قیام 17 شهریور سال 1357 به عنوان یک عامل شتابزا در جریان پیروزی انقلاب اسلامی اتفاق افتاد و اگر این واقعه رخ نمیداد، امکان داشت جریان پیروزی انقلاب با شیب ملایمتری پیش برود. کتاب «تاریخ شفاهی قیام 17 شهریور 1357» اثری تحلیلی و توصیفی درباره این واقعه خونین است. به مناسبت سی و چهارمین سالروز جمعه سیاه واقعه خونین قیام 17 شهریور و کشتار مردم در میدان شهدا، با محمد طحان، نویسنده اثردرباره نحوه شکل گیری این قیام و جایگاه استفاده از روش تاریخ شفاهی در تدوین و گردآوری آثار مربوط به تاریخ انقلاب اسلامی گفتگویی داشتیم که در ادامه آمده است:
• محرک اصلی قیام 17 شهریور چه بود؟
عمدتاً رخدادها و رویدادهای مربوط به انقلاب اسلامی از سال 1342 شکل گرفت و تا مقطعی به خاطر سرکوبهای شدید رژیم پهلوی درهالهای از سکوت و به صورت پنهانی صورت میگرفت. مرحله دوم انقلاب از 19 دی ماه سال 1356 و اتفاقاتی چون قیام 19 دی قم، 29 بهمن تبریز، شبهای ماه مبارک رمضان، 17 شهریور57، اعتصابات مردمی در سراسر کشور در پاییز 57، حوادث محرم و صفر و... که از آن سال به بعد به صورت سلسلهوار رخ داد. در حقیقت این یک سال زمان اوجگیری جریانها و مبارزات علیه رژیم پهلوی بود. اصولاً هر حادثهای متاثر از حادثه قبلی شکل میگرفت. قیام 17 شهریور1357 نیز متاثر از اتفاقات مربوط به ایام ماه مبارک رمضان همان سال بود، تظاهرات و راهپیماییهای مردمی بعد از نماز عید سعید فطر در 13 شهریور برگزار شد و تا 17 شهریور ادامه داشت. به طوری که رژیم به فکر مقابله با وضعیت موجود افتاد، اوج حضور مردم در راهپیمایی بعد از نماز عید فطر در 13 شهریور به حدی بود که شاه به طور مستقیم با هلیکوپتر شاهد حضور پرشور مردم در راهپیمایی شد و از حضور مردم یکه خورد. به این ترتیب بعد از 13 شهریور تلاش نظامیان و شاه به منظور مهار انقلاب شدت گرفت. نظامیان اطراف شاه به او پیشنهاد دادند که اجازه دهد تا با اعلام حکومت نظامی و قلع و قمع مردم پیش بروند و برای همیشه کار را یکسره کنند. با توجه به اینکه تا آن زمان آمریکا به دنبال منافع خود همواره از رژیم حمایت میکرد از این اقدام شاه نیز حمایت کرد. بنابراین شاه در مشاورهای که با نظامیان داشت متقاعد شد که بهترین راه برای سرکوب کردن تظاهرات مردمی، قلع و قمع کردن تظاهرکنندگان است. بعد از این مشاوره و تصویب هیات وزیران به مدت 6 ماه در تهران و به 12 شهر بزرگ دیگر حکومت نظامی اعلام شد. نخستین روز حکومت نظامی نیز مقارن با روز جمعه 17 شهریور ماه بود که مردم از این موضوع اطلاعی نداشتند. در تظاهرات قبلی که صورت میگرفت عمدتاً نیروهای گارد شاهنشاهی به دنبال متفرق کردن مردم بودند، با تیراندازیهای هوایی، گاز اشکآور و... مردم را متفرق میکردند. اما در واقعه 17 شهریور رژیم به دنبال قلع و قمع کردن مردم بود، در حقیقت میخواست از مردم زهر چشم بگیرد. به نقل از زبان شاهدان عینی روز حادثه 17 شهریور ماه، زمانی که نیروهای گارد شروع به تیراندازی به سمت مردم کردند، حتی افرادی که در حال فرار به سمت کوچهها، بیمارستان یا خانهشان بودند را تعقیب و به سمت آنها تیراندازی میکردند.
