هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 46    |    18 آبان 1390

   


 

بررسي وضعیت نشر در دوران پهلوی از زبان زندانیان سیاسی و نشست دین‌‌زدایی


تقدير از كتاب «پاسياد پسر خاك» در مراسم افتتاحيه نوزدهمين دوره هفته كتاب


اولین کتاب مطالعات نشانه‌شناختی در حوزه جنگ ایران و عراق منتشر شد


خاطرات شفاهي «حاجي بخشي» پيرمرد جبهه‌هاي دفاع‌مقدس


نگاه كارشناسانه به تاریخ شفاهی رجال سیاسی دوران قبل از انقلاب


كتاب «شهيد حسن باقري» منتشر شد


من و آقا موسی


نقدي بر كتاب تاريخ نگري و تاريخ نگاري جنگ ايران و عراق- بخش دوم و پایانی


مهاجرت و جوامع در آفریقا و خاورمیانه: یک چشم انداز بلند مدت


سربازان تگزاسی در بازداشتگاه های نازی


تیرباران دکتر فاطمی، خاطراتی از آخرین روزها


تاریخ شفاهی حج و نقش آن در تحولات داخلی ایران اسلامی


شهادت آيت‌الله مصطفي خميني به روايت همسرش


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -25


 



تقدير از كتاب «پاسياد پسر خاك» در مراسم افتتاحيه نوزدهمين دوره هفته كتاب

صفحه نخست شماره 46

به گزارش سايت تاريخ شفاهي ايران؛ كتاب پاسياد پسر خاك دربرگيرنده شرح زندگي و زمانه مرحوم حجت‌الاسلام سيدعلي‌اكبر ابوترابي‌فرد به قلم محمد قبادي، در مراسم افتتاحيه نوزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران كه با حضور رئيس جمهور، صبحِ شنبه، 21 آبان ماه در تالار وحدت برگزار مي‌شود، تقدير خواهد شد.
پاسياد پسر خاك در بیست و هشتمین دوره كتاب سال جمهوري اسلامي ايران، سال 89 در بخش جنبي «ايثار و شهادت» شايسته تقدير اعلام شد و در مراسم نوزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران تقدير مي‌شود.
اين كتاب چهل و يكمين كتاب از مجموعه آثار تحقيقي دفتر ادبيات انقلاب اسلامي است. پاسياد پسر خاك در دو فصل پيش از انقلاب و پس از انقلاب تدوين شده، محمد قبادي در فصل اول به پيشينه خانوادگي، تولد، تحصيل و فعاليت سياسي و آشنايي ابوترابي‌فرد با شهيد سيدعلي اندرزگو پرداخته است. فصل دوم اين اثر، شرح فعاليت‌هاي سيدعلي‌اكبر ابوترابي در كميته استقبال از امام خميني(ره) و دوران دفاع مقدس و احوال وي در دوران اسارت در زندان‌‌هاي ارتش متجاوز صدام را در بر دارد.
در انتهاي كتاب هم منابع و مأخذ، فهرست اعلام و عكس‌ها و اسنادي منتشر نشده از حجت‌الاسلام سيدعلي‌اكبر ابوترابي‌فرد آورده شده‌اند. كتاب «پاسياد پسر خاك» در قطع رقعي و 444 صفحه و با شمارگان 2500 نسخه و بهاي 68000 ريال توسط انتشارات سوره مهر، به چاپ اول رسيده است. چاپ سوم اين كتاب نيز در راه است.
سيدعلى‌اکبر ابوترابي‌فرد (1379 ـ 1318) در تظاهرات مردم قم در 15 خرداد سال 1342حضورى فعال داشت و بعد از آن همراه شهید سيدعلى اندرزگو به مبارزه جدي عليه حكومت پهلوي همت گماشتند و بارها مورد تعقيب ساواک قرار گرفتند. همزمان با آغاز جنگ تحميلي، در کنار شهيد دکتر مصطفى چمران در ستاد جنگ‌هاى نامنظم به سازماندهى نيروهاى مردمى پرداخت و سرانجام در روز 26 آذر ماه سال 1359 در یکی از مأموريت‌ها به اسارت ارتش متجاوز صدام درآمد.
حجت‌الاسلام ابوترابى‌فرد در اردوگاه‌هاى انبار، موصل 1، 3، 4 و رماديه و تکريت 5، 17، 18 و نيز سلول‌هاى زندان‌هاى بغداد، اسیر بود و پس از ده سال اسارت، سرانجام در سال 1369 به ميهن بازگشت و در تاريخ هفتم مهر 1369 با حکم مقام معظم رهبری، نماينده ولى‌فقيه در امور آزادگان شد. وی در دوره‌هاى چهارم و پنجم مجلس شوراى اسلامي نيز نماينده مردم تهران بود و سرانجام در تاريخ دوازدهم خرداد 1379، در یک سانحه رانندگی درگذشت.
نوزدهمين دوره هفته كتاب جمهوري اسلامي ايران با شعار «يادگار ماندگار»  از 22 تا 29 آبان ماه جاري در سراسر كشور برگزار مي‌شود.

خبرنگار: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

21 آبان 1390
علیان نژاد
ضمن تبریک به آقای قبادی، برایشان آرزوی موفقیت‌های بیشتر می‌کنم.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.