هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 52    |    30 آذر 1390

   


 

تسلیت


خاطرات مردي گمنام از تاريخ جنگ ايران منتشر مي‌شود


سر و كله «لشكر آچار به دست‌» به زودي پيدا مي‌شود


انتشار كتاب «شيخ‌المعاونين ما كجاست؟»؛ خاطرات نخستين معاون وزارت امور خارجه


مژه‌هاي سوخته


گزارش سومين نشست تخصصي خاطره‌نويسي دفاع مقدس


آموزش تدوين تاريخ‌شفاهي دفاع‌مقدس


ورود محمد رضا شاه به پاناما با پادرمياني دولت آمريکا


جايگاه تاريخ شفاهي در تحقيقات تاريخي


فرمانده غریب


مسیرهای جدید در تاریخ شفاهی فلسطین


گزارشی از طرح تاریخ شفاهی زنان سیاسی و مبارز در دوران پهلوی دوم و انقلاب اسلامی


تاریخ شفاهی: روایت، ذهنیت، گفتگو


تاريخ شفاهي در جنوب شرق‌آسيا 31


 



خاطرات مردي گمنام از تاريخ جنگ ايران منتشر مي‌شود

صفحه نخست شماره 52

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ خاطرات سرهنگ «محمد علی شریف‌النسب» به عنوان یکی از فرماندهان نیروهای مردمی در مقاومت 34 روزه خرمشهر در میان خاطرات مربوط به مقاومت های خرمشهر مهجور مانده است. آمنه آدینه، یکی از نویسندگان جوان حوزه ادبیات دفاع مقدس نیز به سفارش دفتر ادبیات و هنر مقاومت حوزه هنری، به شیوه مصاحبه و تاریخ شفاهی خاطرات این سرهنگ بازنشسته ارتش را از دوران کودکی تا روز های مقاومت خرمشهر جمع‌آوری کرده و تا کنون 90 ساعت مصاحبه ضبط كرده است. اين كتاب قرار است توسط انتشارات سوره مهر منتشر شود.
سرهنگ محمدعلي شريف النسب در 10 مهر سال 1359 وارد خرمشهر شده و پس از آشنايي با حجت‌الاسلام محمد حسن شريف قنوتي (شيخ شريف) به فرماندهي و سازماندهي نيروهاي مردمي در اين شهر پرداخت.
آمنه آدینه که در حال حاضر سردبیر نشریه «شاهد جوان» است، درباره آشنایی به شیوههای مصاحبه تاریخ شفاهی و گویاسازی موقعیت های مختلف در خاطره اظهار داشت: «كاركردن در فضاي مطبوعات به خودي خود كمك بزرگي براي آشنايي با موقعيت‌هاي مصاحبه به من مي‌داد. از طرفي آشنايي با سيد اعظم حسيني، نويسنده كتاب «دا» و همراهی های وی نیز کمک بسیاری برایم بوده است. شیوه کار به این صورت بود که بعد از هر مصاحبه با سرهنگ و آماده کردن بخشی از آن، مورد بازخوانی قرار می گرفت و به این ترتیب نقاط مبهم یا کمرنگ در مصاحبه را گویاسازی می کردیم تا  چیزی از قلم نیفتاد.»
وی ادامه داد: «خاطرات باید بدون هيچ دخل و تصرفي، به طوري كه هيچ عنصري تخيلي، شخصيت‌هاي اضافي وارد آن نشود، نوشته شود. بايد تمام توصيف و فضا سازي از زبان رواي گفته شود. چون اين خاطرات و گفته‌ها يك سند شفاهي هستند كه قرار است، به عنوان منبع و مرجع  مورد استفاده نویسندگان و پژوهشگران قرار بگیرد.»
آدینه افزود: «سرهنگ شریف‌النسب یکی از کسانی است که به همراه مقام معظم رهبري و شهيد چمران ستاد جنگ‌هاي نامنظم را تشكيل دادند که نیرو های مردمی را آموزش نظامی  بدهند. بعد از شنیدن خبر محاصره خرمشهر به دستور مقام معظم رهبری به سمت خرمشهر رفت تا رابطي ميان نيرو‌هاي مردمي و نيرو‌هاي نظامي باشد. همان اوايل ورودش به خرمشهر هم ضرب شصتي به عراقي‌ها میزنندكه فرماندهي اين پيروزي بر عهده شريفالنسب بود و شهيد اقاربپرست هم معاون وی بود.»
آمنه آدينه آثار مكتوب مختلفي چون «سكوت، چاه، نخلستان» درباره حضرت علي (ع) كه در نخستين كنگره ايثار فرهنگ و ادبيات شهادت در بخش زندگي‌نامه‌نويسي جوانان تقدير شد. او عنوان مي‌كند كه عاشق قلم سيد مهدي شجاعي بود و از نثر‌هاي اين نويسنده استقبال مي‌كرد، به همين دليل اين كتاب را به تقليد از اين نويسنده برجسته كشورمان نوشته است. كتاب فوق توسط نشر شاهد سال 81 منتشر شده است.
كتاب «پا به پاي شما مي‌دويدم» (خاطرات شهيده منيره ولي‌زداه، از شهداي نوجوان شهرستان مهران)، «يك دل و يك دلبر» (زندگي‌نامه داستاني شهيد هاشم آراسته)، «محقر اما بزرگ» (زندگي‌نامه شهيد حجت‌الاسلام حسن محقر) و «گزارش يك مرد» ( شامل زندگي‌نامه شهيد ناجيان) از ديگر كتاب هاي آمنه آدينه در حوزه دفاع‌مقدس از دیگر آثار این بانوی نویسنده جوان است.

فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.