هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 48    |    2 آذر 1390

   


 

«جاده جنگ» برنده گران‌ترين جايزه ادبي تاريخ ايران


تاريخ شفاهي نقش استان مازندران در درگيري‌هاي كردستان تدوين مي‌شود


تاريخ شفاهي بمباران چهارم آذر و نقش انديمشك در جنگ نوشته مي‌شود


فصلنامه مطالعات تاریخی، شماره 32


آرزوهايی براي كتاب سال دفاع‌مقدس


جايزه كتاب سال دفاع‌مقدس به 52 نويسنده، هنرمند و ناشر اهدا شد


شماره 162 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادی از «نامی که ماند»


بررسی تأثير گفتمان رسمی بر روايت زنان از جنگ ايران و عراق


بازگشت انگلیسیها به ایران پس از کودتا


گفت‌وگو با صادق زیباکلام درباره آخرین کتابش- بخش پایانی


یک سایت آنلاین آلبوم عکس، خاطرات جنگ جهانی دوم را جمع آوری می کند


موزه تاريخ وارن کانتی به دنبال تاريخ شفاهي های جنگ دوم جهاني


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -27


 



شماره 162 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا

صفحه نخست شماره 48

در جديدترين كتاب ماه تاريخ و جغرافيا چالش‌هاي همگرايي فارسي زبانان بررسي شد

شماره 162 «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» با رويكرد «چالش‌هاي همگرايي فارسي زبانان» به كوشش موسسه خانه كتاب منتشر شد و در دسترس علاقه‌مندان تاريخ قرار گرفت. اين ماهنامه تخصصي در اين شماره به موضوع تاريخ تجزيه ايران، گسست‌ها و پيوندها پرداخته است.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، حبيب‌الله اسماعيلي، سردبير كتاب ماه تاريخ و جغرافيا در يادداشتي نوشته است: تكرار مكررات است تذكر به اين نكته كه ما در يك سپهر فرهنگي و در سرزمين‌هايي زيسته‌ايم فراخ، كه گاه اگر فقيهي يا فيلسوفي يا متكلم و مورخ و شاعري چيزي در خور عرضه مي‌كرد، نوشته‌اش چون كاغذ زر در كاشغر و بخارا و سمرقند و بلخ و هرات و غزني و دكن و دهلي و شيراز و اصفهان و تبريز و بغداد بر سر مي‌رفت. اما امروز بر سر اين خوان نشسته‌اند كساني كه فراتر از اقتضائات دولت‌هايشان نه تنها برادر را به رسميت نمي‌شناسند كه او را به هزار و يك حيلت از خود مي‌رانند و بيگانه‌اش مي‌پندارند.

در بخش گفت‌وگو «چالش‌هاي همگرايي فارسي‌زبانان» در گفت‌وگو با جمعي از محققان حوزه تاريخ و ادبيات افغانستان و تاجيكستان نظير دكتر محمدجعفر ياحقي، دكتر جواد رسولي، محسن بابايي، مهدي سيدي، محمدكاظم كاظمي و شكوفه اكبر زاده مطرح شده است.

دكتر ياحقي معتقد است كه ما از اشتراكات سخن مي‌گوييم و افتراق‌ها و تفاوت‌ها و احتمالا كشمكش‌هاي تاريخي كه پيش آمده را ناديده مي‌گيريم. زيرا به همدلي و يكپارچگي و فرانگري نياز داريم. احتياج داريم يكديگر را دريابيم. يك فرهنگ يكپارچه كه در چارچوب نظام جهاني امروز يك هويت مستقل داشته باشد، مي‌تواند با ابراز اين هويت مستقل، در برابر جريان‌هاي فرهنگ وارداتي بايستد و هويت خود را ابراز كند.

در بخش نظرگاه، «تأسيس و گسترش فرمانروايي احمدخان سدوزايي» نوشته دكتر غلامحسين زرگري‌نژاد، «نقش دولت «كرپاند» در باهم‌آميزي فرهنگ‌هاي آسياي ميانه» اثر پروفسور داكتر گوزل محي‌الدين وواء برگردان عزيز آريانفر، «تاجيكستان در گذر تاريخ» نوشته سيامند خليلي، «سور و سوگ در تاريخ بيهقي» اثر سيده شكوفه اكبرزاده، «عوامل موثر در سقوط حكومت بچه سقا در افغانستان» نوشته شهرزاد ساسان‌پور، «راه قندهار» اثر مهدي ياراحمدي، «زبان غوريان و ابهامات تاريخي آن» اثر ميرهادي حسيني و «سرود طوفان» نوشته سيد مسعود رضوي بررسي شده‌اند.

«حلقه‌هاي پيوند» نوشته مسعود عرفانيان، «روايت درد» اثر محمدحسن بهنام‌فر، «شناخت تاريخ افغانستان از پنجره فرهنگ» نوشته مرضيه سليماني، «چرخش‌هاي تاريخي افغانستان» اثر علي‌محمد الياسي، «مجاهدين تا طالبان» نوشته صغري ياريقلي و «تاريخ تجزيه ايران» اثر رضا صفري از بخش‌هاي كنكاش ماهنامه تخصصي كتاب ماه تاريخ و جغرافياست.

در بخش بازتاب هم مطالب «موطن فرهنگي ما» نوشته انور خالندي، «جمهوري داود خان» اثر نجيبه عبدي تيلكي، «ظهور و سقوط طالبان» اثر رقيه متاني و «جغرافياي تاجيكستان» اثر مريم خالدي آمده‌اند.

در بخش تاريخ‌نگاران نيز «بابا جان غفوروف؛ تاريخ‌نگار تاجيكان» نوشته سهيلا شكري به چاپ رسيده است. «افغانستان نوين» نوشته پروين دالوند، «تاريخ شاهي» اثر مصطفي ملايي و «گوهر آشنايي» اثر رضا شاه‌ملكي در بخش پرتوهاي تلاش ارايه شده‌اند.

همين ماه، كوتاه از تاريخ، رهاورد، پيشخوان و چكيده انگليسي نيز پايان‌بخش اين ماهنامه تخصصي است. شماره 162 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا به سردبيري حبيب‌الله اسماعيلي همراه لوح فشرده فهرست كتاب‌هاي منتشر شده مهر 90 با بهاي 1200 تومان به كوشش موسسه خانه كتاب به چاپ رسيده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.