؛ انجمن هنرمندان آماتور دراماتیک مشهد، ارتش سرخ و هیات تآترال مشهد و تئاتر لهستانیها در مشهد هستند. سپس به بررسی نقش احزاب و انجمنهای خیریه پس از شهریور 1320 پرداخته شده است و مهمترین انجمنهای معرفی شده عبارتند از: انجمن پزشکان، انجمن پروین و گروه هنری ایران فیلم و نمایشهای حزب دموکرات در مشهد.
در این بخش نویسنده با بررسی تئاتر مشهد محتوای مطالب را از شهریور 1320 تا 1328 قرار داده است. در حالی که برخی از مطالب در محدوده زمانی تعریف شده نمیگنجد به عنوان نمونه مطالب گروه تئاتر هنرستان مربوط به سال 36-1335، کلاس آموزشی دویدسون مربوط به سال 1334، تئاتر گروه پیشاهنگان (1337ش.)، گروه تئاتر دانشگاه (1338ش.) هستند. در حالی که در مقطع زمانی 1320تا 1328 مورد تحلیل قرار گرفته اند.
نویسنده در بخش سوم به تاریخ تأسیس تماشاخانههای مشهد اشاره نموده است و با بررسی تماشاخانه ملی و گلشن مطالب کتاب را تدوین نموده است.
در بخش چهارم گروههای تئاتری مشهد از سال 1328 تا 1348 مورد توجه نویسنده قرار گرفتهاند. ایشان با جمعآوری مطالبی پیرامون تاسیس رادیو به نقش رادیو مشهد در تئاتر، مطالبش را به هنرمندانی چون حسن رضیانی و میرخدیوی اختصاص داده است. سپس به تشکیلات اداری تئاتر در اداره فرهنگ خراسان پرداخته است. در این بخش بررسی گروههای تئاتر خیام، نادر، جوانان، شهزاد، آپادانا، پارت، کانون بانوان و دوشیزگان و گروه تئاتر آرش مورد توجه قرار گرفتهاند.
بررسی گروههای تئاتر از سال 1348 تا 1357 مطالب آخرین بخش از کتاب است. در این بخش نویسنده به شکل گیری جشنوارهها و گروههای تئاتر همچون نیما، رودکی، توس، تیاترک پارس و 10 جشنواره استانی تئاتر پرداخته است. اولین جشنواره استانی فرهنگ و هنر در سال 1347ه ش. در مشهد شروع به کار نموده است. در این جشنواره دو نمایشنامه به وسیله هنر جویان مرکز تئاتر اجرا گردید. نمایشنامه پنجه نوشته و کارگردانی منصور همایونی و دست بالای دست نوشته غلامحسین ساعدی با کارگردانی منوچهر خادمزاده روی صحنه رفتهاند.(9)
به نظر میرسد چنانچه بخشی از مطالب کتاب به نقش تئاتر مشهد در انقلاب اسلامی اختصاص داشت نگاه و رویکرد نویسنده از حالت شرح وقایع و روزشمار تاریخ تبدیل به جریانی قابل توجه و مهم میشد. زیرا سعید تشکری در جدیدترین اثرش با عنوان مفتون و فیروزه حال و هوای سالهای پیش از انقلاب اسلامی در مشهد با شرحی داستانی به فعالیت گروههای هنری در مشهد میپردازد. وی معتقد است: «شخصیتهای این رمان در زمره نخستین روشنفکرهای مذهبی در جامعه ایران به شمار میرفتند که پیرو تفکر دکتر شریعتی بوده و گروه تئاتر ابوذر نیز که منجر به تولید جریان تئاتر مذهبی در ایران شد، با آنها ارتباط پیدا میکند. این جریان روشنفکری مذهبی در دل فعالیت تئاتر شروع به سمپات شدن برای روشنفکری مذهبی میکند که من در قالب یک رمان 1500 صفحهای، این مسیر تحول را به تصویر کشیدهام. به عبارتی دیگر این رمان سعی دارد نشان دهد که هنر متعهد قبل از انقلاب چه تعریفی داشته است و تئاتر به عنوان سالمترین و سادهترین هنر چگونه آن را اشاعه داده است.»(10)
نویسنده از منابع آرشیوی تاریخ شفاهی در ارتباط با سعید تشکری، محمد برومند، رضا جوان، و دیگر مصاحبههای بخش تاریخ شفاهی مرکز اسناد آستان قدس رضوی استفاده نکرده که از نواقص این کتاب محسوب میشود. در مجموع کتاب تاریخ تئاتر مشهد جدا از کاستیهایی که دارد. اثر ارزشمند و برگ زرینی در جهت نگارش تاریخ معاصر مشهد است. این کتاب در بردارنده هفتاد سال فراز و نشیب تاریخ تتاتر نوین در مشهد است. انتشار این گونه آثار کمک میکند تا محققان در آینده نگاه حرفهای به موضوعات تاریخی جهت نگارش تاریخ معاصر مشهد داشته باشند و تمام جوانب را بررسی و تحلیل نمایند.
1- از این نویسنده تا کنون کتابهای گروههای مهاجر به مشهد از صفویه تا کنون و تاریخ نظمیه بیرجند در دوره قاجار منتشر شده است. غلامرضا آذری خاکستر
| |
http://www.ohwm.ir/show.php?id=2458 تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است. |