شماره 125    |    9 مرداد 1392

   


 



پیش خوان شماره 125

حجت‌الاسلام سعید فخرزاده، مسئول واحد تاریخ شفاهی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی گفت: خاطرات جواد منصوری از سال‌های پس از انقلاب به قلم محمدمحسن مصحفی و به کوشش این دفتر و از سوی انتشارات سوره مهر منتشر خواهد شد. تالیف و تنظیم این اثر حدود یک‌سال به طول انجامید و متشکل از سه بخش است، در بخش نخست به حوادث سال‌های 1357 تا 1360 پرداخته شده و بخش دوم کتاب نیز از سال 1360 تا 1368 را در بر می‌گیرد و بخش سوم از سال 1368 تا 1372 را شامل می‌شود.
جواد منصوری نخستین فرمانده سپاه پاسداران بود که از اردیبهشت تا اسفند ماه سال 1358 این امر را برعهده داشت. وی همچنین از فروردین 1360 تا 1367 معاون آسیا و اقیانوسیه وزیر امور خارجه بود. منصوری هم پیش و هم بعد از انقلاب فعالیت‌های سیاسی مختلفی را پشت سرگذاشته است. کتاب «سال‌های بی‌قرار» نوشته محسن کاظمی به خاطرات قبل از انقلاب اختصاص دارد.


ـ کتاب‌های پرفروش انتشارات سوره مهر از ابتدای سال 1392 تاکنون اعلام شدند. مجموعه خاطرات «نورالدین پسر ایران»، «لشکرخوبان»، «دختر شینا»، «کالک‌های خاکی» و «پایی که جا ماند» در زمره پرفروش‌های سوره مهر قرار دارند.


ـ زهرا مشتاق کتابی درباره شهید دکتر عبدالحمید قاضی‌میرسعید به روایت همسرش، مهرناز قاضی را در دست تالیف دارد. این کتاب تا پایان تابستان سال جاری (1392) برای چاپ به انتشارات روایت فتح تحویل داده می‌شود.


ـ محمد صالح حجت‌الاسلامی برخی از خاطرات را در قالب تصویر و خاطره در كتاب «منتخبی از خاطره‌ها و عكس‌های سفره‌های افطاری» گرد آورده است. وی گفت: این كتاب برگزیده 2 دوره مسابقات عكس سفره‌های افطاری است. من این مسابقه را از سال 87 طراحی و اجرا كردم و به طور كل در چهار موضوع سفره‌های هفت سین، سفره‌های افطاری، سفره‌های حسینی، سفره‌های یلدا مسابقاتی برگزار می‌كنیم. ما سعی كردیم تا چنین مسابقاتی را بین‌المللی كنیم. وقتی عكاسی از یك سفره عكس می‌گیرد ویژگی‌های فرهنگی آن منطقه را هم نشان می‌دهد و در واقع ویژگی‌های فرهنگی به مخاطبان انتقال پیدا می‌كند. در این مسابقات عكاسان ایرانی مقیم در كشورهای دیگر نیز شركت می‌كنند لذا به این طریق اشتراكات فرهنگی خود با دیگر كشورها را می‌یابیم.
وی افزود: این كتاب ویژگی‌های خاصی دارد كه صرفا به سفره‌های افطاری مثل سفره‌های افطاری در زندان، سفره افطار در مسجد، سفره افطار در خیابان و ... پرداخته و برای اولین بار مسابقه خاطره نویسی و سفره‌های افطاری را در كنار هم قرار دادیم. خاطرات را از زبان مردم درباره روزه داری در انتهای كتاب آوردیم.


ـ کتاب خاطرات ایرج افشار با نام «این دفتر بی‌معنی» حروف‌چینی شده و از سوی انتشارات سخن در دست انتشار است. شیوه‌ خاطره‌نویسی ایرج افشار در این کتاب به شکل خاصی است و و بر اساس موضوع نوشته شده است. برای مثال «ماجرای کتابخانه دانشگاه تهران» (ایرج افشار زیر این موضوع همه خاطرات خودش را از تأسیس دانشگاه تهران آورده است)، «مجتبی مینوی»، ‌«نه گفتن‌های من» (او هرجا در طول زندگی به پیشنهادی نه گفته، زیر این عنوان روایت کرده است)،‌ «ترس‌های من»، «ماجرای مجله‌ آینده»، «ماجرای نسخ خطی»، «سیدحسن تقی‌زاده»، «حبیب یغما» و... از سرفصل‌های این کتاب است.


