شماره 162    |    21 خرداد 1393

   


 



پیش خوان شماره 162

تدوین تاریخ شفاهی قوه قضاییه، اولویت‌ دارد
سیدمحسن حاجی‌باباییان، معاون فرهنگ عمومی قوه قضاییه و رضا صالحی امیری، رییس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، راه‌های اصلاح و ارتقاء فرهنگ حقوقی با استفاده از ظرفیت‌های طرفین و همکاری‌های مشترک را مورد بررسی قرار دادند. رئیس سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در این دیدار با اشاره به وجود ظرفیت‌های مناسب برای همکاری، تدوین تاریخ شفاهی قوه قضاییه را یکی از اولویت‌های ضروری برای استفاده محققان عنوان کرد و گفت: «این مجموعه می‌تواند خاطرات، عملکرد و ساختار دستگاه قضا را در دوره‌های تاریخی مختلف به تصویر بکشد و علاوه بر این که اثری ماندگار و منبعی مستند برای محققان می‌شود، می‌تواند بسیاری از ناگفته‌ها و تجربیات نخبگان قضا را ثبت و ضبط کند. کتابخانه ملی امکانات ضبط و نیروی متخصص برای ثبت تاریخ شفاهی را در اختیار دارد و با استفاده از تجربیات مشابه، می‌تواند این فضا را مهیا کند.»


اجرا و گسترش طرح تاریخ شفاهی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی
کیانوش کیانی هفت لنگ، مدیر پروژه تاریخ شفاهی مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی گفت: «تاکنون صدها ساعت گفت‌وگو با اصحاب دائرةالمعارف بزرگ اسلامی از جمله کاظم موسوی بجنوردی، رئیس مرکز، بدرالزمان قریب، احمد اقتداری، محمد حسین تسبیحی و تعدادی از فرهیختگان خارج از مرکز از جمله علیقلی بختیاری و اکبر اعتماد انجام گرفته است. این پروژه مرتبا در حال اجرا و گسترش است و پس از مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی در صورت تامین هزینه، در سراسر نهادهای علمی و پژوهشی نیز به اجرا در خواهد آمد. نتایج اجرای این پروژه در آینده به صورت مجموعه کتاب‌هایی در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی منتشر خواهد شد.»


کتابخانه ملی، چندین کتاب تاریخ شفاهی در دست انتشار دارد
سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران در نظر دارد تا به زودی کتاب‌هایی را با محوریت تاریخ شفاهی منتشر و روانه بازار نشر کند که از جمله آنها می‌توان به خاطرات نصرت الله خازنی، اسدالله بادامچیان، احمد آل‌یاسین و مرتضی حقوقی اشاره کرد. معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران اعلام کرده که کتاب «در مکتب جان» که مصاحبه با چند نفر از فلاسفه معاصر است و کتاب «نمایش در ایران» که مصاحبه‌های تاریخ شفاهی با چند نفر از هنرمندان بوده نیز به زودی از سوی انتشارات سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران به چاپ خواهد رسید. این معاونت همچنین اطلاع داده است در گذشته کتابخانه ملی ایران مصاحبه‌های متعددی با نویسندگان، سیاستمداران، روحانیون، دانشمندان و فرهیختگان داشته است که گروه تاریخ شفاهی معاونت اسناد سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران از سال 1371 با حدود 700 نفر مصاحبه کرده است. یعنی نزدیک به 2 هزار ساعت مصاحبه با این افراد صورت گرفته است که با توجه به سیاست‌های رئیس سازمان برای تسهیل در اطلاع‌رسانی و گسترش آن به تدریج در نوبت انتشار قرار می‌گیرند.


برگزاری کارگاه تاریخ شفاهی در گرگان
با تلاش واحد فرهنگ و مطالعات پایداری حوزه هنری گلستان، اولین كارگاه تخصصی تاریخ شفاهی با حضور محمد قاسمی‌پور 17 خردادماه 1393 در محل سالن اجتماعات حوزه هنری استان گلستان در گرگان برگزار ‌شد. در این كارگاه یك روزه، مباحث مقدماتی مطرح و در آینده دوره تكمیلی آن برگزار خواهد شد.


حُکمی برای ساماندهي حوزه برنامه‌هاي تاريخ شفاهي
طي حكمي كه از سوي سيدرضا صالحي اميري، رئيس سازمان اسناد و كتابخانه ملي جمهوری اسلامی ایران صادر شده است، حسين دهباشي به عنوان مشاور سازمان منصوب شد. در حكم صادره آمده است: «انتظار دارم با بهره گيري از تجربه صاحب نظران و متخصصان امر در امور ذيل اهتمام ويژه مبذول فرماييد: ساماندهي حوزه برنامه‌هاي تاريخ شفاهي و تصويري سازمان با هماهنگي معاون اسناد ملي؛ توسعه و تجهيز زير ساخت هاي سمعي و بصري سازمان جهت گرد آوري تجارب مديران ارشد دولتي، فيلمخانه مستند ايران و دفتر مستند سازي تجارب ملي با تاكيد بر درآمد زايي؛ توسعه همكاري‌هاي سازمان با نهادهاي دولتي، عمومي، مردم نهاد و بين‌المللي جهت جلب سرمايه گذاري و انجام برنامه‌هاي علمي و فرهنگي مشترك با هماهنگي معاونين و حوزه هاي ذي ربط.»


