شماره 97 | 22 آذر 1391 | |
حدود يک ماه پيش انجمن تاريخ شفاهي آمریکا(3)(OHA: Oral History Association) همایش سالانه خود در 2012 را با عنوان «بخوان، فرياد کن، بلند بگو: صدا بخشیدن با تاريخ شفاهي» در کلیولند Cleveland اوهايوOhio برگزار کرد. شرکتکنندگان در همایش با مقالات، برنامهها، نمايشگاهها و ميزگردها، «روشهايي که افراد با آنها تفکرات خود را در تاریخ های شفاهی بيان ميکنند و همچنين روشهايي که افراد تاريخهاي شفاهي موجود را در ديگر صورتهاي بیان استفاده ميکنند،» مورد بررسي قرار دادند. همان گونه که انتظار ميرفت، موضوعي که هم در برنامه های رسماً اعلام شده و هم در گفتگوهای خودمانی حاشیه همایش، مطرح شد استفاده از آخرين فناوريها در تاريخ شفاهي بود. در ادامه دو گزارش از این همایش را می بینید که جف کوريگان (Jeff Corrigan) و ملاني مورس (Melanie Morse) درباره اهميت فزاينده فناوري در گردآوري و انتشار پژوهشهاي تاريخ شفاهي، تهیه کرده اند.
رمزهاي پاسخ سريع Quick Response Codes يکي از جالبترين جلسات همایش OHA امسال، سخنراني جوليانا نيکلایسين Juliana Nykolaiszyn از دانشگاه ایالتی اوکلاهوما (Oklahoma) بود. او در مورد کاربرد رمزهاي پاسخ سريع QR (Quick Response) codes و اینکه آنها چگونه می توانند میان دانش پژوهان و مخاطبين جدید ارتباط برقرار کنند. امروزه رمزهای پاسخ سريع که در بسياري از اسناد چاپ شده دیده میشوند پیوسته با تلفنهاي هوشمند که کاربران را به سوي دريافت اطلاعات بیشتر درباره چیزهایی چون وبسایتها يا برگه های تخفیف یا خرید هدايت ميکنند، در تعامل هستند. همانگونه که نيکلاسين در سخنراني خود اشاره نمود امروزه 45 درصد از بزرگسالان تلفن هوشمند دارند و اين یعنی بيش از آنچه ما معمولاً تصور می کنیم طیف بسیار بیشتري از مخاطبان دسترسي آنی به محتوی ديجيتال دارند. بنابراين رمزهاي پاسخ سريع مي تواند يکي از روشهاي متعدد افزودن اطلاعات باارزش به یک پژوهش باشند؛ به عنوان مثال با لینک کردن خوانندگان به کليپهاي مصاحبه مورد بحث. علاوه بر جلسات، کارگاه ها، جلسات رايزني، نکات کليدي و اصلي انجمن تاريخ شفاهي فضاي ديگري هم هست که شرکت کننده گان از هر قشر و گونه مي توانند در مورد کار خودشان صحبت کنند، سوال بپرسند و مباحث فراواني ايجاد کنند. تالار نمايشگاه ها مکاني است که افراد مي توانند راه خود را به سمت کتاب فروشيها، شرکت ها، طرحهاي اجتماعي و سازمانهايي که کالاهاي خود را به نمايش گذاشته اند کج کنند. اگر کسي وقت بگذارد، قسمت نمايشگاه اغلب همانند بخش ارائه مقالات مي تواند جالب و مفيد باشد. البته هر چه ما عميق تر موضوعات چالش برانگيز دسترسي را بررسي کرديم سوالات بيشتري مطرح شدند: يکي از نتايج کليدي مطرح شده اين است که ما به برنامه نويسان خلاق برای رساندن ما به دسترسي، حال به هر شکلی که تعریفش کنیم، نیاز داریم و هيچ راه ديگري وجود ندارد. و اين مسئله کاملاً حل شده است. از برنامه نويس واهمه اي نداشته باشيد. شما نياز به برنامه نويسي دارید که فقط با يک سري مطالب اصولي آشنا باشد، بلکه واقعاً فردی پویا باشد که برنامههايي براي زندگي جاری ارایه دهد. يک بار ديگر مباحث تارلار نمايشگاه سوالات بيشتري مطرح نمود. بعد اينکه ما توان برنامه نويسي در گروهمان داريم قدم بعدي چيست؟ بکارگيري تاريخهاي شفاهي بصورت آن لاين مانند کاشت درختي در جنگل است: درختي مي کاريد و رشد مي کند، ولي چگونه به همه اطلاع مي دهيد که چنين درختي وجود دارد؟ آيا افرادي وجود دارند که خواهان مطالب شما باشند؟ و آنها چگونه از آن استفاده خواهند کرد؟ بنابراين اکنون به نظر مي رسد نياز به يک برنامه بازاريابي و تجاري عمده است براي اطمينان حاصل کردن از اين امر که هرآنچه که باید برای طراحي يک سايت زيبا پر از مطالب غني و در دسترس به کار گرفته شده، بررسی شده و به حد کمال مورد بهره برداري قرار گرفته است. داشتن يک برنامه قبل از اينکه برنامه نويسي آغاز شود برای اطمينان يافتن از تداوم و ثبات سايت کمک خواهد نمود. همچنين برنامه شما بايد فضاي لازم براي رشد، متناسب با ايدههاي خلاقی که آماده ادغام با فناوري هایی هستند که می دانیم خواهند آمد ولي هنوز کاملاً حس نمي شود، را داشته باشد. برای مثال صحنه ای که جورج لوکاس George Lucas براي جنگ ستارگان در 1977 فيلمبرداري کرد که در آن هن سولا (Han Solo) با کلبه جبا (Jabba) روبرو میشود؛ او مي دانست قادر خواهد بود 20 سال بعد از افکتهاي کامپيوتري استفاده کند که همين کار را هم انجام داد. اين یکی از صحنه هایي است که من در تالار نمايشگاه ها شاهد آن بودم. بسیاری سوالهاي بزرگ، و بسياري فکر خلاق که منجر به راه حلهاي مبتکرانه مي شوند. و با آنکه این مباحث فراوان بودند، هيچ کدام از پرسش اساسی همایش يعني: «داگ بويد (Doug Boyd) کجا است؟» نشد.
(3) نشریه The Oral History Review که توسط انجمن تاريخ شفاهي آمریکا منتشر می شود، مجله ای آمريکايي است که به مباحث نظري و عملی تاريخ شفاهي می پردازد. رسالت اصلي آن کشف ذات و اهميت تاريخ شفاهي و درک پيشرفته اين رشته میان دانش پژوهان، دانشجویان، اهالی فن این رشته و عموم مردم است. آنها را در توويتر (Twitter) با نشانی oralhistreview@ دنبال کنيد و در فيس بوک (Facebook) برای مرور آخرين اخبار Review در فهرست نشانی های مورد علاقه خود قرار دهيد، و از ديگر طرحهاي تاريخ شفاهي بدانيد، و با مراکز تاريخ شفاهي در ديگر نقاط جهان ارتباط داشته باشيد و به موضوعات ديگري که شايد شما فکر مي کرديد رابطه زيادي با مطالعات تاريخ شفاهي نداشته باشند، پي ببريد. از پستهاي آينده در بلاگ (OUPblog) در مورد مقالات گذاشته، مصاحبهها با دانش پژوهان تاريخ شفاهي و رشتههاي مرتبط و يادداشت هاي حين همایش ها و کارگاهها با خبر شويد. ترجمه: عطیه اسعد | |
http://www.ohwm.ir/show.php?id=1559 تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است. |