ـ ماکت کتاب «قراویز تا مرصاد» به عنوان دوازدهمین کتاب از مجموعه «روایت انصار» در همدان رونمایی شد. امیر شالبافیان این کتاب را با توجه به نقش استان همدان و لشکر انصار‌الحسین(ع) در دوران دفاع مقدس در قالب هشت فصل و حدود 650 صفحه نوشته، اما هنوز بودجه انتشار آن تامین نشده است.


ـ مجید مختاری، راوی فرمانده وقت سپاه پاسداران در عملیات مرصاد در سال‌های جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و پژوهشگر تاریخ دفاع مقدس گفت: حجم زیادی از اسناد منافقین که دست استخبارات عراق بود، پس از سقوط صدام به دست ما رسید که با این قابلیت امکان تدوین کتاب درباره عملیات مرصاد فراهم شد. پروژه تدوین تاریخ‌شفاهی عملیات مرصاد، به همت مرکز اسناد و تحقیقات دفاع‌مقدس آغاز خواهد شد. قصد داریم با 50 نفر از دست‌اندرکاران عملیات مرصاد در چهار سطح «کشوری»، «ملی»، «استراتژی» و «عملیاتی» گفت‌وگو کنیم تا زوایای مختلف این نبرد استخراج شود.


ـ کتاب «مشق عشق» به قلم مدحت مظفری، نویسنده و آموزگار بازنشسته آموزش و پرورش در استان فارس از سوی نشر قشقایی راهی بازار کتاب شد. وی در این کتاب گوشه‌ای از خاطرات 30 سال تدریس خود را منتشر کرده است.


 
ـ محمود عزیزی، کارگردان و مدرس تئاتر گفت: با مطالعه، تحقیق و انجام کارهای پژوهشی بر روی مجموعه آثار و نمایشنامه‌های محمود استاد محمد، به راحتی می‌توان به تدوین سند جامعی از روایت تاریخ شفاهی 40 ساله اخیر ایران پرداخت زیرا تاریخ معاصر، حوادث و رخدادها و بازتاب آن اتفاقات در زندگی عموم مردم جامعه، دستمایه اصلی نگارش نمایشنامه های استادمحمد در طی نیم قرن اخیر بوده‌اند. زبان خاص مردم کوچه و بازار در کنار رعایت فخر و ادبیات زبان تئاتری، ارائه الگوهای مهربانانه، عاشقانه و دلسوزانه عجین شده با فرهنگ مردمان ایران زمین و شور و علاقه وافر به ایران و فرهنگ عامیانه آن از الگوهای ممتاز آثار تئاتری و نمایشنامه‌های محمود استادمحمد است که بدون شک نمی‌توان نمونه و هم‌آوردی هم سطح و جایگاه آن آثار در تاریخ تئاتر ایران پیدا کرد.
محمود استادمحمد، بامداد سوم مرداد ماه 1392 پس از سپری کردن یک دوره بیماری سخت در سن ۶۳ سالگی درگذشت.