رونمایی 9 کتاب تاریخ شفاهی و سیاسی و نظامی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران
آیین رونمایی از 5 عنوان کتاب تاریخ شفاهی دفاع مقدس که توسط مرکز ملی اسناد پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس منتشر شده، یازدهم خرداد 1393 برگزارشد. عناوین کتاب‌ها عبارتند از: فرمانده‌ مایی: خاطرات محمدجعفر یوسف‌زاده/ مصاحبه و تدوین محسن سیوندیان، خط به خط: خاطرات علی‌محمد نظری/ به کوشش محمدتقی عزیزیان؛ مصاحبه‌کننده احمد کنجوری/ صورت‌های خاکی: خاطرات امیرعلی احمدی/ به کوشش فرزاد بیات‌موحد/ سرو سپید: خاطرات سیدفتاح درستکار/ به کوشش سیدسعید اطهرنیاری، یک لحظه شوکه شدم: خاطرات سرهنگ غلام‌‌حسین زرگر/ مصاحبه کننده احمد خمری‌ده‌سوخته. در همین روز و از آثار مرکز اسناد و تحقیقات دفاع مقدس، کتاب‌های «این سوی اروند جایی برای دشمن نیست» نوشته نعمت‌الله سلیمانی‌خواه، «سیاست خارجی لیبی در جنگ ایران و عراق» به قلم احمد سلطانی‌نژاد، «تجزیه تحلیل استراتژی نظامی عراق در جنگ با جمهوری اسلامی ایران» نوشته فرهاد درویشی و کتاب «سیاست خارجی سوریه در جنگ تحمیلی عراق با ایران» به نویسندگی احمد سلطانی‌نژاد رونمایی شدند.


تاریخ شفاهی فرهنگ و هنر در «همسفر کلمات»
حوزه هنری استان گیلان از انتشار نخستین کتاب تاریخ شفاهی هنر در این مجموعه با عنوان «همسفر کلمات» خبر داد. این کتاب بر اساس خاطرات بهمن صالحی از شب‌های شعری است که از دهه 1340 تا سال 1385 در آن شرکت داشته است. این کتاب ناگفته‌هایی از جامعه فرهنگ و هنر گیلان و ایران به ویژه در سال‌های آغازین انقلاب و دوران دفاع مقدس در بر دارد. کتاب «همسفر کلمات» در180 صفحه و با ویراستاری محمدپرحلم، به همت حوزه هنری استان گیلان و توسط انتشارات ایلیا منتشر شده است.


رادیو فرهنگ از تاریخ شفاهی گفت
موضوع نود‌ویکمین برنامه از سری جدید برنامه کتاب فرهنگ که 10 خرداد 1393 با حضور غلامرضا عزیزی، معاون اسناد ملی سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران و ابوالفضل حسن آبادی، پژوهشگر تاریخ شفاهی پخش شد، به «تاریخ شفاهی» اختصاص داشت. برنامه کتاب فرهنگ از گروه فرهنگ و هنر رادیو فرهنگ، به تهیه کنندگی امیرحسین محمودی شنبه‌ها از ساعت 10 الی 11 صبح پخش می‌شود.سردبیر و مجری برنامه محسن حاجی‌زین‌العابدینی است. برای شنیدن این برنامه پس از پخش می‌توانید به نشانی http://ketabfarhang.blogfa.com مراجعه کنید.


خاطرات شفاهی 118 ماه حضور در مناطق عملیاتی منتشر شد
کتاب «یک لحظه شوکه شدم» که خاطرات شفاهی سرهنگ بازنشسته نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران، غلامحسین زرگر را در بر دارد، از سوی مرکز ملی اسناد پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس پژوهشگاه علوم و معارف دفاع مقدس منتشر شد. احمد خمری ده‌سوخته کتاب را به شیوه گفت‌وگو تدوین کرده و پرسش‌ها و پاسخ‌ها در متن کتاب آمده است. بر اساس متن اثر، سرهنگ غلامحسین زرگر 118 ماه در مناطق عملیاتی بوده و در این مدت سه بار مجروح شده و ده‌ها مورد تشویق و ارشدیت در سوابق خدمتی خود دارد.


انتشار ویژه‌نامه ربع قرن رهبری حضرت‌ آیت‌الله خامنه‌ای
شماره 197 هفته‌نامه پنجره با تاریخ انتشار دهم خرداد 1393 با پرونده ویژه‌ای درباره ربع قرن رهبری حضرت‌آیت‌الله خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی ایران منتشر شد. این پرونده خاطراتی منتشر نشده از مقام معظم رهبری در سال‌های طلبگی به روایت سیدهادی خسروشاهی و نیز ناگفته‌هایی از زبان علیرضا مرندی، مسوول تیم سلامت رهبر معظم انقلاب در بر دارد.


بررسی قیام 15 خرداد در «آیینه نهضت»
حجت الاسلام سید محمود دعایی، نماینده ولی فقیه و سرپرست موسسه اطلاعات یکشنبه 11 خرداد 1393 از نمایشگاه «آیینه نهضت 1551» در ساختمان مرکزی حوزه هنری در تهران بازدید کرد و از خاطرات و تحلیل خود از سال‌های دهه 1340 و نهضت امام خمینی(ره) گفت. نمایشگاه «آیینه نهضت (1551)» شامل عکس و تصاویر و اسناد مربوط به قیام 15 خرداد سال 1342 یک شنبه 11 خرداد 1393 افتتاح شد و تا 13 خرداد ادامه داشت. کتابخانه «انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران» دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری این نمایشگاه را به مناسبت سالگرد قیام 15 خرداد برگزار کرد. در این نمایشگاه 200 عنوان کتاب، با موضوعات خاطرات و طرح‌های تحقیقاتی 15 خرداد از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی و واحد تدوین تاریخ انقلاب اسلامی این دفترمعرفی شدند.


