معرفی کتاب:
چه جسورانه بالا می روند: سالهای نخست شاتل فضایی، 1986-1972
دیوید هیت و هیثر ر. اسمیت
انتشارات دانشگاه نبراسکا، 2014
352 صفحه، مصور، 36.95دلار
سه سال پیش شاتل فضایی آتلانتیس برای صدوسی و پنجمین و آخرین ماموریتش در مدار قرار گرفت. در آستانه پرواز و در سالهای بعد، بازنگریهایی در مورد طرح فضایی شاتل صورت گرفت. بسیاری از این بازنگریها با افسوس و ناکامی در خصوص قابلیتهای شاتل همراه بود، چرا که با خارج شدن این شاتل از مدار قابلیتهایش نیز ازبین میرفت. همزمان، تمام آنچه که این طرح از زمان آغاز به کار شاتل به آن دست یافته بود و نیز حتی، آنچه را که بدان دست نیافته بود مورد بازنگری قرار گرفت.
دو نویسنده به نامهای دیوید هیت(David Hitt ) و هیتر اسمیت ( Heather Smith) تاریخچه دیگری در مورد شاتل فضایی را در مقدمه کتاب خود آوردهاند. آنها با مطرح کردن حادثهای که برای فضاپیمای چلنجر درسال 1986 رخ داد، تاریخچه این طرح را از زمان آغاز به کارش بازگو میکنند. (سال گذشته کتاب راهنمایی به نام توقف چرخها (WHEELS STOP) منتشر شد که تاریخچه شاتل قبل از فضاپیمای چلنجر را توضیح میدهد). این دو نویسنده در مقدمه کتابشان آورده اند که: «اغلب آثار قبلی در یکی از این 3 گروه یعنی: گزارش فنی، بیوگرافی شخصی فضانورد، تاریخچههای مأموریتهای خاص یا دیگر جنبههای محدود برنامههای کلی قرار میگیرند».
این دو نویسنده تصمیم گرفتند تا رویهای متفاوت را در این کتاب در پیش بگیرند که دربرگیرنده تجربه بشر از طرح شاتل فضایی بود. آنها در این کتاب به جای آن که ماجرای این طرح را از دید یک فضانورد تعریف کنند، آن را از طریق نقطه نظرات بیش از 30 فضانورد نقل کردند که در مأموریتهای شاتل که به سوی فضاپیمای چلنجر میرفت حضور داشتند.
از میان این افراد میتوان به رابرت کریپن (Robbert Crippen) خلبان STS1 و چارلز بولدن (Charles Bolden) که بعدها مدیر ناسا شد اشاره کرد. چارلز بولدن نخستین پرواز فضاییاش یعنی STS-61c، را در اوایل سال 1986 انجام داد. این پرواز آخرین مأموریت قبل از حادثه فضاپیمای چلنجر بود.
نیمه نخست این کتاب تا حد زیادی رویکردی زمانی را برای مطرح کردن تاریخچه اولیه طرح شاتل فضایی در پیش میگیرد. این بخش از کتاب در مورد شکلگیری شاتل، استخدام نخستین فضانوردان شاتل (از جمله نخستین زنان و اقلیتها ) و نیز مأموریتهای شاتل توضیحاتی را ارایه میدهد.
نیمه دوم کتاب جدای از آنکه رویکردی صرفاً زمانی داشته باشد در مورد مأموریتهای اختصاصی توضیح میدهد. این مأموریتها در چندین گروه طبقه بندی شدهاند که عبارتند از: آماده کردن ماهواره و تعمیرات آن، مأموریتهای علمی، مإموریتهای نظامی و غیره.
بخش آخر کتاب به بررسی حادثه فضاپیمای چلنجر و تحقیقات صورت گرفته در این خصوص میپردازد.
این کتاب با تکیه بر مصاحبههای فضانوردان که در بخشی از طرح تاریخ شفاهی در مرکز فضایی جانسون گرد آمده، نوشته شده است. نویسندگان این کتاب اذعان دارند بدون این مصاحبهها کتابشان شکل نمیگرفت. در واقع این هم از نقاط قوت و هم از نقاط ضعف این کتاب است.
