هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 56    |    28 دي 1390

   


 

«سهم من از چشمان او» به دست اهل مطالعه مي‌رسد


كارگاه تاريخ شفاهي در سازمان اسناد و كتابخانه ملي


كنگره ملي خاطره‌نويسي 20 اثر برتر را معرفي مي‌كند


قاسم‌پور: نگاه نقادانه به نفع پژوهشگر است


اسماعيل زاده: تحلیل خاطرات انقلاب، پاسخگوی سوال‌های جوانان است


نعلبندي: هنوز به منابع دست اول نياز داريم


چگونه زندگی‌نامه بنویسیم؟


نگاهی به خاکریزهای دوره گرد


مصاحبه با آرمان بندریان


«پنهان زیر باران»؛ خاطرات مردی که نیزارهای هور او را می‌شناسند


آخرین روزهای شاه


روزشمار تاریخ معاصر ایران


اوسوالدو بلند شو، فیدل آمده! (1)


از اسرای ایرانی درس‌ها آموختم


فدائیان اسلام در خاطرات


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا ـ35


 



قاسم‌پور: نگاه نقادانه به نفع پژوهشگر است

صفحه نخست شماره 56

مدير نقد گروه تاريخ مركز اسناد انقلاب اسلامي معتقد است: در ميان خاطرات نوشته شده كمتر راويي‌اي به نقد فعاليت خود يا جرياني كه با آن درگير بود‌ه است مي‌پردازد؛ در حالي كه نگاه نقادانه به ماجراها‌ به نفع پژوهشگر است.

داود قاسم‌پور در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: خاطرات انقلاب به صورت خود نوشت و ديگر نوشت جمع‌آوري مي‌شوند. مشكلي كه در بخش خود نوشت با آن رو‌به‌رو هستيم خود محوري افراد در نقل خاطرات و پر رنگ شدن نقش آن‌ها در وقايع است.

وي ادامه داد: بنابراين كسي كه به مطالعه خاطرات خود‌نوشت مي‌پردازد بايد شناخت و پيش زمينه ذهني نسبت به وقايع داشته باشد.

قاسم‌پور نقد را عنصري مهم در بيان خاطرات دانست و گفت: در ميان خاطرات نوشته شده كمتر راو‌يي‌اي به نقد فعاليت خود يا جرياني كه با آن درگير بود‌ه است مي‌پردازد. در حالي كه نگاه نقادانه به ماجراها‌ به نفع پژوهشگر است زيرا در نقد وقايع سخن از مباحثي به ميان مي‌آيد كه راوی در بيان خاطرات ضرورتي به بازگويي آن‌ها احساس نمي‌كند.

وي افزود: در اين صورت مخاطب عام در جامعه كه پيش زمينه ذهني از افراد انقلابي ندارد، وقتي شروع به مطالعه خاطرات مي‌كند گمراه مي‌شود و براي رهايي از اين وضعيت تحميلي بايد ديگر كتاب‌هاي مشابه را مطالعه و مقايسه كند و ببيند آيا ادعاي راوي خاطره درباره وقايع درست است يا خير.

مدير نقد گروه تاريخ مركز اسناد انقلاب اسلامي، مشكل‌ ديگر را مربوط به خاطرات ديگر نوشت دانست و گفت: اين آثار توسط مراكز مختلف تدوين مي‌شوند و مباحث مطرح شده در كتاب‌ها با توجه به چارچوب و سياست آن‌هاست. به گونه‌اي كه بر اساس سياست يك مركز پژوهشي برخي از مقاطع حذف مي‌شوند يا پاورقي‌هايي در توضيح موضوع مورد نظر در حاشيه كتاب آورده مي‌شوند كه اهميت خاطرات را تضعيف مي‌كنند. اين نگاه از توان و استعداد محقق در بررسي يك موضوع تاريخي مي‌كاهد.

وي معتقد است: حال اگر افرادي كه صاحب خاطره هستند به طور مستقل اقدام به بيان و ثبت خاطرات كنند مي‌توانند مباحث را مانند كليد معما‌هاي تاريخي در اختيار محققان قرار دهند يا اگر فرصت يا علاقه‌اي به انتشار آثار ندارند مي‌توانند با همكاري مراكز  تحقيقي، آرشيوي از اطلاعات اين منابع خام را براي دستيابي به داده‌هاي درست در اختيار محققان قرار دهند.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.