پایان نگارش خاطرات فرنگیس حیدرپور
مهناز فتاحی، از اتمام نگارش خاطرات فرنگیس حیدرپور امدادگر، پرستار و عضو خانواده شهدا و جانبازان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران خبر داد. او این کتاب را برای دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری به نگارش در آورده و شامل خاطرات راوی از آغاز جنگ تا عملیات مرصاد است. وی گفت: «كتاب «فرنگیس، بانویی در شهر شما» به نوعی بخشی از تاریخ جنگ است كه از زبان یك زن روایت می‌شود. فرنگیس حیدرپور در زمان جنگ حضوری شجاعانه داشته و در زمانی كه مردان روستایش به جنگ می‌رفتند همچون یك مرد برای زنان روستا آذوقه تهیه می‌كرد.» مهناز فتاحی همچنین خبر داد: «احمد دهقان ویراستاری اثر را انجام داده است و در حال جمع‌آوری تصاویر برای بخش پایانی كتاب هستیم و به زودی برای چاپ در اختیار انتشارات سوره مهر قرار می‌گیرد.»


چاپ بیست‌ویکم «خاطرات عزت شاهی» و چاپ هفدهم «خاطرات احمد احمد» در کتابفروشی‌ها
چاپ هفدهم کتاب «خاطرات احمد احمد» که توسط محسن کاظمی گردآوری و تنظیم شده، توسط انتشارات سوره مهر منتشر شد. این کتاب بیست و ششمین مجموعه خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی است که توسط انتشارات سوره مهر در کتابفروشی‌ها عرضه می‌شود. با احتساب شمارگان نسخه‌های این اثر از چاپ نخست در سال 1379 تاکنون، حدود 45 هزار نسخه از این کتاب منتشر شده است. محسن کاظمی این کتاب را براساس خاطرات احمد احمد، یکی از مبارزان در راه نهضت امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی نوشته است. انتشارات سوره مهر همچنین بیست و یکمین چاپ کتاب «خاطرات عزت شاهی» را روانه بازار کتاب کرد. این اثر سی‌ویکمین کتاب خاطرات تولید شده در دفتر ادبیات انقلاب اسلامی با نگارش و تدوین محسن کاظمی در 13 فصل و با بیش از 140 عنوان برای خاطرات، 11 پیوست و اسناد و عکس‌ها و فهرست اعلام و منابع و مآخذ، یکی از مشهورترین کتاب‌های خاطرات در فاصله نخستین انتشار در سال 1386 تاکنون است. با جمع شمارگان 21 چاپ منتشر شده از کتاب، این نتیجه به دست می‌آید که «خاطرات عزت‌شاهی» تاکنون در بیش از 50 هزار نسخه منتشر شده است.


برگزاری حدود هزار جلسه برای ضبط خاطرات فرماندهان و فعالان حاضر در دفاع مقدس
خبرگزاری تسنیم خبر داده که  باغ‌موزه دفاع مقدس تهران در یک طرح کلان اقدام به جمع‌آوری خاطرات تمامی حاضران در هشت سال دفاع مقدس می‌کند. این کار به منظور ساماندهی به خاطرات دفاع مقدس، تکمیل تاریخ شفاهی مرتبط با این ایام و جمع‌آوری و نگهداری از خاطرات فرماندهان جنگ انجام می‌شود. در فاز نخست این طرح ابتدا خاطرات فرماندهان سپاه و ارتش جمع‌آوری و به صورت تصویری ضبط شده است. در مرحله بعدی، کارشناسان این طرح به سراغ حاضران و فعالان در عملیات‌ها و گردان‌های مختلف حاضر در سال‌های دفاع مقدس خواهند رفت. به گفته یکی از کارشناسان این طرح، تاکنون قریب به هزار جلسه برای حضور فرماندهان و فعالان حاضر در دفاع مقدس برگزار شده است. در طرح کنونی تمامی خاطرات با جزئیات از راویان ضبط شده و در مرحله دوم به صورت مکتوب تدوین و منتشر خواهد شد. در حال حاضر خاطرات فرماندهان رده اول جنگ مانند سردار رحیم صفوی جمع‌آوری شده است. این طرح دو سال است که آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود به دلیل حجم بالای افراد و خاطرات دو سال دیگر نیز به طول انجامد. قرار است پس از اتمام خاطرات مرتبط با فعالان، خاطرات رزمندگان نیز جمع‌آوری شود. تنوع خاطرات یکی از ویژگی‌های این طرح است که در آن یادمان افراد مختلف از نیروی هوایی ارتش، ژاندارمری، توپخانه‌ها، یگان دریایی، بسیج، بنیاد شهید، جهاد سازندگی و... دیده می‌شود.


روایت لحظه‌ ثبت عکس معروفی از شهید چمران
چهل‌و‌چهارمین شماره‌ ماهنامه‌ داستان همشهری با تاریخ انتشار خرداد 1393 منتشر شد. بخش «درباره زندگی» این شماره از این ماهنامه با روایت بهرام محمدی‌فرد از لحظه‌ ثبت عکس معروف او از شهید دکتر مصطفی چمران با عنوان «نمی‌ترسی؟» آغاز می‌شود. در روایت دوم با عنوان «نسیم آخر خرداد» فیروزه گل‌سرخی از اضطراب روزها و شب‌های امتحان می‌گوید. «دست‌های عاطفه» نوشته‌ اکبر هاشمی روایتی است از رویارویی او با کودکان ماتم‌زده‌ زلزله رودبار و منجیل، وقتی در همان زمان برای اجرای تئاتر به مناطق زلزله‌زده رفته بوده است. در ادامه این بخش نیز دو روایت از گابریل گارسیا مارکز منتشر شده است. «به یک نویسنده نیازمندیم» نوشته‌ مارکز و «گابو: دو تصویر» که در این روایت، دو نویسنده درباره‌ مارکز یکی قبل از شهرت و دیگری بعد از شهرت مطالبی را بیان کرده‌اند. «روایت‌های داستانی» این شماره از ماهنامه به لباس‌ها اختصاص دارد. «بدل لباس» گزیده‌ای است از نامه‌هایی درباره‌ لباس ایرانی‌های دوره‌ قاجار و «لباس اهل رزم» گزیده‌ای از طرح‌های لباس مدرسه‌ نظام ظل‌السلطان است. آخرین مطلب این بخش نیز بازنشر چند آگهی قاجاری با موضوع لباس است. بخش «روایت‌های مستند» این شماره نیز خاطرات شغلی یک محضردار از مراجعانش را با عنوان «با اجازه بزرگترها» منتشر کرده است.