ـ محمد مهدی راجی، نویسنده کتاب «آقای سفیر» با مهم خواندن مطالعات تاریخ شفاهی در شفاف ساختن مسایل سیاسی و اجتماعی گفت: ایده نوشتن این کتاب در حدود دو سال پیش در اداره کل اسناد و مدارک دانشگاه آزاد اسلامی مطرح و قرار بر این شد تا گفت‌وگوهایی با نخبگان علمی جامعه صورت بگیرد و دستاورد آن در قالب یک کتاب جمع آوری و ارایه شود. البته با تغییر در مدیریت دانشگاه آزاد اسلامی این طرح در آن‌جا متوقف شد و پژوهشگرانی که در این حوزه، فعالیت خود را آغاز کرده بودند، برای انتشار کتاب‌های خود، سراغ دیگر ناشران رفتند.
وی درباره شخصیت محوری کتاب، دکترمحمد جواد ظریف و نحوه همکاری‌اش با این پروژه تحقیقاتی اظهار کرد: محمد جواد ظریف، سفیر پیشین ایران در سازمان ملل متحد در آن زمان به تازگی از سفر نیویورک بازگشته بود و پذیرفت که زندگی خصوصی و سیاسی خود را که بخشی از تاریخ سیاست و روابط خارجی جمهوری اسلامی ایران است، برای تنظیم یک کتاب، مطرح کند. این گفت‌وگوها نزدیک به دو سال به طول انجامید که نتیجه آن قرار است به زودی در قالب کتابی با عنوان «آقای سفیر» منتشر شود.
کتاب «آقای سفیر» از سوی نشر نی، در 368 صفحه روانه بازار نشر می‌شود.


ـ کتاب «اندیشه تحریم وخودباوری؛ تحلیل متون اسناد تاریخی اقتصاد مقاومتی در تحولات سیاسی ایران» به قلم موسی نجفی از سوی موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران در شش فصل مانند «تحلیل تاریخی قیام تحریم تنباکو»، «بررسی مبانی و سیر تکوین اندیشه تحریم»، «تحریم و نقش آن در جنبش مشروطه» و «تأثیر تحریم در نهضت‌های اسلامی تاریخ معاصر» منتشر شده است.


ـ پاسخ سوال «نزدیک ترین کتابخانه به ما کجاست؟» در نشانی atlas.iranpl.ir قابل جست‌وجو شد. در آينده نزديك و در فازهاي بعدي اين سامانه متعلق به نهاد كتابخانه‌هاي عمومي كشور، بخش‌های متنوع ديگري از جمله نشانی نزديك‌ترين ايستگاه مطالعه نسبت به موقعيت كاربر نيز به آن اضافه خواهد شد.


ـ کتاب «چهل سال سینمای خوزستان: 1390 – 1350» با پژوهش و تالیف علی‌نقی طاهری دزفولی و پیرامون پیشینه جریان‌های سینمایی در استان خوزستان و شرح حال نزدیک به 500 نفر کارگردان، فیلمبردار، عکاس، بازیگر، فیلمنامه‌نویس و حتی دستیار کارگردان، از سوی اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی استان خوزستان منتشر شده است.


ـ مجلدات 15 تا 17 مجموعه تقویم تاریخ تاریخ دفاع مقدس نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران، در بر دارنده رویداد‌ها و حوادث اردیبهشت‌ تا مرداد ماه سال 1360 تا پایان مرداد‌ماه جاری (1392) از سوی انتشارات دفتر پژوهش‌های نظری و مطالعات راهبردی نداجا منتشر و در هفته دفاع مقدس رونمایی خواهد شد.


ـ حمزه دهقان، مدیرکل حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع مقدس سیستان و بلوچستان از جمع‌آوری بیش از 3 هزار قطعه عکس از شهدا و رزمندگان استان، جمع آوری بیش از 2 هزار سند دست نوشته شامل برگه اعزام به ماموریت، مرخصی، وصیت نامه، نامه‌های دوران اسارت و ... خبر داد.


ـ نخستین جلد از مجموعه کتاب‌های خاطرات رزمندگان اشتهارد، از لشکر 10 سید‌الشهدا(ع) در دوران دفاع مقدس با عنوان «مسافران ملکوت» توسط انتشارات نقش به چاپ رسیده و در چهاردهمین یادواره شهدای این منطقه رونمایی شد. این کتاب 70 خاطره از 20 رزمنده را در بر دارد. از جمعیت 10‌هزار نفری اشتهارد در دوران دفاع مقدس 125 نفر شهید و 300 نفر جانباز شدند. مجید ملامحمدی، نویسنده کتاب «مسافران ملکوت» گفت: اشتهاردی‌ها به گویش «تاتی» سخن می‌گفتند و این امر به حفاظت اطلاعات از سوی بیسیم‌چی‌ها کمک می‌کرد. این موضوع درخاطرات کتاب هم عنوان شده است.