نقطه قوت این کتاب آن است که به آنها اجازه میدهد تا طرح شاتل را از دیدگاه افراد زیادی دنبال کنند که با آن پرواز کردهاند. از فضانوردان کارآزموده و پیشکسوت همچون متینگلی (T.K.Mattingly) گرفته که از فضانوردان آپولو بود و به گروه شاتل فضایی ملحق شده بود تا متخصصان ظرفیت مفید سفینه همچون چارلی واکر(Charlie Walker) که برای کمک به انجام آزمایشات کارفرمایش مک دونل داگلاس(McDonnell Douglas) با این شاتل پرواز کرد.
این تنوع چشم اندازها و تجربیات -از خلبان و متخصص مأموریت فضایی گرفته تا پیشکسوت و آدم تازه کار-کمک میکند تا طیف گستردهتری از دیدگاهها به دست آید و فقط به گزارش ارائه شده از سوی یک فضانورد بسنده نشود.
اگرچه نقطه ضعف این کتاب این است که تاریخچه شاتل را تنها از نقطه نظر فضانوردان مطرح میکند، اما باید خاطر نشان کرد که مهندسان، متخصصان، مدیران، سیاستمداران و افراد دیگری بودهاند که همگی نقشی کلیدی و مهم در شکل 4گیری و عملکرد این شاتل داشتند. هر چند که در این کتاب به مشارکت آنها در این طرح نگاهی اجمالی شده که آن هم از دیدگاه فضانوردان است.
نویسندگان اذعان دارند که این کتاب، کتابی تخصصی نیست. همچنین آنها گفتهاند این کتاب تاریخ سیاسی نیست و سیاست به اندازه دیگر عوامل در شکلگیری شاتل فضایی که در این کتاب راجع به آن صحبت شده نقش داشته است.
همچنین از آنجایی که این کتاب شدیداً بر طرح تاریخ شفاهی (JSC) تکیه دارد -که اگرچه منبعی عالی است اما به کرات توسط دیگر مورخان استفاده شده -کمتر به طرح شاتل پرداخته است.
خوانندهای که قبلاً با این برنامه آشنا بوده میتواند از نقطه نظرات فضانوردان مختلف و نیز از خبرهای رسیده از این طرف و آن طرف تصویری از شاتل را تجسم کنند. به عنوان مثال واکر(Walker) میگوید: «اول که وارد حرفه مربوط به شاتل شده بود ناسا برای جداسازی متخصصان ظرفیت شاتل از فضانوردان حرفهای به زحمت و دردسر زیادی افتاد تا بتواند به متخصصان در ساختمانی جدای از جایی که دفتر فضانوردان بود جای دهد.»
فرد گرگوری(Fered Gergory) یکی از اعضای کلاس فضانوردان مشهور در سال 1978 میگوید که او در راستای علاقهاش برای فضانورد شدن آگهی خدمات عمومی را که در آن نیکل نیکولز (Nichelle Nichols)، هنرپیشه زن، نقش اصلی را بر عهده داشت پذیرفت اما نیکل به او گفت که مایل است «فرد»به طرح فضانوردی ملحق شود. فرد میگوید در آن زمان با خود گفتم: «اگر نیکل به من نگاهی میاندازد و این را میگوید پس من باید راجع به آن فکر کنم.»
این کتاب به طور کلی ارایه دهنده تاریخچهای تمام و کمال و نه الزاماً ژرف از سالهای نخستین طرح شاتل فضایی، یعنی زمانی است که هنوز امید آن بود که این طرح با دسترسی کم هزینهتر و مکرر به مدار پایین زمین، در پرواز فضایی تحولی اساسی را ایجاد کند.
البته این شاتل این کار را انجام نمیداد اما قابلیتهایی داشت که اصلاحات و تغییراتی را برای پروازهای فضایی دهههای آتی صورت داد.
جف فوست
Jeff Foust
ترجمه: فرحناز پازوکی
منبع: مجله آنلاین اسپیس ریویو