شورای ترجمه و توسعه برون‌مرزی و کتاب‌های شاخص دفاع مقدس
شورای ترجمه و توسعه برون‌مرزی سازمان هنری و ادبی دفاع مقدس در نظر دارد‌ تا برخی از آثار انتخاب شده به عنوان شاخص‌های دفاع مقدس را برای ترجمه و توزیع در خارج از ایران در هفته دفاع مقدس منتشر کند. «کالک‌های خاکی»‌ خاطرات سردار عزیز جعفری فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برای ترجمه به زبان انگلیسی‌، «سفر به حلبچه»‌ از هدایت‌الله بهبودی به زبان انگلیسی‌، «راز نگین سرخ» خاطرات سردار شهبازی به کوشش حمید حسام به زبان‌های انگلیسی و عربی و «یکشنبه آخر» خاطرات معصومه رامهرمزی به زبان‌های انگلیسی و عربی از جمله آثار انتخاب شده هستند که هم‌اکنون در دست ترجمه قرار دارند. شورای ترجمه و توسعه برون‌مرزی متشکل از 7 نویسنده و کارشناس نشر هستند که  کتاب‌ها را از منظر شناخت فضای بیرونی زبان مقصد،‌ نیاز مخاطبان زبان مقصد،‌ شرایط چاپ و حتی جغرافیای کشورهای زبان مقصد بررسی می‌کنند. 8 کتاب انتخاب شده،‌ آثار مرحله اول هستند که پس از انتشار این کتاب‌ها،‌ آثار مرحله دوم نیز انتخاب خواهند شد.


«بُن‌بست مستوفی» خاطرات تاریخی دارد
كتاب «بُن‌بست مستوفی» نوشته علی جمیل‌كرمانی در كرمان رونمایی شد. این کتاب شامل خاطرات تاریخی میرزا مصطفی‌خان مستوفی‌کرمانی است و در حوزه هنری كرمان تولید و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است.


پرفروش‌ترین کتاب‌های تاریخی و خاطرات
اولین فهرست محبوب‌ترین کتاب‌ها از نگاه کاربران در فروشگاه اینترنتی شهر کتاب تهران، براساس بیش از 30 هزار کتاب افزوده شده به سبد علاقه‌مندی‌های کاربران، منتشر گردید. در این فهرست، 100 کتاب درج شده است که با موضوع دفاع مقدس کتاب‌های «یک مرد، یک زندگی»، «پایی که جا ماند»، «لشکر خوبان» و «نورالدین پسر ایران» و در گروه خاطرات و سفرنامه‌ها، کتاب‌های «آقای سفیر»، «پیر پرنیان‌اندیش»، «خاطرات تاج‌الملوک»، «زندگینامه خودنوشت نلسون ماندلا»، «زندگینامه من (الکس فرگوسن)» و در گروه تاریخ تاریخ، کتاب‌های «اس اس گارد آهنین هیتلر»، «تاریخ جهان (تاریخ تحلیلی جهان از آغاز تا قرن بیستم)»، «خاطرات سیاسی قوام‌السلطنه»، «دو قرن سکوت» و «ما چگونه ما شدیم» دیده می‌شوند. در فهرست پرفروش‌های فروشگاه مرکزی شهرکتاب تهران در نیمه دوم اردیبهشت ۹۳ هم کتاب‌های «همت (زندگی‌نامه داستانی شهید همت) نوشته محمد عزیزی و کتاب خاطرات «من زنده‌ام» از معصومه آباد و کتاب «خدا بود و دیگر هیچ نبود» اثر شهید دکتر مصطفی چمران دیده می‌شوند.


خاطرات امام جمعه شهر پاوه تا پایان سال منتشر می‌شود
كتاب خاطرات ماموستا ملاقادر قادری، امام جمعه شهر پاوه به همت دفتر فرهنگ و مطالعات پایداری اداره كل امور استان‌های حوزه هنری تا پایان سال جاری منتشر می‌شود.علی رستمی مصاحبه كننده و نویسنده كتاب گفت: «این پروژه از حدود دو سال قبل آغاز و برای نگارش این كتاب بیش از 40 ساعت مصاحبه گرفته شد. ما در حال حاضر در مرحله تدوین هستیم.»


راه‌اندازی پاتوق ادبی خاطرات جنگ
نشست خاطره گویی آزادگان اردبیل عصر 7 خردادماه 93 در حوزه هنری استان اردبیل برگزار شد. دراین برنامه ساسان ناطق، رییس حوزه هنری استان با یاد آوری لزوم گردآوری و تدوین خاطرات آزادگان برای ثبت و ضبط در تاریخ حماسه آفرینی های ملت ایران، پیشنهاد برگزاری جلسات و برنامه‌های خاطره گویی آزادگان استان را در قالب پاتوق ادبی مطرح كرد. گردهم آیی ماهانه آزادگان استان و روایت خاطرات دوران دفاع مقدس واسارت و جمع آوری خاطرات آزادگان برای انتشار، از اهداف راه اندازی پاتوق ادبی آزادگان استان در حوزه هنری استان اردبیل عنوان شد.