ـ کتاب «پنهان زير باران» از تولیدات دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و شامل خاطرات علي ناصري از دفاع مقدس به قلم سيدقاسم ياحسيني، توسط انتشارت سوره مهر برای دهمین بار منتشر خواهد شد. همچنین انتشارات سوره مهر چهارده عنوان کتاب با موضوع ادبیات دفاع مقدس را در مراحل مختلف تولید دارد. از میان این چهارده عنوان، 10 عنوان از سوی دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری و چهار عنوان نیز از سوی مراکز حوزه هنری استان‌ها به سوره مهر ارسال شده است. هشت عنوان از این آثار مربوط به خاطره نگاری دفاع مقدس و دو عنوان داستان زندگی است. سه عنوان نیز در زمینه پژوهش و مستندنگاری جنگ است. «رانده شدگان» خاطرات خودنوشت خلود جلیل ابراهیم، «زندان الرشید» خاطرات علی‌اصغر گرجی‌زاده به قلم محمدمهدی بهداروند، «مجنون هور» نوشته محمدعلی آقامیرزایی بر اساس زندگی‌ سردار شهیدعلی هاشمی، «او نگاهش را به ارث گذاشت» زندگینامه داستانی سرلشکر شهید حسن آبشناسان نوشته گلستان جعفریان، «آن 23نفر» خاطرات خودنوشت ‌احمد یوسف‌زاده، «در هاله‌ای از غبار» سرگذشت احمد متوسلیان و «ماه همراه بچه‌هاست» سرگذشت شهید محمدابراهیم همت تدوین گلعلی بابایی، «بچه‌های تپه سوم» خاطرات خونوشت سیدحمیدرضا طالقانی، «تكاوران نيروي دريايي در خرمشهر» خاطرات ناخدا هوشنگ صمدي نوشته سیدقاسم یاحسینی، «پیر پیشگام» خاطرات حاج حمید فاسونیه‌چی نوشته مصطفی قلیزاده علیار، «یادداشت‌های سعید» خاطرات روزنوشت سردار شهید سعید قهاری سعید به کوشش رسول رستمی، «هدایت سوم» خاطرات جعفر اسدی به قلم سید حمید سجادی‌منش و «نبردهای پیروز» نوشته عباس ميرزايي از جمله این کتاب‌هاست.


ـ آرش میریان، مدیر فرهنگسرای پایداری اصفهان از ثبت‌نام دوره دوم کانون راویان جوان با نام «روایت عشق» خبر داد. وی با بیان اینکه این برنامه ویژه طلاب و دانشجویان علاقه‌مند است، افزود: هدف از راه‌اندازی این کانون این است که راویان جوانی را با کمک پیشکسوتان روایت‌گری پرورش دهیم تا در آینده نیز گروه‌هایی متخصص برای آموزش روایت‌گری و انتقال مفاهیم دفاع مقدس به نسل‌های آینده وجود داشته باشد. طول این دوره یک ساله و شامل آموزش‌ مهارت‌ها و فنون مورد نیاز یک راوی در بخش‌های مهارت‌های فردی روانشناختی، دانش و تاریخ جنگ و دفاع مقدس و سیره شهدا و بینش سیاسی است.
میریان با اشاره به طرح دیگری با نام «آسمان پرستاره» بیان داشت: هدف از این طرح شناسایی و معرفی سیره شهدای اصفهان است و از عموم مردم و خانواده‌های شهدا دعوت می‌شود تا اگر وصیت‌نامه، دست‌نوشته و خاطراتی از شهیدان دارند ارائه کنند. طرح «گلستان‌گردی» با نام «رهروان عشق» هم که شامل بازدید از نمایشگاه، روایت‌گری، مسابقه، پخش کلیپ و فیلم و بازدید از مزار شهدا به همراه راوی و خاطره‌گویی است در ایام سال در گلستان شهدای اصفهان برگزار می‌شود و مدارس، گروه‌های فرهنگی، تشکل‌ها و پایگاه‌های بسیج و ادارات می‌توانند از این برنامه استفاده کنند.



