هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 53    |    7 دي 1390

   


 

کتاب «پایی که جا ماند»: نوعی غلبه فرهنگی به دشمن بعثی


آیین گفت‌وگو


تاريخ‌شفاهي، بخشي از تاريخ كشور و مكمل اسناد است


تاريخ‌شفاهی، اولويت مرحله دوم گردآوری اسناد ايثارگران


آخرین ستاره


انتشار خاطرات طولانی‌ترین فرماندهی سپاه کردستان


كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» منتشر می‌شود


معلق بین خاطره و داستان


دشمنِ خمینی کافر است


فرزند شهید تندگویان در یادواره «رجعت سرخ»


گفت‌وگو با علی میرزایی به بهانه 20 سالگی نگاه نو


داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا 32


 



انتشار خاطرات طولانی‌ترین فرماندهی سپاه کردستان

صفحه نخست شماره 53

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ زندگی و خاطرات «سردار جهادگر شهید محمد حسن کسایی، فرمانده تیپ مهندسی جهاد آذربایجان شرقی در دوران دفاع مقدس» و «سردار عبدالله ملکی، جانشین سپاه بیت المقدس وقت استان کردستان» در دست نگارش است.
خاطرات سردار عبدالله ملکی، جانشین سپاه بیت المقدس وقت استان کردستان از سال 1361 تا 1390 (طولانی ترین فرماندهی کردستان) جمع آوری شده است. وی از مهر ماه سال جاری، جانشین سازمان حفظ آثر و نشر ارزش های دفاع مقدس سپاه و بسیج را برعهده دارد. در حال حاضر مصاحبه با سردار ملکی درباره خاطرات دوران فرماندهی وی به پایان رسیده  و مراحل نگارش را سپری می کند. حدود 40 ساعت مصاحبه در کردستان ضبط شده است و علی رستمی، تدوین‌گر، به منظور آشنایی با اماکن، جغرافیای منطقه، ارتفاعات و روستاهایی که زادگاه سردارملکی یا موقعیت فرماندهی وی در آنجا بوده است، به اتفاق وی چندین بار از آن مناطق، بازدید کرده است.
سردار عبدالله ملکی در سال 1340 در روستای مازارستاق از توابع شهرستان ساری متولد شده است. او تا سال 61 چند بار از طریق بسیج به جبهه اعزام شد و سپس به عضویت سپاه در آمد. او تمامی خطوط مقدم و مرزی جبهه کردستان را در طول دوران دفاع مقدس تا کنون تجربه کرده است. وی با مسوولیت فرهنگی در روستای بسطام فعالیت خود را در سمت فرماندهی آغاز کرده است و به ترتیب  فرماندهی منطقه  سروآباد - مریوان،  فرماندهی محور مریوان و با پایان جنگ تحمیلی در سمت جانشینی سپاه بیت المقدس  استان کردستان فعالیت کرده است.این کتاب قرار است توسط انتشارات فاتحان منتشر شود.
رستمی کتاب دیگری نیز درباره زندگی‌نامه و خاطرات سردار جهادگر شهید محمدحسن کسایی، فرمانده تیپ مهندسی جهاد آذربایجان شرقی در دوران دفاع مقدس  در دست تدوین دارد. شهید حاج محمدحسن کسایی سال 1331 در شهرستان مرند در خانواده ای مذهبی و روحانی متولد شد. سال 51 در دانشگاه تبریز در رشته ادبیات فارسی قبول شد و بعد از پایان دوره تحصیلی اش در سال 54 در شهرستان‌های ممقان و آذرشهر در حرفه دبیری مشغول خدمت شد. وی سخنگوی معلمان متحصن آذربایجان شرقی در سال 57 بود و در سال 58 موسسه جهاد سازندگی شهرستان مَرند را راه‌اندازی کرد. او سرانجام در هشتم اردیبهشت 1366 در مرحله تکمیلی عملیات کربلای 8 در شلمچه به شهادت رسید.
در این اثر حدود 60 ساعت مصاحبه  مفید با همسر، خواهران و برداران شهید، همسنگران و تعدادی از فرماندهان شاخص جهاد صورت گرفته  که در شهر های مختلف چون تهران، مشهد، مراغه و مرند گرفته شده است. کتاب خاطرات و زندگی نامه سردار شهید محمد حسن کسایی به همت  سازمان جهاد کشاورزی تهران توسط انتشارات آل احمد به چاپ خواهد رسید.

فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.