مرور خاطرات دو نمایش
روز 12 خرداد 1393 در دیداری که به همت کانون پیشکسوتان انجمن هنرهای نمایشی استان خراسان رضوی برگزار شد، هنرمندان تئاتر مشهد از سید محسن مصطفی زاده، هنرمند مطرح تئاتر مشهد دیدن کردند. هنرمندان حاضر به مرور خاطرات ناگفته‌ای از جریان‌های تئاتری اوایل انقلاب و با محوریت دو نمایش «خانات» و «مظلوم پنجم» پرداختند. همچنین سید محسن مصطفی‌زاده هدفمند سازی این دید و بازیدها را برای جمع آوری تاریخ شفاهی تئاتر استان و گپ‌ و گفت‌های علمی و پژوهشی با توجه به توان و تجربه علمی افراد حاضر در این محافل پیشنهاد داد.


شیخ محمدحسین زاهد از نگاه دیگران
کتاب «شیخ محمد حسین زاهد» می‌کوشد تصویری از زندگی فردی و اجتماعی کسی ارایه کند که استاد اخلاق بسیاری از بزرگان معاصر ماست که اینک رخت بربسته‌اند یا حتی توان بازگویی خاطرات خود را ندارند. حمیدرضا جعفری، نویسنده کتابی است که در 6 فصل سامان یافته و «معرفی شیخ»، «شیخ در یک نگاه»، «شیخ و سیاست»، «شیخ محمدحسین زاهد در نگاه دیگران»، «کار فرهنگی»، «مناجات شیخ»، «دعا و مناجات»، «خاطرات یار»، «ایام بیماری و وفات»، «خوشه‌ای از خرمن شیخ»، «ضمائم» و «عکس‌ها» از جمله عناوین آن است. کتاب «شیخ محمدحسین زاهد» از سوی دارالکتب الاسلامیه به بازار کتاب آمده است.


انتشار خاطرات ماموریت در سازمان ملل متحد
سید محمدهادی ‌نژادحسینیان به تازگی کتابی را با عنوان «نه سفید، نه سیاه» نوشته است. وی در لابه‌لای خاطراتش به عنوان نماینده جمهوری اسلامی ایران در سازمان ملل متحد به بیان وقایع دوره پنج ساله ماموریتش می‌پردازد. چاپ نخست کتاب «نه سفید نه سیاه: خاطرات و گزارش‌های ماموریت در سازمان ملل متحد نیویورک» در 352 صفحه از سوی اداره نشر وزارت امور خارجه چاپ و روانه بازار کتاب شد.


کیخسرو پورناظری از خاطرات خود گفت
کیخسرو پورناظری، نوازنده تنبور و سرپرست گروه موسیقی شمس مقابل دوربین فیلم مستند «تنبور» آمد و از خاطرات خود در عرصه موسیقی و شیوه های نوازندگی تنبور و چگونگی گرایش به این ساز سخن گفت. این فیلم مستند به کارگردانی سیاوش ابراهیم‌زاده در حال ساخت است. چندی پیش فیلم مستند «تنبور» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی سیاوش ابراهیم‌زاده براساس تحقیق و پژوهش فرید الهامی درباره ساختار، مقام‌ها و ریشه ساز تنبور آغاز شده و گروه مستندساز پس از فیلمبرداری از روایت اساتید تنبورنواز در مناطق صحنه کرمانشاه، لکستان، کرند، همدان، اسلام آباد غرب و گهواره به مصاحبه با كيخسرو پورناظري پرداختند. همچنین قرار است فیلمبرداری این مستند در استان‌های آذربایجان شرقی و غربی و لرستان در ایران و استان سلیمانیه عراق ادامه پیدا کند.


پایان ترجمه «نورالدین پسر ایران» تا آخر تابستان
کتاب «نورالدین پسر ایران» شامل خاطرات نورالدین عافی از روزهای دفاع مقدس است كه توسط معصومه سپهری نوشته شده است و شقایق قندهاری برگردان این اثر را برعهده دارد. این کتاب از جمله آثار در دست ترجمه دفتر ترجمه حوزه هنری است و برگردان این اثر تا پایان تابستان سال جاری به اتمام خواهد رسید. قرار است برگردان انگلیسی این كتاب در كشورهای انگلیسی‌زبان منتشر و توزیع شود.


همکاری کتابخانه دفتر ادبیات انقلاب با پژوهشگران
رئوف گوهریان، مسئول کتابخانه «انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر» دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری گفت: «از دانشجویانی که موضوع پایان‌نامه آن‌ها انقلاب اسلامی باشد، مشروط به این‌که یک نسخه از پایان‌نامه خود را به این کتابخانه هدیه کنند، تا پایان زمان پژوهش‌شان حق عضویت یا ودیعه‌ای دریافت نمی‌شود.»



 
ثبت میراث فرهنگی ناملموس واقعه پانزدهم خرداد
ثبت میراث فرهنگی ناملموس واقعه پانزدهم خرداد سال 1342 در دستور کار معاونت میراث فرهنگی کشور قرار گرفت. آثار ملموس و ناملموس واقعه 15 خرداد در تهران و شهرهای دیگر همچنان باقی است که از جمله این آثار می‌توان به مدرسه فیضیه قم، میدان ارگ و پادگان عشرت آباد تهران و همچنین پل کارخانه سیمان ورامین به عنوان شواهد ملموس در این پرونده اشاره و توجه کرد. پژوهش‌های لازم در این رابطه انجام شده و هم اکنون در حال تکمیل است و فرآیند تدوین پرونده ثبت واقعه 15 خرداد می تواند به عنوان نمونه برای ثبت پرونده‌های میراث ناملموس راهگشا باشد.


