هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 53    |    7 دي 1390

   


 

کتاب «پایی که جا ماند»: نوعی غلبه فرهنگی به دشمن بعثی


آیین گفت‌وگو


تاريخ‌شفاهي، بخشي از تاريخ كشور و مكمل اسناد است


تاريخ‌شفاهی، اولويت مرحله دوم گردآوری اسناد ايثارگران


آخرین ستاره


انتشار خاطرات طولانی‌ترین فرماندهی سپاه کردستان


كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» منتشر می‌شود


معلق بین خاطره و داستان


دشمنِ خمینی کافر است


فرزند شهید تندگویان در یادواره «رجعت سرخ»


گفت‌وگو با علی میرزایی به بهانه 20 سالگی نگاه نو


داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا 32


 



تاريخ‌شفاهی، اولويت مرحله دوم گردآوری اسناد ايثارگران

صفحه نخست شماره 53

محبوب شهبازی، مدیر كل جمع‌آوری، نگهداری و تنظیم آثار ایثارگران در بنیاد شهید و امور ایثارگران از ساماندهی بیش از هفت‌ونیم میلیون برگ سند خبر داد و گفت: مرحله دوم این فرآیند به گردآوری تاریخ‌شفاهی اختصاص خواهد داشت. جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا، جامعه هدف بنیاد شهید در این حوزه‌اند.

محبوب شهبازی در گفت‌وگو با خبرگزاری كتاب ایران (ایبنا)، اظهار كرد: طرح جامع گردآوری و مستندسازی اسناد فرهنگی شهدا و ایثارگران كه از سال 1383 آغاز شده، امسال به سرانجام خواهد رسید.

وی در تشریح این طرح گفت: تاكنون بیش از هفت و نیم میلیون برگ سند مكتوب از 240 هزار جانباز، شهید و آزاده، گردآوری و مستندسازی شده اند. این مدارك مكتوب، وصیت‌نامه، مناجات، نامه‌ها، دست‌نوشته‌ها، خاطرات و كتاب‌های مربوط به ایثارگران را دربر می‌گیرند. اسناد دیداری، ‌شنیداری و موضعی مانند لباس شهدا نیز در 24 موزه شهدای سراسر كشور به نمایش گذاشته می‌شوند.

مدیر كل جمع‌آوری، نگهداری و تنظیم آثار ایثارگران بنیاد شهید اضافه كرد: بر اساس آمار بنیاد شهید حدود 270 هزار شهید، جانباز و آزاده از سال‌های دفاع‌مقدس و انقلاب برجای مانده كه با این احتساب تاكنون اسناد حدود 70درصد از آن‌ها ساماندهی شده و بقیه هم تا پایان امسال گردآوری خواهند شد.

شهبازی در ادامه خاطرنشان كرد: طرح گردآوری و مستندسازی اسناد فرهنگی شهدا و ایثارگران با هدایت بنیاد شهید مركز و توسط مراكز اسناد اداره‌های بنیاد شهید سراسر كشور انجام شد. در واقع فعالیت‌های اجرایی و فرآیند گردآوری و دیجیتالی كردن اسناد در هر استان صورت گرفته است.

وی گفت: در طرح جامع گردآوری و مستندسازی اسناد فرهنگی شهدا و ایثارگران، تمركز ما بر سرگذشت‌پژوهی و گردآوری اسناد مكتوب، دیداری و شنیداری بوده و از سال 1391 و در مرحله دوم این طرح، گردآوری تاریخ‌شفاهی آغاز خواهد شد.

این فعال حوزه اسناد ایثار و شهادت، آماده‌سازی بانك اطلاعاتی اسناد ایثارگران را سنگ‌بنای بزرگ‌ترین آرشیو اسنادی ایثار و شهادت خواند و ادامه داد: این اطلاعات از طریق اینترانت بنیاد شهید در اختیار 470 كاربر محقق قرار می‌گیرند.

محبوب شهبازی افزود: كارگاه تخصصی مركز اسناد ایثارگران و دفتر پژوهش‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران نیز با هدف آشنایی مسوولان اسنادی بنیاد شهید با مبانی و روش‌های گردآوری تاریخ‌شفاهی در شهر اصفهان برپا شده است.

وی ادامه داد: مبانی تاریخ‌شفاهی، تفاوت آن با تاریخ‌نگاری و خاطره‌نگاری، شیوه‌های سوژه‌یابی در تاریخ‌شفاهی با تاكید بر حوزه ایثار و شهادت و استخراج موضوع با این روش، در این كارگاه‌های تخصصی آموزش داده می‌شوند.

مدیر كل جمع‌آوری، نگهداری و تنظیم آثار ایثارگران بنیاد شهید در تشریح جزییات مرحله دوم طرح جامع گردآوری و مستندسازی اسناد فرهنگی شهدا و ایثارگران اظهار كرد: جانبازان، آزادگان و خانواده شهدا، جامعه هدف ما در حوزه تاریخ‌شفاهی‌اند. البته برای گردآوری تاریخ‌شفاهی، ممكن است كه با رزمندگان، دوستان و اطرافیان شخص مورد نظر هم گفت‌وگو كنیم.

شهبازی در پایان یادآور شد: پس از اتمام كارگاه تخصصی مركز اسناد ایثارگران، پیكره‌بندی چارچوب گردآوری تاریخ‌شفاهی در حوزه ایثار و شهادت را آغاز می‌كنیم و اهداف و زمان مورد نیاز برای اتمام این پروژه مشخص خواهد شد.

كارگاه تخصصی مركز اسناد ایثارگران و دفتر پژوهش‌های فرهنگی بنیاد شهید و امور ایثارگران، سوم تا ششم دی ماه، به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگی این بنیاد در هتل كوثر اصفهان برپا شد.

خبرنگار : مریم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.