ـ خاطرات مدیرکل هلال احمر و رئیس ستاد امداد و درمان استان هرمزگان در دوران جنگ تحمیلی عراق علیه ایران، تدوین شده و در آینده نزدیک از طرف سازمان حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفع مقدس راهی بازار کتاب می‌شود. کاملیا کاکی، کار تدوین خاطرات حسن یگانه را بر عهده داشته است.


ـ شماره‌ جدید ماهنامه‌ الکترونیکی تاریخ معاصر ایران با عنوان «دوران» از سوی موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی منتشر شد. شماره 93 ماهنامه «دوران» با تاریخ انتشار مرداد ماه 1392 با یادداشتی با عنوان «ساواک، زائیده کودتای 28 مرداد» آغاز شده است. شبکه بدامن در کودتای 28 مرداد 1332، حرف‌هایی که به شاه زدم، نقش استعمار انگلیس در جدایی بحرین از ایران، بیمار ویژه، پای صحبت همسر رضاخان، اختناق اطلاعاتی انگلیس در روند تاریخ نگاری، شکایات اداری، انگلیسی‌ها در ایران از زبان میلسپو، رضاخان مضحکه بین‌المللی، اعتراف یک جاسوس بیگانه در باره وزیر دربار رضاشاه عناوین مطالب شماره‌ 93 ماهنامه‌ الکترونیکی تاریخ معاصر ایران با عنوان «دوران» است. شماره‌ جدید ماهنامه‌ الکترونیکی تاریخ معاصر ایران با عنوان‌ «دوران» در نشانی http://dowran.ir/show.php در دسترس قرار دارد.


ـ موزه عبرت ایران بر اساس برنامه‌های خود با محوریت برگزاری چندین نشست تخصصی مختلف، همایش نقش بازار در پیروزی انقلاب اسلامی را با حضور اندیشمندان و مبارزان بازار، به زودی در موزه عبرت ایران برگزار خواهد کرد. هنوز زمان و مکان این نشست اعلام نشده است. پیش از این نشست یک روزه و تخصصی «شکنجه – ساواک – پهلوی» از سوی موزه عبرت ایران و با همکاری مجمع هماهنگی کانون‌های اسنادی و تاریخ‌پژوهی کشور(مهتاب) در تاریخ 25 دی 91 برگزار شد.



ـ علیرضا اسماعیلی،‌ معاونت فرهنگی باشگاه پرسپولیس برای قدردانی از سال‌ها حضور مهدی مهدوی‌کیا در این تیم، با انتشارات شادان که عهده‌دار چاپ رمان «رویای سرخ» نوشته اعظم طیاری است، تفاهمنامه همکاری امضا کرد. نویسنده در بخش پایانی این رمان به ماجرای خداحافظی کاپیتان سابق پرسپولیس از دنیای فوتبال پرداخته است.


ـ کتاب «گردونه روزگار: گفت‌و شنود با خانم دکتر شیرین بیانی» نوشته کریم فیضی، در 680 صفحه توسط انتشارات اطلاعات منتشر شده است. پشت جلد کتاب آمده است: «با اینکه نوه ملک المتکلمین بودن می‌توانست او را به ورطه‌ اجتماعی/ سیاسی سوق دهد، او هیچ‌گاه از ساحت علم خارج نشد و به گواه کارنامه درخشانش، در زنجیره‌ای از عالمان و دانشوران که همگی استاد دانشگاه تهران بودند - از پدر و مادرش تا عمو و خواهر و همسرش دکتر اسلامی ندوشن- تک حلقه ناب و درخشانی است که در ادامه بانوان روشن‌بین مشرق زمین قرار می‌گیرد.» در زندگی شیرین بیانی، رسیدن او به مرتبه استادی دانشگاه در کمتر از 26 سالگی و دیگری دست به قلم شدن برای نوشتن، که نخستین بار با ترجمه مجموعه داستان‌های کودکانه از زبان فرانسوی به فارسی صورت می‌گیرد، آن هم زمانی که 14 سال بیشتر نداشت،‌ برجسته است.