خاطره‌گویی عکاس واقعه 15 خرداد 1342
نشست تخصصی 15 خرداد در آیینه خاطرات و اسناد 13 خرداد 1393 در حاشیه نمایشگاه «آیینه نهضت (1551)» شامل اسناد مربوط به قیام 15 خرداد سال 1342 که از سوی کتابخانه «انقلاب اسلامی و تاریخ معاصر ایران» دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری برپا شد، برگزار شد وعلیرضا قاهری مفرد، عكاس روزنامه پست تهران در سال 1342 گفت: «دقیقاً ساعت 9 صبح 15 خرداد در اداره مخابرات با مدیر کل اداره مخابرات قرار مصاحبه داشتیم. من و فریدون رضازاده از کیهان به عنوان عکاس در ساختمان خیابان ناصرخسرو، نزدیک مدرسه دارالفنون حضور داشتیم. ساعت 9 و 30 دقیقه شد اما مدیر کل در دفتر حضور نیافت و بعد شعار الله اکبر، خمینی رهبر و به دنبال آن تیراندازی آغاز شد. از پنجره که نگاه می‌کردیم، دیدیم عرض خیابان را بستند، با تفنگ برنو روی دو کنده زانو نشستند و می‌زنند، هر که در ناصرخسرو بود می‌زدند. یک جوانی را زدند، گلوله به سینه‌اش خورده بود و پاره شده بود. یک لنگه درِ چوبی کهنه نمی‌دانم خانه کی بود، درآورده بودند، این جنازه را روی در انداخته بودند، می‌گفتند: این سند جنایت پهلوی است. همین که آمد من از آن پنجره عکس گرفتم. رول فلکس دوربین 12 تایی به همراه داشتم. من صندلی را کشیدم سمت پنجره و از بالا 9 عکس ‌گرفتم. حتی تیرزدن‌ها را هم عکس گرفتم. همه بچه‌ها، رو به پنجره آمده بودند و در حال تماشای ماجرا بودند. کسی به من توجه نداشت. عکاسی که تمام شد، فیلم را درآوردم و در جورابم جاسازی کردم. در مسیر بازگشت، علیرضا رشگی، عکاس خبرگزاری آسوشیتدپرس را دیدم. با اصرار او عکس‌ها را در اختیار این خبرگزاری قرار دادم. این تصاویر از سوی آسوشیتدپرس منتشر شد.»


محمد تقی علایی 400 صفحه خاطره از 15 خرداد دارد
عصر 12 خرداد 1393 در مراسمی از محمد تقی علایی در قالب دهمین برنامه از عصرانه‌های ادبی خبرگزاری فارس تجلیل شد. در این مراسم علایی به بیان خاطراتش از ماجرای 15 خرداد 1342 پرداخت و با اشاره به خاطره زندانی شدنش در زندان قصر گفت: «هفت ماه با طالقانی و سحابی‌ها و بسته‌نگار و منتظری و...هم خرج بودم. این مدت برای من مانند دانشگاه بود نه زندان.» و همچنین گفت: «بنده 10 هزار صفحه خاطره از دوران انقلاب نوشته‌ام که 400 صفحه آن درباره 15 خرداد است امیدوارم ارگانی حاضر به چاپ آن شود.»


نقد کتابی درباره یک تاریخ‌نگار
گروه روش‌شناسی و تاریخ‌نگاری پژوهشکده تاریخ اسلام، کتاب «زندگی، زمانه و تاریخ‌نگاری وصاف شیرازی» نوشته محبوبه شرفی را با حضور تاریخ‌پژوهان این حوزه نقد و بررسی می‌کنند. این نشست با حضور مجتبی خلیفه، ابوالفضل رضوی (از پژوهشگران تاریخ) و محبوبه شرفی (نویسنده کتاب) 24 خردادماه از ساعت 17 تا 19 در محل پژوهشکده تاریخ اسلام واقع در تهران، خیابان ولی‌عصر(عج)، خیابان شهید عباسپور، خیابان برادران، کوچه شهروز شرقی، شماره 9 برگزار می‌شود.


انتشار خاطرات رزم و زندگی جمشید نظمی
خاطرات رزم و زندگی سردار جمشید نظمی به قلم رضا قلیزاده علیار در کتابی با عنوان «با تو می‌مانم» توسط انتشارات صریر و با همکاری سازمان هنری و ادبیات دفاع‌مقدس کشور به چاپ رسید و 20 خردادماه 1393 در مجتمع فرهنگی صدرای تبریز به همت اداره کل حفظ آثار استان، رونمایی ‌شد. این اثر شامل 27 فصل (25 بخش نوشتاری و دو فصل عکس و اسناد) در 768 صفحه است و جمشيد نظمی‌ (راوی اثر) در نبردهای مهم و سرنوشت‌سازی در دفاع مقدس حضور داشته است.‌


«دا»‌ در افغانستان
به گفته فعالان نشر افغانستان تاكنون قریب به 10 هزار نسخه از از كتاب «دا»‌ درافغانستان به فروش رفته است.‌ این نسخه‌ها توسط گروه‌های متعدد و موزعان مختلفی كه از تهران به كابل كتاب حمل می‌كنند‌، طی سال‌های اخیر و به مرور وارد افغانستان شده است و اكنون بسیاری از مخاطبان افغانستانی با خاطرات سیده زهرا حسینی از خرمشهر در زمان جنگ تحمیلی عراق علیه ایران كه به قلم سیداعظم حسینی روایت شده و یكی از پرفروش‌ترین كتاب‌های منتشر شده در ایران است،‌ آشنا هستند.