• مردم و روحانیت در قیام 17 شهریور ماه 1357 چقدر تاثیرگذار بودند؟
زمان بروز ناآرامیها در هر کشوری دو جبهه احزاب و مردم در صحنه حضور دارند، در تاریخ انقلاب همواره احزاب حرکتهایی داشتند که در جریان پیش روی انقلاب تاثیرگذار بودند. مانند حرکتهای حزب موتلفه یا فدائیان اسلام و... اما وجه تمایز انقلاب ایران با انقلابهای سایر کشورها، بستر مذهبی آن بود. بنابراین یک جامعه مذهبی، رهبری مذهبی هم خواهد داشت. روحانیون از طریق مساجد و بنا به مناسبتهای مختلف نسبت به آگاهسازی و بسیج عمومی مردم در مقابله با رژیم حاکم نقش بسیار مهمی داشتند. نقش روحانیون در بسیج عمومی مردم بعد از نماز عید فطر و راهپیمایی پس از آن نمود بارزی پیدا کرده بود. شاه گمان میکرد انقلاب از طریق کمونیستها هدایت میشود، حتی به روحانیون برچسب کمونیست را میزد و همه اینها به خاطر آن بود که شاه از جریانهای انقلاب تحلیل درستی نداشت، بنابراین از ابزارهای درستی هم برای هدایت افکارش استفاده نمیکرد. در حقیقت حضور مردم در جریانهای مربوط به انقلاب اسلامی متاثر از فرهنگ سیاسی و مذهبی شیعه (روحیه شهادت طلبی) بود، همین موضوع باعث شد تا مردم کفنپوش با شعارهای اسلامی به خیابانها بیایند و علیه رژیم حاکم قیام کنند. برنامههای تبلیغی ماه مبارک رمضان و موعظه روحانیون در مساجد انگیزه لازم مردم را برای شرکت در تظاهراتهای آتی از جمله روز 17 شهریور ایجاد کرده بود.
•مردم در قیام 17 شهریور ماه 1357 چقدر حضور داشتند؟
بعد از ماه مبارک رمضان نخستین جلسه کلاسهای درس حسینیه علامه نوری شروع شده بود. حضور نظامیان از قبل برنامهریزی شده بود و نیروهای گارد از صبح در میدان شهدا حضور داشتند. با توجه به اینکه از 13 شهریور (راهپیمایی بعد از نماز عید فطر) تا 17 شهریور تظاهرات مردمی ادامه داشت و در هر تظاهرات وعده بعدی تجمع مردمی اعلام میشد. در 16 شهریور ماه که تظاهرات مردمی به میدان آزادی ختم شده بود از آنجا وعده تظاهرات 17 شهریور در میدان شهدا اعلام شد، (در شبهای ماه مبارک رمضان 1357 بعد از مراسم احیاء مردم به خیابانها میآمدند و شعار میدادند، دراین شبها چند نفری شهید شدند، مردم از همان زمان میدان ژاله را میدان شهدا نامیدند. در واقع نامگذاری میدان شهدا به چندین روز قبل از قیام 17 شهریور بر میگردد)، تعدادی از کسبه و مغازهداران اطراف میدان شهدا مغازههای خود از شاهدان عینی این واقعه بودند.
• براساس نقل قولهای برخی از شاهدان عینی در این روز، میگفتند که تیراندازها خارجی هستند در گفتگو با شاهدان عینی درباره این صحت و سقم این موضوع حرفی زدند؟
نیروهای ارتش برای مقابله با مردم تحت آموزشهای نظامی قرار میگرفتند، روز 17 شهریور نیروهای گاردی که در میدان شهدا حضور داشتند از پادگانهای اطراف تهران آمده و از پوشش خاصی استفاده کرده بودند. زمزمههای میان مردم بود که این نیروها، خارجی و اسرائیلی هستند. تغییر نوع پوش این نیروها عمدتاً به خاطر ایجاد رعب و وحشت میان مردم بود، بنابراین چون مردم تا به حال این پوشش را در میان نظامیان ندیده بودند و این سربازان نیز خارج از تهران بودند، گمان کردند، تیراندازها خارجی و یا اسرائیلی هستند. پایه اقدام رژیم در این روز وحشیگری بود، قاعده نظامیان این بود که بدون چون و چرا بله قربان بگویند و دستور را اجرا کنند. با توجه به اینکه شخصیت شاه نظامی بود و همواره دوست داشت آن چیزی را بشنود که میخواهد، بنابراین همیشه از وقایع موجود تحلیلهای غلطی داشت. نظامیان به تظاهرکنندگان میگفتند شورشی، چرا که هنوز انقلاب را درک نکرده بودند و اعتقاد داشتند باید همه تظاهر کنندگان یا همان شورشیان را نابود کنند، به همین دلیل در روز 17 شهریور نخواستند مردم را متفرق کنند بلکه با اقدامی وحشیانه دست به کشتار مردم زدند. ابزار و ادواتی که در این روز در میدان شهدا کار گذاشته بودند و نحوه تیراندازی نیروهای گارد به سوی مردم همه گواه این وحشی گری رژیم در روز واقعه است.
