هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 51    |    23 آذر 1390

   


 

این جاده یک طرفه نیست


«تحليل عمليات طريق‌القدس» منتشر شد


«بحران» به كتابفروشي‌ها مي‌آيد


جلد سوم روز شمار 15 خرداد منتشر شد


اینجا افریقا است


رو‌ش‌شناسی و موضوع‌یابی مطالعات شهری در تاریخ شفاهی


24 آذر 1329 فرار سران حزب توده از زندان قصر


سرگذشت کتاب «چمران به روایت همسر شهید»


جنگ ما یک جنگ عقیدتی سیاسی بود


مهتاب خیّن کیست؟


خاطرات کهنه‏سرباز‏ان در طرح ملی تاریخ شفاهی گردآوری می‏شود


زنان نسل جديد در ازبکستان


داستان‏های جنگ


تکنولوژی جدید اینترنتی درخدمت محققان تاریخ شفاهی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-30


 



جلد سوم روز شمار 15 خرداد منتشر شد

صفحه نخست شماره 51

ارائه دقیق اسناد طبقه بندی شده انقلاب

احد گودرزیانی از چاپ جلد سوم "روز شمار 15 خرداد" و تجدید چاپ جلد اول و دوم كتاب خبر داد.

احد گودرزیانی در گفت و گو با خبرنگار بخش كتاب و ادبیات پایگاه خبری حوزه هنری با اشاره به این كه جلد یك و دو "روز شمار 15 خرداد" به چاپ دوم خود رسیده است، گفت: جلد سوم این كتاب به زودی به چاپ می رسد و نگارش جلد چهارم این اثر نیز به پایان رسیده و مراحل فنی كار  طی می شود.
گودرزیانی ادمه داد: مجموعه چند جلدی "روز شمار 15خرداد" رویدادهای ابتدای سال 40 تا انتهای سال 43 را مورد بررسی قرار می دهد و به زمینه هایی كه موجب وقوع قیام 15 خرداد شده است می پردازد.
وی با بیان این كه نگارش وقایع ابتدای سال 40 تا انتهای این سال بر عهده اوست، گفت: نگارش سالهای بعدی این اثر به یاری نویسندگان دیگری مانند محمد صادق فیض، محمد قبادی، كامور بخشایش، آریا بخشایش، راشد و حسین نصیری انجام می شود.
این نویسنده و محقق گفت: پروژه نگارش كتاب "روز شمار 15خرداد" از سوی دفتر ادبیات انقلاب اسلامی ایران حوزه هنری انجام می شود، این مجموعه به صورت روز شمار است و هر روز این دوره بر اساس اسناد موجود طبقه بندی شده و نوع خبرهایی كه در كتاب به چاپ می رسد بر اساس قالب روز شمار تنظیم می شود و نسبت آن خبر با وقایع و حوادث نهضت امام خمینی حفظ می شود.
احد گودرزیانی افزود: در مجموعه "روز شمار 15 خرداد" باید بگوییم چه اتفاقاتی در كشور در حال وقوع بوده است كه موجب اعتراض به حكومت پهلوی شد و محوریت كلی كتاب بر اساس وقایع نگاری آن ایام به كمك اسناد موجود میسراست و همچنین تحلیل های آن ایام بر روی وقایع در كتاب آمده است، به طور مثال علی امینی -نخست وزیر وقت حكومت پهلوی- برای ارزیابی نگاه امام خمینی به وضعیت حكومت پهلوی به دیدن ایشان می رود و ما نگاه مطبوعات آن دوره به این موضوع و یا نگاه چهره های مذهبی به این موضوع را در كتاب آورده ایم.
گودرزیانی گفت: یكی از بخش های جالب در جلد چهارم مجموعه روز شمار پانزده خرداد این است كه مطبوعات آن دوره این موضوع را چگونه دیده اند و همچنین بعد از فوت آیت الله بروجردی بعضی از خبرها موقعیت تاریخی مهم دارند.
این نویسنده با بیان این كه پیش از نوشتن آثار، منابع كار در دوره ای حدود 8 ساله جمع آوری شده است، گفت: تمام كتابهای مرتبط با وقایع پانزده خرداد مطالعه و یادداشت برداری شده و تمام روزنامه های آن دوره نیز دیده شده و بخشی از اطلاعات را در روز شمار می آوریم، به طور مثال بخشی از اطلاعات یك واقعه را از زاویه های مختلف اجتماعی و فرهنگی و اقتصادی در حكومت پهلوی بررسی می كنیم چون این عقبه پژوهشی عقبه محكمی است .
او با اشاره به این كه همزمان با گردآوری اسناد و مدارك، گفت و گو هایی نیز گرفته شده است، افزود: برای نگارش روز شمار از سوی دفتر تاریخ شفاهی نیز مصاحبه هایی گرفته شد كه برخی از آن ها هنوز جمع آوری نشده و برخی دیگر در روز شمار 15 خرداد منتشر شده است.
گودرزیانی گفت: درهر سه ماه از وقایع بین سالهای ابتدای 40 تا انتهای 43 یك جلد از این مجموعه منتشر می شود كه در كل به 16  جلد می رسد و البته پیش بینی می شود در مقطع 15خرداد 42 كه اصل واقعه در آن ایام است جلد های بیشتری از این كتاب منتشر شود.
احد گودرزیانی درباره میزان پژوهشی و داستانی بودن مجموعه "روز شمار 15خرداد" گفت: روزی كه كار شروع شد سعی شد به هر دو وجه فكر شود، اما طبیعی است كه وجه پژوهشی اثر در اولویت قرار دارد و تجربه نشان داده مخاطبان این گونه كتاب ها بیشتر پژوهشگران بوده اند، اما چیزی كه در كنار این وجه مد نظر بوده است، این بوده كه نگارش اش هم به گونه ای باشد كه برای مخاطبان عمومی نیز جذاب باشد و به گونه ای آماده شده كه مخاطب عمومی نیز بر اساس علاقه اش به سمت آن برود.
وی با بیان این كه بحث خاطرات و تاریخ شفاهی با وسواس انتخاب شده است، گفت: سعی خودم این بوده كه دراین كتاب یك خبر، تایید های خاص خودش را از منابع خبری و جنبه های دیگر داشته باشد و خاطره شفاهی برای نهایی كردن و كمك به تصویر دقیق تری از موضوع در كتاب آورده شود.
گودرزیانی ادامه داد: بر اساس اسنادی كه داریم می گوییم فلان واقعه اتفاق افتاده است و بعد كه از وقوع آن مطمئن شدیم به دنبال جمع آوری خاطراتی از آن واقعه می رویم، كار با تمام دقت و وسواس جلو می رود و به شدت اصرار داریم كه تاریخ دقیق وقایع مشخص باشد و این عمل گاهی ممكن است كه ساعتها و روزها وقت بگیرد.

منبع: پایگاه خبری تحلیلی حوزه هنری


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

25 آذر 1390
مجید
به آقای گودرزیانی خسته نباشید عرض می کنم و مشتاقانه منتظر دیدن جلد سوم هستم.

27 آذر 1390
غلامیان
مبارکه . کتاب ارزنده‌ای در روزشمار نویسی است.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.