هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 56    |    28 دي 1390

   


 

«سهم من از چشمان او» به دست اهل مطالعه مي‌رسد


كارگاه تاريخ شفاهي در سازمان اسناد و كتابخانه ملي


كنگره ملي خاطره‌نويسي 20 اثر برتر را معرفي مي‌كند


قاسم‌پور: نگاه نقادانه به نفع پژوهشگر است


اسماعيل زاده: تحلیل خاطرات انقلاب، پاسخگوی سوال‌های جوانان است


نعلبندي: هنوز به منابع دست اول نياز داريم


چگونه زندگی‌نامه بنویسیم؟


نگاهی به خاکریزهای دوره گرد


مصاحبه با آرمان بندریان


«پنهان زیر باران»؛ خاطرات مردی که نیزارهای هور او را می‌شناسند


آخرین روزهای شاه


روزشمار تاریخ معاصر ایران


اوسوالدو بلند شو، فیدل آمده! (1)


از اسرای ایرانی درس‌ها آموختم


فدائیان اسلام در خاطرات


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا ـ35


 



«سهم من از چشمان او» به دست اهل مطالعه مي‌رسد

صفحه نخست شماره 56

با چاپ خاطراتي از سردار «حميد حسام»

كتاب «سهم من از چشمان او» شامل خاطرات سردار حميد حسام از سال‌هاي دفاع‌مقدس در آينده‌اي نزديك از سوي دفتر مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استاني حوزه‌هنري به چاپ خواهد رسيد. اين پاسدار اهل‌قلم پيش از اين معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار را برعهده داشته است.

حسين نصرالله زنجاني، مسوول دفتر مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استاني حوزه‌هنري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، اظهار كرد: گردآوري، ضبط و تدوين خاطرات سردار حسام، به همت مصطفي رحيمي صورت گرفته و كتاب «سهم من از چشمان او» در قالب تاريخ‌شفاهي تدوين شده است.

وي گفت: اين اثر از اولين روزهاي حضور حميد حسام در منطقه جنگي سرپل ذهاب تا پايان آن را دربرگرفته است. حسام با وجود اين‌كه دانشجوي مقطع كارشناسي در دانشگاه تهران بود، به صورت متناوب در جبهه‌ها حضور داشته و به جانبازي نائل شده است.

مسوول دفتر مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استاني حوزه‌هنري با اشاره به ديده‌باني حميد حسام در لشكر 32 انصارالحسين همدان افزود: متاسفانه چهره رزمي سردار حسام، تحت شعاع مسووليت‌هاي فرهنگي او قرار گرفت و كتاب «سهم من از چشمان او» با هدف معرفي اين زاويه از شخصيت سردار حسام نوشته شد.

زنجاني با انتقاد از بي‌توجهي نويسندگان دفاع‌مقدس به نقش ديده‌بانان در سال‌هاي جنگ گفت: سردار حميد حسام، گزينه خوبي براي معرفي ديده‌بانان دوران دفاع‌مقدس خواهد بود.

وي از اين سردار به عنوان يكي از نويسندگان عرصه ادبيات دفاع‌‌مقدس نام برد و اضافه كرد: آشنايي سردار حسام با فضاي ادبيات دفاع‌مقدس و تعامل او با مصطفي رحيمي، زيبايي و جذابيت كتاب «سهم من از چشمان او» را دو چندان كرده است.

نويسنده كتاب «هميشه مسافر» يادآور شد: كتاب «سهم من از چشمان او» توسط دفتر مطالعات و ادبيات پايداري مراكز استاني حوزه‌هنري و انتشارات سوره‌مهر وارد بازار نشر خواهد شد.

حميد حسام سال 1340 در همدان متولد شد و با آغاز جنگ‌تحميلي عراق عليه ايران در لشكر 32 انصارالحسين حضور پيدا كرد و به جبهه‌هاي جنگ رفت. وي مدرك كارشناسي ارشد رشته زبان و ادبيات فارسي را از دانشگاه تهران دريافت كرده است.

حسام آثار متعددي در حوزه دفاع‌مقدس نوشته كه از جمله آن‌ها مي‌توان به «غواص‌ها بوي نعنا مي‌دهند» و «راز نگين سرخ» اشاره كرد. معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، آخرين سمت او در حوزه ادبيات جنگ بوده و اكنون، دبير علمي نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس را برعهده دارد.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.