ـ کتایون نخجوانی، متخصص زنان و زایمان با بیان این که اخیرا فرهنگ غلطی در جامعه در رابطه با سونوگرافی رنگی از جنین شکل گرفته است، اظهار کرد: بهتر است مادران تا زمانی که نیاز نیست اقدام به سونوگرافی نکنند، تهیه عکس رنگی سونوگرافی از جنین برای آلبوم خاطرات کودک را به هیچ وجه توصیه نمی‌کنیم چرا که به علت فرکانس بالای امواج حاصل شده در این موارد به احتمال زیاد زیان آور است.


ـ انتشارات ترنسوورد قصد دارد تا خاطرات پروفسور استفن هاوکینگ، استاد مشهور فیزیک را منتشر کند. نوشتن این کتاب که با عنوان «تاریخ مختصر من» منتشر می‌شود به مدد گسترش تکنولوژی برای این استاد فیزیک که ناتوان از حرکت است، ممکن شده است. وی از 21 سالگی دچار فلج عصبی شد و از آن زمان قادر به حرکت نیست.


ـ یک سلاح کلاشینکف که در کنار جسد رهبر سابق القاعده در ابیت آباد پاکستان در سال 2011 میلادی یافت شد، در موزه مخفی سازمان اطلاعات مرکزی آمریکا (سیا) به نمایش گذاشته شد. تونی هیلی، سرپرست موزه سری سازمان سیا گفت: این اسلحه از نوع کلاشینکف AK-47 در کنار جسد اسامه بن لادن، رهبر سابق القاعده در طبقه سوم محل اختفای وی در ابیت‌آباد پاکستان کشف شد و تحلیل‌گران ما مشخص کردند که اسلحه متعلق به خود اوست.
این اسلحه در موزه مخفی در راهروهای مقر سازمان سیا در لانگلی واقع در ایالات ویرجینیا قرار گرفته است و تعداد زیادی از تسلیحات و آثار 70 سال جاسوسی از جنگ‌ جهانی دوم به بعد در این محل قرار دارد و به نمایش درآمده است. موزه مخفی سازمان سیا به روی عموم بسته است و تنها برای بازدید کارمندان و مهمانان مورد استفاده قرار می‌گیرد. اخیرا شبکه خبری ان.بی.سی به عنوان اولین سازمان خبری اجازه ورود به این مکان‌ را با دوربین‌های خبری‌اش دریافت کرد.


ـ نامزدهای نهایی جایزه اچ دبلیو فیشر که به بهترین کتاب زندگینامه در بریتانیا اهدا می‌شود، تعیین شدند. این جایزه پنج هزار پوندی، امسال به داوری سالی کلاین، بیوگرافی‌نویس زندگی زلدا فیتزجرالد، رابرت کالینز، دبیر ادبی ساندی تایمز و دی.جی تیلور، بیوگرافی نویس جورج اورول، نامزدهای برترین آثار زندگینامه سال را انتخاب کرد. در مرحله نهایی این رقابت هفت نویسنده انتخاب شده‌اند که عبارتند از: کیت باسل برای «به دو فکر: زندگینامه جاناتان میلر» از انتشارات اوبرون بوکز، رابرت بیکن برای «کاسمو لانگ: اسقف اعظم در جنگ و بحران» از انتشارات آی.بی توریس، آلن جانسون برای «این پسر» از انتشارات بنتام پرس، چارلز مور برای «مارگارت تاچر: نه برای تغییر» از انتشارات آلن لین، جان اسمارت برای «شبکه رطیل» از انتشارات مایکل رال، هریت تاکی برای «اورست: نخستین صعود» از انتشارات رایدر. این جایزه در سال 2009 به رولاند چمبرز برای «آخرین مرد انگلیسی»، در سال 2010 به وندی موفات برای «ای.ام. فوستر»، در سال 2011 به متیو هالس برای «همه راه‌ها به فرانسه ختم می شود» و در سال 2012 به توماس پن برای «شاه زمستانی» تعلق گرفت.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.
counter UPDATE error: 1054, Unknown column 'count' in 'field list'