هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 53    |    7 دي 1390

   


 

کتاب «پایی که جا ماند»: نوعی غلبه فرهنگی به دشمن بعثی


آیین گفت‌وگو


تاريخ‌شفاهي، بخشي از تاريخ كشور و مكمل اسناد است


تاريخ‌شفاهی، اولويت مرحله دوم گردآوری اسناد ايثارگران


آخرین ستاره


انتشار خاطرات طولانی‌ترین فرماندهی سپاه کردستان


كتاب «تاریخ شفاهی سردار حسین علایی» منتشر می‌شود


معلق بین خاطره و داستان


دشمنِ خمینی کافر است


فرزند شهید تندگویان در یادواره «رجعت سرخ»


گفت‌وگو با علی میرزایی به بهانه 20 سالگی نگاه نو


داستان‏های گیرا: راهنمای کاربردی برای تاریخ شفاهی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا 32


 



تاريخ‌شفاهي، بخشي از تاريخ كشور و مكمل اسناد است

صفحه نخست شماره 53

فريبا نظري، مديركل دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران معتقد است: گردآوري تاريخ‌شفاهي با زمينه شناسايي اسناد برجاي مانده از سال‌هاي دفاع‌مقدس مفيد است. در واقع به عنوان بخشي از تاريخ كشور، مكمل اسناد مكتوب‌ است.

نظري در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) اظهار كرد: فعاليت‌هاي معاونت پژوهش و ارتباطات بنياد شهيد و امور ايثارگران، پس از گردآوري اسناد شهدا در سال‌هاي اخير، به اسناد آزادگان و جانبازان اختصاص پيدا كرده است.

وي تاريخ‌شفاهي را گامي فراتر از اين اقدامات دانست و ادامه داد: گردآوري تاريخ‌شفاهي با زمينه شناسايي اسناد برجاي مانده از سال‌هاي دفاع‌مقدس مفيد است. در واقع تاريخ‌شفاهي به عنوان بخشي از تاريخ كشور، مكمل اسناد مكتوب‌ است.

مديركل دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي بنياد شهيد گفت: اين دفتر، «كاربست تحقيق» به معناي استفاده كاربُردي از نتايج تحقيقات را سرلوحه كار خود قرار داده تا از پژوهش‌ها با تكيه بر شيوه‌هاي عملياتي استفاده شود.

فريبا نظري افزود: از آن‌جايي كه بنياد شهيد، متولي جمع‌آوري، نگهداري و تنظيم اسناد در سه گروه «شهدا»، «جانبازان» و «آزادگان» است، گردآوري خاطرات و روايت‌هاي رزمندگان را هم آغاز كرده است.

وي با اشاره به تعامل دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي و مركز اسناد ايثارگران بنياد شهيد گفت: كارگاه تخصصي اين دو مركز، به صورت مشترك در شهر اصفهان براي آموزش مسوولان اسنادي اداره‌هاي بنياد شهيد 32 استان تشكيل شده است.

نظري يادآور شد: تمامي اين افراد داراي تحصيلات عالي دانشگاهي‌اند، اما با وجود اين نيازمند آموزش و آشنايي با متد علمي روز و ارتقاي سطح علمي در همه حوزه‌هاي اسنادي هستند تا خروجي كار آن‌ها تقويت شود.

كارگاه تخصصي مركز اسناد ايثارگران و دفتر پژوهش‌هاي فرهنگي بنياد شهيد و امور ايثارگران، سوم دي ماه آغاز شده و تا ششم دي ماه به همت معاونت پژوهش و ارتباطات فرهنگي اين بنياد در هتل كوثر اصفهان برپاست.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.