هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 45    |    11 آبان 1390

   


 

گفت و گو با سرهنگ کاظم فرامرزی


جاي خاطرات خلبانان در تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس خالي است


فرزند پاک


نقدي بر كتاب تاريخ نگري و تاريخ نگاري جنگ ايران و عراق- بخش نخست


اسناد لانه جاسوسی، پس از 32 سال


گفت‌وگوی داس و چکش


خاطره‌نويسي از كاغذ تا وبلاگ


گفت وگو با عباس سالور، رئيس سازمان اصلاحات ارضي؛ زمينه ها، ضرورتها، نحوه اجرا و پيامدها


مصاحبه مصطفي جوان با حبيب‌الله مهرجو تدوينگر کتاب خاطرات و اسناد مرتضي کاشاني


گفت‌وگو با او که قذافی را کشت


چرا دانشمند نیستم؟


چگونگی کار با کلمات: تجسم تاریخ شفاهی آفریقا در متن


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا – 24


 



جاي خاطرات خلبانان در تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس خالي است

صفحه نخست شماره 45

مرتضي سرهنگي، مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت در مراسم رونمايي از كتاب «مهمان صخر‌ه‌ها» از خلبانان خواست تا خاطرات خود را مكتوب كنند. زيرا خاطرات خلبانان منبعي مهم براي تاريخ شفاهي هشت سال دفاع‌مقدس است و بيان نكردن آن‌ها‌ باعث خلاء تاريخي درباره حضور نيرو‌هاي هوايي در دفاع مقدس مي‌شود.

مراسم رونمايي از كتاب «مهمان صخره‌ها» عصر (يكشنبه 8 آبان‌ماه) با حضور حجت‌الاسلام سيد مهدي خاموشي، رييس سازمان تبليغات اسلامي، مرتضي سرهنگي، مدير دفتر ادبيات و هنر مقاومت، راحله صبوري، نويسنده اثر و سرهنگ خلبان محمد غلامحسيني، راوي كتاب، در تالار سوره حوزه هنري برگزار شد.

خاموشي در ابتداي اين مراسم با تأكيد بر اين كه كتاب «مهمان صخره‌ها» بازگو كننده زحمات خلبانان در دوران 8 سال دفاع مقدس است، گفت: كساني كه به دنبال نقل وقايع تاريخ شفاهي نيروي هوايي ارتش اند، مي‌توانند از اين خاطرات به نكات مهم و قابل تأملي دست پيدا كنند. زيرا مخاطب در اين خاطرات، ايثارگري و مشكلات جنگ تحميلي عراق عليه ايران را به خوبي درك مي‌كند.

مرتضي سرهنگي به عنوان دومين سخنران، كتاب «مهمان صخره‌ها» را نخستين جلد از مجموعه كتاب‌هاي خاطرات خلبانان معرفي كرد و گفت: پيش از اين، خاطرات خلبانان به صورت كوتاه و پراكنده نوشته شده بودند اما اين اثر نخستين كتابي است كه خاطرات يك خلبان را به طور كامل شرح مي‌دهد.

وي افزود: خلبانان بايد به نگارش و بيان خاطرات خود روي بياورند. زيرا بيان نكردن خاطرات آنان از دوران هشت سال دفاع‌مقدس مانند انجام كاري است كه با توجه به اهميت و تاثير‌ گذاري‌اش نيمه كاره بماند.

در ادامه، راحله صبوري، نويسنده كتاب «مهمان صخر‌ه‌ها» با اشاره به ايرادتي كه به اين كتاب گرفته شده، اظهار كرد: افراد بسياري به طرح جلد كتاب ايراد گرفته‌اند كه چرا رنگ زرد به عنوان زمينه و چهره خندان خلبان روي كتاب نقش بسته‌اند؟ در پاسخ بايد بگويم كه رنگ زرد به عنوان نشان درخشندگي و شجاعت خلبان و چهره خندان به عنوان نمادي از استقامت و پيروزي در برابر مشكلات انتخاب شده‌اند.

وي درباره شيوه نگارش اين اثر گفت: اين كتاب براساس واقعيت زندگي خلبان محمد غلامحسيني و مستندات در پانزده فصل به اضافه اسناد و تصاوير و دو روايت تكميلي نوشته شده است. خاطرات از نگاه چهار فرد و از جمله «محمد غلامحسيني»، همسر شهيد سعيد هادي مقدم و پدر خلبان غلامحسيني بيان شده‌اند.

صبوري نقاط عطف كتاب «مهمان صخر‌ه‌ها» را در فراز و نشيب‌هاي خاطرات، علاقه خلبان به پرواز، مأموريت‌هاي هوايي، اجكت‌هاي پرخطر، دوران اسارت، نقش مردم كردستان و روحيه خشن گروهك دموكرات عنوان كرد و گفت: براي نگارش كتاب حد و مرزهاي خود را به عنوان يك نويسنده كه خاطره‌اي را نقل مي‌كند، حفظ كرده‌ام. زيرا نگارش اين اثر حاصل فرايند دوسويه مصاحبه‌كننده و راوي است.

سرهنگ خلبان محمد غلامحسيني نيز با تشكر از نويسنده و مسوولان گردآورنده اثر اظهار كرد: خلبانان بيشترين زحمت را در دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران متحمل شدند اما اكنون از بيان خاطرات كناره مي‌گيرند. در اينجا وظيفه مسوولان و نويسندگان است كه سراغ آنان بروند و خاطرات شفاهي جنگ تحميلي عراق عليه ايران را مكتوب كنند.

در پايان اين مراسم به نويسنده و راوي كتاب «مهمان صخر‌ه‌ها» لوح تقدير اهدا شد.

خبرنگار : اکرم دشتبان

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.