شماره 162 | 21 خرداد 1393 | |
نیروهای مذهبی و دو سند از انتخابات مجالس14 و 15
بعد از انقلاب مشروطه، امر برگزاری انتخابات ، کاندیداتوری افراد و حضور مردم در پای صندوق های رای مهمترین عرصه مشارکت سیاسی ایرانیان می باشد. هر چند در برخی مقاطع تاریخی همچون دوره رضاشاه و سالهای بعد از کودتای 28 مرداد 32، سیطره استبداد گونه سلطنت، مانع آزادی انتخابات و در نتیجه مشارکت مردم در انتخابات شد، ولی در دهه بعد از شهریور 20 تا کودتای مذکور ، فضای باز سیاسی ، زمینه برگزاری آزاد انتخابات را فراهم کرد. چنانچه در سال 1322 ش همزمان با انتخابات دوره چهاردهم مجلس، «جمعیت ملی اسلامی» تبلیغات فراوانی برای کاندیداهای خود، سید ابوالقاسم کاشانی و دکتر فقیهی شیرازی انجام داد. همچنین درهمین دوره جامعه اسلامی، مراسم سخنرانی در مسجد شاه با سخنرانی کمالی سبزواری واعظ در موضوع «حق رای در اسلام» برگزار کرد.(1) سپس در ادامه طی دو بند، نکاتی را به این شرح تذکر داده اند: اهالي و افراد آذربايجان تبعيت از برادران اسلامي تهران نماييد و رشد سياسي خود را بر همگان واضح و روشن سازيد در انتخاب مردان لايق و قابل كه فارس اين ميدان و حارس اين لوا باشند بكوشيد تا جامه زنان نپوشيد و در حفظ شرافت و علاقمندي به مملكت قصور نورزيد و حق و حقيقت را تعقيب نماييد.
والسلام علي من اتبع الهدي
به نظر می رسد انتخابات این دوره مجلس همچون انتخابات مجلس 15 در ایران، ارتباط تنگاتنکی با مساله اشغال ایران داشت. به طوری که پای مرجعیت اعلم در قم را نیز به این چالش کشاند. در همين دوره از انتخابات بود كه شایعه ای مبنی بر تحریم انتخابات از سوی آیت الله بروجردی مطرح شد، اما ایشان با اعلام اینکه در امور سیاسی دخالت نمی کند این شایعه را تکذیب کرد.(3) شرح ماجراي تحريم مذكور از اين قرار بود كه در جلسه 19 مهر 1324 دوره چهاردهم مجلس شوراي ملي، طرح تحريم انتخابات دوره پانزدهم تا زماني كه كشور از نيروي دولتهاي متفق تخليه نشده است، با توافق اكثريت تقديم مجلس شد و به تصويب رسيد. به موجب اين طرح، انتخابات دوره پانزدهم به مدت يك سال و چهار ماه و يك روز با فترت مواجه شد، تا اينكه به دنبال خروج نيروهاي متفقين از ايران و به خصوص شوروي از آذربايجان و گسيل سپاه ايران به آن ايالت در 21 آذر 1325، حكومت خودمختار آذربايجان خاتمه يافت و رقابتهاي انتخاباتي مجلس پانزدهم آغاز و آن مجلس در 25 تير 1326 افتتاح گرديد.اما چنين به نظر مي رسد كه اين طرح براي پشتيباني عمومي از يك سو و تحميل آن به نيروهاي متفقين از سوي ديگر نياز به نوعي توجيه داشت كه اين امر با ترفند اعلام همكاري آيت الله بروجردي- به عنوان بزرگترين رهبر مذهبي ايران- با هيات حاكمه در اين خصوص، مي توانست طراحان اين نقشه را به مقصود خود برساند. زيرا با به تاخير انداختن انتخابات دوره 15 مجلس با اين دعوي كه، مقلدين آيت الله و به طور اعم نيروهاي مذهبي با اعلام تحريم انتخابات در آن شركت نمي كنند، به دولت هاي متفق به خصوص شوروي كه از جمهوري خود مختار پيشه وري در آذربايجان حمايت مي كرد، القا كردند كه شرط برگزاري انتخابات، خروج بيگانگان و عدم دخالت آنان در امور ايران است. اما آيت الله بروجردي با اعلام عدم دخالت در سياست، اين فراخوان را تكذيب كرد(4) ، که البته به نظر می رسد در هیاهوی سیاسی آن ماه های طوفانی، این تکذیبیه چندان بازتابی نیافت و متولیان امور از ادعای تحریم آیت الله به مقصود خود نایل آمدند.
به هر حال عنوان متن تکذیبیه که به صورت اعلامیه و به عنوان خبر فوق العاده روزنامه اطلاعات گزارش شده،« تحریم انتخابات صحت ندارد» می باشد. سپس در متن تکذیبیه، با اشاره به خبر مخبر آن روزنامه از قم اضافه آمده است: «از تهران خبر مي¬رسد كه در پايتخت منتشر شده است كه آيت¬الله آقاي حاجي آقا حسين بروجردي انتخابات را تحريم كرده¬اند. اين خبر صحبت ندارد.» در ادامه شرح ماجرا به نقل از خبرنگار مذکور حاکی است: «مسافريني كه از تهران به اینجا- قم- وارد شده اند می گویند در تهران درباره اين موضوع هياهوئي برپا شده و در اجتماعي كه در برابر كاخ سلطنتي صورت گرفته، به مردم گفته¬اند آقاي حاج آقا حسين بروجردي شركت در انتخابات را بر كليه مسلمانان ايران منع كرده¬اند. من امروز تحقيقات جامعي دراين خصوص كردم و دريافته¬ام كه اين خبر صحبت ندارد. آيت¬الله آقاي حاجي آقاي حسين بروجردي در امور سياسي دخالتي نمي¬كنند و خود را از هر ماجراي سياسي بر كنار داشته¬اند حاجي آقاي حسين بروجردي مقام روحاني را بالاتر از آن مي¬دانند كه درامور سياسي دخالت كنند. موضوع انتشار خبر تحريم انتخابات تهران، در قم باعث تعجب شده است و در بعضي محافل گفته مي¬شود تهران نبايد روحانيت را با سياست مخلوط كند.».
حاصل سخن اینکه در شرایط پر چالش و هیاهوی بعد از سقوط رضا شاه و به خصوص دوران اشغال ایران توسط متفقین، بعضا فضای سیاسی آنچنان تار و آلوده می شد، که به سختی می شد، اصالت نقش و عملکرد بازیگران آن را تشخیص داد. کما اینکه آیت الله بروجردی علی رعم اینکه در امور سیاسی به ندرت دخالت می کرد، به اقتضای اوضاع و احوال، جایگاه و شان او مورد بهره برداری و سوء استفاده برخی از این بازیگران قرار می گرفت. که البته گاهی با تدبیر و هوشیاری ایشان برخی از این ترفندها خنثی می شد.
۱- روزنامه اطلاعات، شماره 5331،تاریخ 5آذر1322و 5239، تاریخ 15مرداد1322و شماره5307، تاریخ 7آبان 1322 نگارش: رحیم روح بخش
| |
http://www.ohwm.ir/show.php?id=2245 تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است. |