هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 5    |    17 آذر 1389

   


 

گنجينه اسناد(فصلنامه تحقيقات تاريخي و مطالعات آرشیوی)


شمس آل احمد درگذشت


مفهوم و ماهیت مصاحبه در تاریخ شفاهی


گفتگو با علی ططری در حاشیه دومین همایش تاریخ شفاهی


شفا بایدت داروی تلخ نوش (نقدی بر مقاله مقدمه ای بر استانداردهای تاریخ شفاهی)


دردم نهفته بِه ز طبيبان مدّعي


درباره کتاب تاریخ شفاهی مسجد هدایت


تاريخ شفاهي در جنگ عراق عليه ايران-1(درآمدي بر چند و چون مصاحبه با نخبگان مشاغل)


به مناسبت سالگرد واقعه 18 ارديبهشت دانشگاه تبريز-ناگفته‌هايي از شهيد غلامي


درباره کتاب بنيادهاي علم تاريخ


رونمایی از يك‌ميليون سند دفاع‌مقدس نیروی دریایی ارتش


زندگي نامه و خاطرات رحيم كريمي


مصاحبه با علي‌اکبر کوثري


خاورمیانه در برزخ بحران و ثبات


تاريخ بلعمي سايه‌اي از سوگ‌سرايي منظوم است


با راوي خاطرات كتاب «نورالدين پسر ايران»


حرف های آسماني


انتشار خاطرات دفاع مقدس نماينده امام(ره) در گيلان


«فرهنگ القاب» منتشر شد


 



تاريخ شفاهي در جنگ عراق عليه ايران-1(درآمدي بر چند و چون مصاحبه با نخبگان مشاغل)

صفحه نخست شماره 5

مقدمه:

اهميت حضور ميليوني مردم در جنگ طولاني و متفاوت از جنگ‌هاي گذشته ايران و پديد آمدن گونه‌هايي بديع از فرهنگ اجتماعي و ادبيات شفاهي برخاسته از آرمان‌هاي ملي ـ مذهبي مشترك با راز و رمزهاي ديني مسلط بر سازمان رزم كه از طريق آموزش و تلقين، سهم مهم و مؤثري در وفاق آحاد افراد رزمنده و فرهنگ‌پذيري مناسب حال و هواي جنگ در اقشار مختلف داشته، از جمله موجبات و مقدمات ضروري به ثمر رسيدن طرح «فرهنگنامه جبهه انقلاب اسلامي ايران در جنگ تحميلي» بوده است.

اين طرح كه دو دهه (1366 ـ 1381) گذشته به ثمر رسيده و با بيش از يكصدهزار راوي، كلان‌ترين اثر در «تاريخ شفاهي ايران»، برشمرده شده، در سه عرصه گفتاري، نوشتاري و رفتاري، داراي مظاهر و مصاديق 20 گانه‌اي با بيش از 50 هزار مدخل شناسه، در فرهنگ عمومي جنگ است.

ترسيم موقعيت مردم مدافع انقلاب در جنگ تحميل شده كه تماميت انساني و كمال هستي خود را در ايثار جان و مال و شهادت در راه خدا مي‌انگاشتند و جغرافياي جنگ ميدان حضور و عبور از حيات بشري آنان به عرصه مقامات الهي بوده، به عنوان انسان كامل سياسي در بينش عرفاني شيعي، مدنظر اين پروژه قرار گرفته است.

پس از استقراء در ذهن و زبان و ضمير راويان رزمنده و احصاء مفادي از آن گنج گرانسنگ،‌ توجه به جزء مكمل آن، يعني نقش نخبگان نظامي و سياسي، كارگزاران اقتصادي، علمي و فرهنگي كه قائله جنگ و رتق و فتق امور آن در ابعاد داخلي و خارجي بعد از رهبري آن امام همام ـ دائرمدار مديريت و صلاحيت علمي ـ ايماني ايشان به عنوان اجزاء بدنه كارشناسي نظام، در دو سطح خرد و كلان بوده، مدنظر قرار گرفت .

قدر مشترك اين مديران و مسئولان و صاحبان حرفه و مشاغل، چه در امر بهداري و پزشكي و چه در مهندسي يا جغرافيا كه جزو لايتجزاي سازمان رزم محسوب‌اند و چه در امور ديپلماسي، خبر، عكس و مطبوعات كه دست‌افزار مقاومت و واسطه رسيدن به اهداف آن هستند و يا فعالان محيط زيست و امور عشاير مرزنشين كه جنگ بر آنان واقع شده، و حتي كساني كه راجع به جريان پايداري در ابعاد و ظرفيت‌هاي هنري، كار حرفه‌اي و به نحوي سياست‌گذاري مي‌كنند،‌ محوريت جنگ عراق عليه ايران است.

