هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 50    |    16 آذر 1390

   


 

خاطرات در مرز تقويت با اسناد و پسند مخاطب نوشته مي‌شوند


دست‌نوشته‌های مصطفی چمران بر واقعه 16 آذر 1332


روایتی دیگر از شانزدهم آذر هزار و سیصد و سی و دو


شماره 163 «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا»


نگاهي به كتاب خاطرات يك جانباز؛ «نورالدين پسر ايران»


سه یار دبستانی


آسيب شناسي تاریخ شفاهی انجمن هاي ادبي مشهد


خاطرات آيت‌الله حبيب‌الله طاهري گرگاني


حقانیت پنهان در اسناد جهان


فردوست: اسرائيل داراي سه پايگاه جاسوسي در ايران بود


خاطرات كهنه سربازان كانادا جمع آوري مي شود


آخرین فراخوان برای کمک به طرح تاریخ شفاهی انجمن قهرمانی گالیگ


گزارش عراق: تاریخ شفاهی جنگ به قلم روزنامه‌نگاران حاضر در منطقه


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا ـ29


 



خاطرات كهنه سربازان كانادا جمع آوري مي شود

صفحه نخست شماره 50

در ابتدا قرار بود كه هر سه ماه يك بار گزارش مرگ 300 تا 400 نفر از كهنه سربازان جنگ جهاني دوم در مجله ليجن Legion منتشر شود،‌ ولي امروز 3000 تا 4000 گزارش فوت در هر فصل از طريق اين مجله به چاپ مي رسد. اينها را آقاي جورج مكلينGeorge McLean، 87 ساله و ساكن شهر برنابي Burnaby كانادا  گفته است. به  عقيده وي، هم اكنون اكثر كهنه سربازان جنگ جهاني دوم دهه هاي نهم و دهم زندگي خود را پشت سر مي گذارند و بيش از هر زمان ديگري نياز به ضبط خاطرات و تجربيات آنان وجود دارد. "وقتي يك سرباز مي ميرد داستان او نيز با او مي رود."
مكلين McLean خود يكي از كساني است كه در پروژه حافظه Memory Project كه در آن تاريخ شفاهي افراد ثبت مي شود شركت كرده اند.
اخيرا مأموران اين طرح براي ثبت مصاحبه ها و خاطرات كهنه سربازان در مركز جورج دربي George Derby Centre در برنابي حضور يافتند كه طي آن خاطرات 20 تن را براي اين طرح جمع آوري كردند. لازم به ذكر است كه اداره ميراث فرهنگي كانادا federal Department of Canadian Heritage از اين طرح حمايت مالي مي كند و در حال حاضر در پي كهنه سربازاني است كه تمايل داشته باشند تجربيات و خاطرات خود را از جنگ جهاني دوم و جنگ كره در اختيار آن بگذارند.
مدير پروژه اين طرح الكس هرد Alex Herd مي گويد ما اين كار را براي نسل هاي آينده كانادا انجام مي دهيم تا بدانند كه اين مردان و زنان چه مسائلي را پشت سر گذاشته اند.
به گفته هرد،‌ بسياري از اين كهنه سربازان در ابتدا از دادن اطلاعات درباره آن دوران خودداري مي كنند ولي بعد از اينكه هدف اصلي طرح برايشان مشخص مي شود لب به گفتگو مي‏گشايند و داستان هاي خود را بازگو مي كنند.
به گفته وي اين امر مي‏تواند به اين خاطر باشد كه در برخي موارد تا به حال كسي از آنها در اين باره سؤالي نكرده است. وقتي سربازان مي بينند كه مأموريني كه براي مصاحبه به سراغ آنها  مي‏روند اكثراً مورخين نظامي هستند كه هم سن نوه هاي آنها هستند بهتر جواب ميدهند. "گاهي اوقات سربازاني پيدا مي‏شوند كه از بازگويي خاطرات دوران جنگ به نوه هاي خود امتنا مي‏كنند. "
ميانگين سني كهنه سربازان جنگ جهاني دوم 85 سال است در حالي كه سربازاني كه در جنگ كره شركت داشته اند به طور ميانين 78 سال سن دارند و "تعداد آنها هر روز كمتر و كمتر مي‏شود. اگر بخواهيم داستان‏هاي شخصي آنها را بشنويم و جنبه‏هاي انساني اين نزاع ها را درك كنيم بايستي هر چه زودتر دست به كارشویم و صحبت‏هاي آنها را ضبط كنيم."
به اعتقاد هرد،‌ بزرگترين چالش در درك اتفاقات تاريخي اين است كه بخواهيم آنها را از نگاه افرادي ببينيم كه مستقيماً در جريان آن رويدادها بوده اند و ما با ضبط مصاحبه‏ها مي توانيم به اين مهم دست بيابيم.
هرد در ادامه افزود كه در اين پروژه كهنه سربازان كانادا تحت پوشش قرار مي¬گيرند، بدون توجه به اينكه آنها در كدام كشور و به نفع كدام كشور خدمت كرده‏اند.
بعد از اتمام هر مصاحبه، متن و فايل هاي صوتي آنها به نشاني www.thememoryproject.com فرستاده مي¬شود. هر سربازي كه علاقه دارد در اين زمينه به پروژه ثبت تاريخ شفاهي كهنه سربازان كانادايي كمك كند مي تواند با شماره تلفن  1-866-701-1867 تماس بگيرد.
wchow@burnabynewsleader.com

به قلم: وندا چا Wanda Chow
9 نوامبر 2011

ترجمه عباس حاجي هاشمي

منبع: Burnabynewsleader


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.