هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 48    |    2 آذر 1390

   


 

«جاده جنگ» برنده گران‌ترين جايزه ادبي تاريخ ايران


تاريخ شفاهي نقش استان مازندران در درگيري‌هاي كردستان تدوين مي‌شود


تاريخ شفاهي بمباران چهارم آذر و نقش انديمشك در جنگ نوشته مي‌شود


فصلنامه مطالعات تاریخی، شماره 32


آرزوهايی براي كتاب سال دفاع‌مقدس


جايزه كتاب سال دفاع‌مقدس به 52 نويسنده، هنرمند و ناشر اهدا شد


شماره 162 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادی از «نامی که ماند»


بررسی تأثير گفتمان رسمی بر روايت زنان از جنگ ايران و عراق


بازگشت انگلیسیها به ایران پس از کودتا


گفت‌وگو با صادق زیباکلام درباره آخرین کتابش- بخش پایانی


یک سایت آنلاین آلبوم عکس، خاطرات جنگ جهانی دوم را جمع آوری می کند


موزه تاريخ وارن کانتی به دنبال تاريخ شفاهي های جنگ دوم جهاني


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -27


 



تاريخ شفاهي بمباران چهارم آذر و نقش انديمشك در جنگ نوشته مي‌شود

صفحه نخست شماره 48

به گزارش سايت تاريخ شفاهي ايران؛ «مرتضي طيبي»، نويسنده دفاع‌مقدس و مسوول موسسه فرهنگي هنري «طلوع غدير جنوب» از انتشار كتاب «نقش انديشمك در جنگ ايران و عراق» كه شامل خاطرات شفاهي سازمان ها و نهاد‌هاي مسوول زمان جنگ در اين شهر است، خبر داد و افزود: «براي بررسي نقش انديمشك در جنگ تحميلي به بررسي جغرافياي سياسي، نظامي و منطقه اي اين شهر و ادارات، نهاد‌ها و سازمان‌هاي مسوول در جنگ چون، سپاه، جهاد، بسيج، بهداشت و درمان، نيروي انساني، راه‌هاي مواصلاتي و غيره پرداختيم. با استفاده از خاطرات شاهدان عيني و موثر آن دوران، مجموعه‌اي طي 4 سال پژوهش گردآمده است. اين كتاب با روش تاريخ شفاهي به نقش انديشمك در جنگ ايران و عراق پرداخته و به تازگي توسط شوراي بررسي كتاب بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع‌مقدس استان خوزستان تاييد شده و به زودي توسط موسسه فرهنگي و هنري طلوع غدير جنوب منتشر ‌شود.»
وي ادامه داد: «مصاحبه‌هاي فراواني كه در طول اين 4 سال انجام شده، پياده‌سازي شده‌اند و  واقعيت‌ها و تناقض‌هايي كه در آن موجود بوده، مورد بررسي قرار گرفته است.
طيبي مقوله تاريخ شفاهي را در اين استان بسيار نوپا دانست و افزود: «با توجه به نقش استان خوزستان در طول 8 سال جنگ تحميلي، اطلاعات بسياري در دل مردمان اين استان وجود دارد كه هنوز حرفي از آنها به ميان نيامده است، در خاطراتي که در این استان جمع‌آوري شده، مقوله تاريخ شفاهي به صورت حرفه‌اي مورد توجه واقع نشده است. چرا كه در تاريخ شفاهي تمام مطالب ابهام زدايي شده، زمان و مكان‌ها شفاف‌  شده و جاي هيچ ابهامي براي مخاطب نمي‌ماند. بايد به دنبال مستندسازي آثار گفته و شنيده شده از دفاع مقدس باشيم. به دنبال توليد آثاري به دور از اغراق، شعارزدگي و احساسات باشيم. اينها همه اسناد تاريخي و هويت ملي كشورمان هستند و اگر دير به خودمان بياييم، اين اسناد به دليل عدم آگاهي و غفلت زمان از بين مي‌روند.»
نويسنده كتاب «در تهاجم باد» از پژوهش درباره اثر ديگري با روش تاريخ شفاهي در موسسه فرهنگي و هنري «طلوع غدير جنوب» خبر داد و گفت: «بمباران چهارم آذر 65 انديمشك، به مدت یک ساعت و 45 دقيقه توسط ارتش متجاوز صدام، به عنوان حماسه مقاومت مردم اين شهر در گستره مطبوعات جهان شناخته شد. رمان «باران آتش» با همين موضوع و وقايع مستند آن براساس گفت‌وگو با چند نفر از شاهدان اين فاجعه به قلم حسين بذرافكن، توسط موسسه منتشر شد. بعد از انتشار اين رمان به مصاحبه‌هاي ديگري با تعدادي از فرماندهان گردان حمزه سيدالشهداء درباره اين فاجعه تاريخي پرداختيم. از طرفي براي ثبت اين فاجعه ملی بايد با تعدادي از فرماندهان نيروي هوايي مصاحبه‌هايي داشته باشيم. چرا كه بسياري باور ندارند كه مدت يك ساعت و 45 دقيقه بمباران هوايي دشمن طول كشيده است. تمام اين مصاحبه‌ها و پژوهش‌‌ها در قالب اثري مجزا با روش تاريخ شفاهي به چاپ خواهد رسيد.
مرتضي طيبي سال 1343 در شهر انديمشك متولد شده و فعاليت در حوزه ادبيات جنگ تحميلي را از سال 1366 با نوشتن خاطرات خود و همرزمانش به طور پراكنده آغاز كرده است. نخستين كتاب او با عنوان «در تهاجم باد» شامل خاطرات آزادگان انديمشك، سال 1372 توسط دفتر ادبيات و هنر مقاومت حوزه هنري به چاپ رسيده است.

خبرنگار: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.