هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 48    |    2 آذر 1390

   


 

«جاده جنگ» برنده گران‌ترين جايزه ادبي تاريخ ايران


تاريخ شفاهي نقش استان مازندران در درگيري‌هاي كردستان تدوين مي‌شود


تاريخ شفاهي بمباران چهارم آذر و نقش انديمشك در جنگ نوشته مي‌شود


فصلنامه مطالعات تاریخی، شماره 32


آرزوهايی براي كتاب سال دفاع‌مقدس


جايزه كتاب سال دفاع‌مقدس به 52 نويسنده، هنرمند و ناشر اهدا شد


شماره 162 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادی از «نامی که ماند»


بررسی تأثير گفتمان رسمی بر روايت زنان از جنگ ايران و عراق


بازگشت انگلیسیها به ایران پس از کودتا


گفت‌وگو با صادق زیباکلام درباره آخرین کتابش- بخش پایانی


یک سایت آنلاین آلبوم عکس، خاطرات جنگ جهانی دوم را جمع آوری می کند


موزه تاريخ وارن کانتی به دنبال تاريخ شفاهي های جنگ دوم جهاني


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -27


 



تاريخ شفاهي نقش استان مازندران در درگيري‌هاي كردستان تدوين مي‌شود

صفحه نخست شماره 48

به گزارش سايت تاريخ شفاهي ايران؛ دوازدهمين كارگاه آموزش تاريخ‌شفاهي دفاع‌مقدس (23 شهريور ماه) در استان مازندران، با حضور جمعي از اساتيد و كارشناسان برجسته حوزه تاريخ‌نگاري و تاريخ شفاهي برگزار شد. با گذشت نزديك به 2 ماه از برگزاري اين كارگاه با حسين ولي‌پور، مسوول واحد تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس استان صحبت كرديم تا اطلاعاتي درباره روند تغييرات در حوزه تاريخ شفاهي استان مازندران بعد از برگزاري كارگاه آموزشي تاريخ شفاهي در اين استان داشته باشيم.
ولي‌پور برگزاري كارگاه  آموزشي يك روزه تاريخ شفاهي دفاع‌ مقدس را در اين استان خوب ارزيابي كرد و افزود: «ما ظرفيت‌هاي فعالي در حوزه تاريخ شفاهي در اين استان داريم، این طور نبوده كه فعالان تاريخ شفاهي استان از صفر شروع كرده باشند. پيش از برگزاري اين كارگاه آموزشي يك روزه، نويسندگان و علاقه مندان حوزه تاريخ شفاهي فعاليتي‌هايي در اين حوزه داشتند، اما با برگزاري اين جلسه مسير و اهداف آنها جلوه علمي‌تري به خود گرفت. فعاليت در تاريخ شفاهي علاوه بر تربيت نيرو‌هاي كارآمد با وجه علمي در اين حوزه، به هماهنگي و پشتيباني‌هاي مديريتي و اعتباري، به ويژه در استان‌ها نياز دارد.»
 وي ادامه داد: «با توجه به اينكه يكي از عناصر مهم در حوزه تاريخ شفاهي، مصاحبه است، و پیش از این مصاحبه‌هاي بسياري گرفته شده بود كه كاستي‌هاي يداشتند، بعد از برگزاري اين جلسه، این مصاحبه‌ها بازبيني شدند و نقاط مبهم آنها مورد بررسي و ارزيابي قرار گرفتند.»
ولي پور خاطر نشان كرد: «مصاحبه با سرداران كميل، كسائيان و نوريان از فرماندهان لشكر 25 كربلا در دوران دفاع‌مقدس يكي از فعاليت‌هاي واحد تاريخ شفاهي اداره حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس استان مازندران است كه بعد از برگزاري كارگاه يك روزه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در اين استان، در دست اقدام است. همچنين مصاحبه‌اي 30 ساعته با سرداران نانواكناري و علي اكبر‌نژاد از نيروهاي لشكر 25 كربلا كه با سمت فرماندهي تيپ در جنگ تحميلي خدمت كرده اند، انجام شده است.»
وي تصريح كرد: «بررسي نقش استان مازندران در دوران دفاع‌مقدس در منطقه كردستان، يكي ديگر از موضوعات پيشنهادي در واحد تاريخ شفاهي اين اداره است. تعدادي از افراد درگيردر كردستان، شناسايي شده‌اند تا از طريق مصاحبه با آنها بتوانيم، نقش این استان را در درگيري‌هاي كردستان مورد بررسي قرار دهيم.»
ولي‌پور از ارگان‌ها و نهاد‌هاي ديگري كه در حوزه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس استان مازندران فعال هستند، ياد كرد و و افزود: «چندي پيش نخستين كتاب با روش تاريخ شفاهي با عنوان «بلبا» در قالب مصاحبه با «احمد‌علي ابكايي» يكي از فرماندهان گردان امام محمد باقر (ع) از گردان‌هاي لشكر 25 كربلا، که عنوانش برگرفته از نام شهيد «عليرضا بلباسی» است، توسط كنگره شهداي دفاع‌مقدس اين استان منتشر و رونمايي شد. حوزه هنري اين استان نيز در حوزه تاريخ شفاهي مصاحبه‌اي با «عبدالعلي عمداني» از فرماندهان لشكر 25 كربلا ترتيب داده است.

گفت و گو: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

3 آذر 1390
سيدولي هاشمي
البته آقاي وليپوربه اين نكته اشاره نكردكه دوستان ديگرب درمازندران هستندكه باسرداران مطرح وفرماندهان لشكر25 كربلا مصاحبه كرده در حال تدوين كتاب هم هستندمثل مصاحبه با سردارعبدالعلي عمراني كه اولين فرمانده لشكروسايرفرماندهان.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.