خاطراتی از از یک مرد فوق‌العاده
«نلسون ماندلا: تصویری از یک مرد فوق‌العاده» عنوان کتابی است نوشته ریچارد استنگل، نویسنده و روزنامه‌نگار آمریکایی. او کوشیده است تا با تکیه بر تجربیاتش در ارتباط مستقیم با نلسون ماندلا، این شخصیت مبارز را تصویر و توصیف کند. وی نتیجه چندین ساعت مکالمه خودمانی با ماندلا را ارایه کرده است. این کتاب با ترجمه محمد احدی و نگار نادور و با مقدمه‌ای از علی دهباشی،‌ روزنامه‌نگار، نویسنده و سردبیر مجله بخارا از سوی انتشارات گرایش تازه چاپ و منتشر شده است.


خاطرات گروه کمدینی که بیش از 20 سال کار مشترک ارایه دادند
کتاب خاطرات محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی که به کوشش فرخنده آقایی تنظیم شده، توسط اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مورد بازبینی دوباره قرار خواهد گرفت. آقایی گفت: «کتاب مورد نظر سال‌هاست که در مرحله پیش از چاپ متوقف مانده است.» محمد متوسلانی، منصور سپهرنیا و گرشا رئوفی، گروه کمدینی بودند که بیش از 20 سال با یکدیگر کار مشترک ارائه دادند و از این منظر در سینمای ایران، حائز اهمیت هستند. نامی که کتاب فعلا دارد «3 نفر بودیم» است و انجام مصاحبه‌ها و تنظیم این کتاب از حدود سال‌های 1387 و 1388 آغاز شد.


مربی جدید منچستر یونایتد هم خاطره گفت
انتشارت ابوری اعلام کرد خاطرات لوییس ون گال، مربی جدید باشگاه فوتبال منچستر یونایتد را منتشر می‌کند. این کتاب به قلم یک مفسر هلندی فوتبال به نام مارتن میجر نوشته می‌شود. میجر در این کتاب به شرح داستان زندگی ون گال مربی هلندی می‌پردازد و در کنار آن از جست‌وجوهای فیزیولوژیکی وی برای پیشبرد متدهایش می‌نویسد. این کتاب قرار است با عنوان «لوییس ون گال: یک بیوگرافی» منتشر شود.



 
خاطرات جاسوسی نوۀ شاپور بختیار منتشر می‌شود

کتاب خاطرات جهانشاه بختیار، نوۀ شاپور بختیار با عنوان «من، ایرانی، جاسوس سیا و موساد» پیش از انتشار به زبان فرانسوی سر و صدای بسیاری در رسانه‌ها و هفته‌نامه‌های فرانسه برپا کرده است. روایت او از چگونگی جاسوس شدنش به سود سازمان‌های اطلاعاتی آمریکا و رژیم اشغالگر قدس علیه جمهوری اسلامی ایران است.


خاطرات هافبک تیم فوتبال ایتالیا پرفروش است
تصویر آندره‌آ پیرلو، هافبک تیم فوتبال ایتالیا به عنوان مسن‌ترین بازیکن حاضر در جام جهانی برزیل روی کتاب خاطراتش نقش بسته است و این کتاب این روزها فروش خوبی دارد. در دنیای فوتبال خشن ایتالیایی‌ها مسئله‌ای که باعث منحصر به فرد شدن پیرلو و البته کتابش می‌شود آرامش خاص او در زمین فوتبال و حتی بیرون از آن است و عنوان کتابش نیز مزید بر علت شده تا بیشتر از سایر کتاب‌های ورزشی با استقبال روبه‌رو شود.در ایتالیا پیرلو به آقای متفکر مشهور شده است و خودش نیز عنوان کتابش را «فکر می‌کنم بعد بازی می‌کنم» انتخاب کرده است.



 
خاطرات فعال حقوق سياهان برای سومین بار پرفروش شد
به تازگی و پس از درگذشت مايا آنجلو، شاعر 86 ساله آمريكايي و فعال حقوق سياهان، اولين كتاب از 36 كتابي كه اين شاعر نوشته به فهرست كتاب‌هاي پرفروش وارد شده است. كتاب خاطرات مايا آنجلو با عنوان «مي‌دانم چرا پرنده در قفس مي‌خواند» در رديف چهارم كتاب‌هاي پرفروش آمريكا جاي گرفته است. اين کتاب در سال 1969 منتشر و با اقبال مخاطبان روبه‌رو شد و يك بار ديگر نيز در سال 1993 به مدت 86 هفته در فهرست پرفروش‌هاي آمريكا جاي گرفته بود. با اين حال تا پيش از اين دوره، اين كتاب هرگز رتبه‌اي بالاتر از 40 به دست نياورده بود. از ميان كتاب‌هاي دیگر اين نويسنده و شاعر «قلب يك زن» هم با خاطراتی از او در سال 1997 منتشر شد و در راس فهرست پرفروش‌ها نيز قرار گرفت. مايا آنجلو پروفسور مطالعات آمريكايي و تنها فردي بود كه هم در مراسم خاكسپاري مارتين لوتر كينگ و هم مالكوم ايكس، دو چهره بزرگ مقاومت مدني سپاهپوستان آمريكا كه به دست مخالفان تندرو ترور شدند، به ايراد سخنراني پرداخته بود.