• آمار دقیقی از کشتهشدگان تظاهر کنندگان 17 شهریور موجود است؟
درباره آمار کشتهشدگان این واقعه آمارهای متفاوتی موجود است. بعضاً رژیم اجساد کشتهشدگان را میگرفت و به خانوادههایشان تحویل نمیداد یا اگر هم تحویل میداد پول تعداد گلولههایی که به فرد اصابت کرده بود را از خانوادههایشان میگرفت و بعد جسد را به آنها میداد. از سویی دیگر مردم اجساد کشتهشدگان و یا زخمیها را به خانههایشان میبردند تا رژیم آنها را نبرد و آنها را مخفیانه دفن میکردند. در نتیجه آمار درست و دقیقی از کشتهشدگان این حادثه وجود ندارد و آماریهای متعددی که از سوی رژیم شاهنشاهی منتشر شده تعداد کشتههای را 58- 65- 85 و... عنوان کرده است. از طرفی این تظاهرات همزمان در چند شهرستان دیگر برگزار شد و قطعا در آن شهرها نیز تعدادی بسیاری از افراد زخمی یا کشته شدند.
• روش تاریخ شفاهی برای مکتوب کردن گفتههای شاهدان عینی این واقعه چقدر در کار شما تاثیرگذار بود؟
مقوله تاریخ شفاهی به عنوان یک روش در تدوین تاریخ شناخته شده که حقیقتاً روشی مناسب و قابل دفاع در میان مولفان، پژوهشگران و تاریخ نویسان است. زمانی که به شاهدان عینی مراجعه میکنیم، رویداد و حادثه مورد نظر از زوایای مختلف مطرح میشود. تدوینگر نیز باید مطالعه تاریخی کافی داشته و برای تکمیل اطلاعات خود به سراغ شاهدان عینی حادثه برود. زمانی که میخواهیم درباره یک اتفاق در یک مکان خاص تحقیق کنیم و نظر اطرافیان را درباره آن ماجرا جویا شویم، باید دقت داشته باشیم تا سن و سال آن افراد با واقعه مورد نظر مطابقت داشته باشد، با توجه به اینکه افراد مسنتر ممکن است حافظه شان به خوبی یاری نکند و حرفهایشان ضد و نقیضهایی باشد، تدوینگر باید این ضد و نقیضها را کنار هم بگذارد و واقعیتها را از دل آن بیرون بکشد. درباره واقعه 17 شهریور 1357 افرادی که در فاصله 200 تا 400 متری میدان شهدا بودند، مسلماً نمیتوانند درباره جزییات صحنه حادثه حرف بزنند. بنابراین کسانی که در حیطه تاریخ شفاهی کار میکنند باید به این اصول و روش آشنا و آگاه باشند و با مطالعههای فراوان صحت و سقم ماجرا را جویا شوند. در مقوله تاریخ نگاری درباره رویدادهای مهم انقلاب اسلامی دو جنبه مورد نظراست، جنبه توصیفی و دیگری تحلیلی است. در جنبه توصیفی بهترین عنصری که به تاریخ شفاهی کمک میکند، شاهدان عینی ماجرا هستند. بنابراین بهترین عناصری که بتوانند به روش تاریخ شفاهی کمک کند، همین شاهدان عینی هستند. بنابراین میتوان بسیاری از وقایع تاریخی مانند 15 خرداد 42، 19 دی 56 و... را با استفاده از همین روش مکتوب کرد. ناظر حادثه همه چیز را تعریف میکند و این محقق و نویسنده است که باید مسیر نگارش را هدایت کند. در جنبه تحلیلی نیز نقش تدوینگر و نویسنده پررنگتر میشود. چرا که نویسنده باید بر اطلاعات تاریخی اشراف و قدرت تحلیل مسائل تاریخی را داشته باشد. در حقیقت تحلیل وقایع ابتدا و انتهای حادثه و تاثیر آن در کل مجموعه را مشخص میکند.
• اطلاعات مربوط به شاهدان عینی که در کتاب «تاریخ شفاهی قیام 17 شهریور1357» از گفتههایشان استفاده کردید را چگونه جمع آوری کردید؟
اطلاعات مربوط به خانوادههای شهدا را از طریق اطلاعاتی که در بنیاد شهید و امور ایثارگران ثبت شده بدست آوردم. برخی از شاهدان روز حادثه هم از کسبه و مغازه داران محل و یا جانبازان آن روز بودند. همچنین برخی از افراد در بافت قدیمی همان منطقه (میدان شهدا) هنوز ساکن بودند و برخی افراد هم از طریق روزنامه پیدا کردم. برخی از افراد که از نزدیک در حادثه حضور داشتند، میگفتند که تظاهرات و راهپیمایی روز 17 شهریور 57 از طریق عوامل رژیم اعلام شده بود، اما حقیقتا این قیام حرکتی خودجوش و مردمی بود.
گفتگو از فاطمه نوروند