شماره 96 | 8 آذر 1391 | |
وقتی بیست سال پیش وارد حوزه هنری شدم در اکثر واحدها کامپیوتر آن روز و رایانه امروز وجود نداشت و اولین نشریهای که تقریباً روزانه در حوزه توزیع میشد نشریهای به نام بازتاب یا بریده جراید بود. این نشریه در واقع کپی مطالب نشریات کشور درباره حوزه هنری بود. این نشریه هنوز بدون نوآوری خاصی تولید میشود و جالب آنکه برخی بخشهای حوزه مستقلاً! برای خود نیز مشابه این جزوه را منتشر میکنند. اما به نظر میرسد دیگر ما در دوران جدیدی قرار داریم و باید این روشهای سنتی و هزینهبر کنار گذاشته شود و از فناوریهای جدید استفاده کرد. در این راه فناوری اطلاعات و ارتباطات بستری است كه صنعت نشر زمانه ما را متحول ساخته و مفاهيم جديدی در اين عرصه خلق نموده است، مفاهيمی كه به صورت كلی در تحت عنوان «نشر الكترونيك (Electronic Publishing)» تعريف میشوند. فرآیند تولید و اشاعه اطلاعات از طریق ابزار الکترونیکی، شامل پست الکترونیکی و وب را نشر الکترونیکی تعریف کردهاند. مطالب منتشر شده به صورت الکترونیکی ممکن است بر روی کاغذ هم منتشر شده یا اختصاصاً برای انتقال به محیط الکترونیکی تولید شده باشد. نشر الکترونیکی شامل آنچه که در محیط وب عرضه میشود و نیز گونههای غیر چاپی مانند خبرنامه الکترونیکی، دیسک نوری، کتابهای الکترونیکی میباشد. بطورکلی نشر الکترونیک نشری است که تمام فرآیندهای نشر سنتی در آن وجود دارد به استثنای اینکه ابزار دیجیتالی را در فرآیند تولید، ارتباط و انتقال ایجاد میکند که این عوامل فعالیتها را جذابتر، ارزانتر، و در راستای یادگیری اثرگذارتر میسازد. میرزاباقر علیاننژاد
| |
http://www.ohwm.ir/show.php?id=1540 تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است. |