نمونه‌ای از روایت با جزئیات فراوان از زبان شاهدان
کتاب «امپراتور» نوشته ریشارد کاپوشچینسکی روزنامه نگار مشهور قرن بیستم با ترجمه حسن کامشاد از سوی نشر ماهی منتشر شد. این کتاب که نمونه‌ای از روزنامه‌نگاری خلاق در تاریخ معاصر به شمار می‌رود، با روایت‌هایی از روزهای قدرت هیلا سلاسی، آخرین امپراتور اتیوپی آغاز می‌شود و سپس با شرح چگونگی حکمرانی‌اش، تصویر نارضایتی‌ها از حکومت و قیامی که علیه او شکل می‌گیرد، ادامه می‌یابد و با روایت دستگیری‌اش از سوی انقلابیون در کاخ سلطنتی، سرنگونی و مرگش تمام می‌شود. کاپوشچینسکی در این کتاب برای ترسیم ابعاد مختلف زندگی سلاسی و سیر تحولات اتیوپی در زمان او، روایتی با جزئیات فراوان از زبان شاهدان مختلف ارائه می‌کند؛ هم از زبان کسانی که بسیا نزدیک به‌ امپراتورند و هم کسانی که با نفرت به این تاج و تخت نگاه می‌کنند. ریشارد کاپوشچینسکی در 24 سالگی به عنوان خبرنگار حوزه بین‌الملل فعالیت خود را در یکی از روزنامه‌های آن زمان آغاز کرد،  مدت 25 سال را در آسیا، آمریکای لاتین، خاورمیانه و آفریقا در میان شورشیان گذراند. او شاهد ده‌ها جنگ و انقلاب در جهان سوم بوده است. کتاب «شاه شاهان» هم حاصل مشاهدات کاپوشچینسکی از انقلاب اسلامی ایران است.


نشانی:
ناگفته‌های رسول صدرعاملی از امام‌ خمینی(ره)
http://isna.ir/fa/news/93031306584
ناگفته‌هایی از سال‌ها انس علمی با رهبر انقلاب
http://www.farsnews.com/newstext.php?nn=13930310000829
راهنمای تاریخ شفاهی
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17678
شیوه نامه زندگینامه نویسی: راهنمای تدوین زندگینامه نویسی علمی – تحلیلی
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17824
تاریخ شفاهی حرف اول را می‌زند
http://iqna.ir/fa/News/1415548
نگاهی به کتاب «اثر نشان» نوشته علیرضا کمری
http://ibna.ir/vdci3uarqt1au52.cbct.html
گزارشی از جلسه‌ نقد و بررسی کتاب بازاندیشی انتقادی دو کتاب محمد درودیان
http://m-doroodian.blogfa.com/post/46
و http://m-doroodian.blogfa.com/post/47
گفت‌وگو با منصوره اتحادیه درباره تاریخ نگاری و اسناد پژوهی
http://ibna.ir/vdcf0edyyw6d1ca.igiw.html
مجموعه مقالات همایش تاریخ و همکاری‌های میان رشته‌ای
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17779
گفت وگو با راوی کتاب «اقلیم خاطرات»
http://ibna.ir/vdchivni623nv6d.tft2.html
حسن حدادی از دوران مبارزاتش می‌گوید
http://isna.ir/fa/news/93031808807
چرا نادر ابراهیمی کتاب «سه دیدار» را درباره امام(ره) نوشت؟
http://www.22bahman.ir/SearchResults/pageid/154/ctl/view/mid/333/Id/12912/language/fa-IR/Default.aspx
مروری بر قیام 15 خرداد از لابه‌لای مداخل دانشنامه جهان اسلام
http://www.mehrnews.com/detail/News/2304434
یادداشت مجید تفرشی درباره واقعه 15 خرداد 1342
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2962617
تصاویر نو یافته از روز پانزدهم خرداد
http://www.15khordad42.ir/show.php?page=article&id=333
ويژه نامه پنجاه و يکمين سال قيام 15 خرداد 1342
http://iichs.org/index.asp?id=1938&doc_cat=1
روایت پیشگام انقلابی اصفهان از قیام ۱۵ خرداد در نصف جهان
http://www.tasnimnews.com/Home/Single/390300
بخشی از کتاب «خمینی احیاگر اسلام» نویسنده ویلیام کاروشه
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17710
مراسم رونمایی کتاب «آن بیست و سه نفر»
http://www.iricap.com/reportcontent.asp?id=605
گفت‌وگو با نویسنده «فریادهای خاموش، روزنگاشت‌های تنهایی» http://www.iricap.com/dialogcontent.asp?id=397
تصاویر کم نظیر از ورود امام خمینی(ره) به بیمارستان هزار تختخوابی در 12 بهمن 1357
http://www.jamaran.ir/fa/PhotoNews-gid_35125-id_43358.aspx
خاطرات عكاس پیشكسوت دوران انقلاب
http://hhnews.ir/fa/news/14169
با عکاسان دفاع مقدس
http://ibna.ir/vdcgzz9xxak9zn4.rpra.html
و http://ibna.ir/vdcbfgb5arhbgsp.uiur.html
و http://www.mehrnews.com/detail/News/2298875
و http://mehrnews.com/detail/News/2304410
کلیددار حرم از روزهای سخت خمپاره باران می‌گوید
http://www.mehrnews.com/detail/News/2306381
خاطره‌نویسی آسان‌تر از داستان‌نویسی است
http://www.iqna.ir/fa/News/1414827
مقدمه‌ای بر تاریخ‌نگاری
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17771
درک اهمیت مطالعه تاریخ با واکاوی سیاست در بستر زمان
http://ibna.ir/vdcgxz9xqak9zt4.rpra.html
روايتي از چگونگي ورود غذاها و رستوران هاي فرنگي به ايران
http://www.magiran.com/npview.asp?ID=2966399
کافی شاپ و زندگی شهری
http://ibna.ir/vdcdxz0xoyt0zj6.2a2y.html
نشست نقد و بررسی کتاب «کودتا» نوشته یرواند آبراهامیان
http://ibna.ir/vdcb08b5arhbg8p.uiur.html
نگاهی به جلد هفتم «یادداشت‌های علم»
http://ibna.ir/vdcjvye8xuqeyiz.fsfu.html
رازهای گم شده فراماسونری در «زاده در خون»
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17685
ختم غائله سمیتکو؛ یک منبع تاریخی جغرافیایی با ماهیت نظامی‌
http://www.ical.ir/index.php?option=com_k2&view=item&id=17765



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'