همه اين افراد به مثابه اندام كالبدي واحد عمل مي‌كنند و جز دفع تهديدهاي دشمن و دستيابي به صلح و امنيت پايدار مقصودي ندارند و اكثريت قريب به اتفاق ايشان در چارچوب سياست‌هاي كلان دفاعي نظام مسئوليت داشته‌اند.

اهداف و استراتژي

آنچه در اين مجموعه مقالات به عنوان برآيند صدها ساعت مصاحبه در بيش از 10 حوزه تعقيب شده، شناسايي افكار و رفتار راويان از خلال نگرش‌ها و ارزش‌گذاري‌هاي خاص ايشان در فراز و فرود مسئوليت اجتماعي ـ حرفه‌اي خود در ايام جنگ است.

و اين كه طي چه فرآيندي مستقيم و يا با واسطه، كنش و يا واكنش ايشان برانگيخته شده و چه بازخوردهايي را به دنبال داشته است.

چرا و چگونه به اين يا آن روش فكر و عمل شده و صد البته اين كه چگونه مي‌توان اين شاخص‌هاي فردي و جريانات اجتماعي و الگوها را در طي مصاحبه مورد تميز و در درجه بعد تفسير و در نهايت امر تعميم قرار داد. و خلاصه آنچه در يك تحقيق كيفي مورد نظر است. (ر.ك: طراحي پژوهش‌هاي اجتماعي ـ نورمن بليكي، چاوشيان، نشر ني، 1384)

در وضعي كه (به‌قول بليكي) مفاهيم مربوط به رخدادها به تشخيص نرسيده و رابطه و نبود رابطه آنها درك و دريافت نشده، براي كشف، فهم، توصيف، تبيين و پيش‌بيني و توضيح مجموعه افكار پراكنده راويان و ارزيابي آنها در شرايط نداشتن علم و اطلاع از مفاهيم، مكان و موقعيت تحقيق، بي‌شك استراتژي ما «استراتژي استقرايي» و استفهامي است.

نبود سوابق پژوهشي و نقص اطلاعات در هر حوزه ناگزير از پيش گرفتن فرآيند تكويني است و تصميم هر مرحله از تحقيق به نحو پلكاني متكي و موكول به آموخته‌هاي پيشين خواهد بود.

اين انعطاف‌پذيري در روش اكتشافي به عبارت دقيق «بليكي» قطعاً به معني فاقد جهت بودن تحقيق و ساخت ناپذيري روش‌هاي پژوهشي نيست، بلكه صرفاً از سر وسعت و پهن دامنگي ميدان عمل است كه بتدريج و با پيشرفت كار دقيق مي‌شود.

روش‌شناسي

«زمينه‌يابي» بودن نوع تحقيق باعث مي‌شود از مصاحبه به عنوان ابزار سنجش روانشناختي و جامعه‌شناختي روايت با تأكيد بر «روايي»، «اعتبار» و «عينيت» استفاده شود و پرسش‌هاي مصاحبه اغلب بر چيستي، چرايي و چگونگي رفتارها مبتني باشد.

شيوه‌اي ساختمند و طراحي شده و متمركز و نه واگويه آزاد و باز پاسخ؛ به صورت شخصي و كمتر گروهي، با رويكردي واقعي و تكويني و نه تطبيقي و مقايسه‌اي.

در هر موضوع و حيطه، چند لايه مصاحبه صورت گرفته است.

مثلاً در بهداري رزم، با رئيس ستاد امداد و انتقال مجروح، مسئول بهداري رزمي، و مسئولان اورژانس، جراحان عمومي جنگ و درنهايت فرمانده محور امداد و امدادگر عملياتي باسابقه و حرفه‌اي گفت‌وگو شده است.

طــرح پرســـش‌هاي مشترك از مسائل واحد منطقه‌اي و اختصاصي در هر حرفه، به توســـعه متفـــاوت هرچه بيشتر داده‌ها كه كاربــــردپذيري بيشتر نظري را به دنبال خواهند داشـت، مي‌انجـامد؛ با تأكيد بر بســـتر و خصوصياتي كه مقوله در آن واقع شـــده، راهبــــردهايي كه به وسيله آن اداره و كنترل شده و سطوحي كه رخـداد از آن عبور كـرده و به انجام رسـيده اســـت؛ با پي‌جويي منظـم مسيرهـاي حركـــت، مفاهيم مرتبط با يكـديگر، نتيـجه حاصله طبعاً به طـور تلفيقي، بنيادي و كاربردي خواهد بود.

نویسنده: سيد مهدي فهيمي
منبع: روزنامه اطلاعات یکشنبه 27تیر 1389-6شعبان1431 - 18جولای 2010- شماره 24801


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.