هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 4    |    10 آذر 1389

   


 

معرفی کتاب «نقد تاريخي» (دفتر نخست)


شماره37 نشریه انجمن جهاني تاريخ شفاهي


همسفر خاطره‌ها: گفتگو با مرتضی سرهنگی


معرفی کتاب "روابط پنهان"


ثبت تجربه‌های اقشاری و تخصصی بسیجیان


اسنادي از 28 سال فعاليت سياسي و تاليفات ادبي«شيخ الملك»


معرفی کتاب "افول مشروطيت؛ زندگينامه سياسي دکتر منوچهر اقبال"


تاريخ ايران را بايد ايرانيان بنويسند


معرفی کتاب "ورثة الانبياء"


گسترش كمي و كيفي ثبت و ضبط خاطرات تاريخ شفاهي در مديريت اسناد آستان قدس رضوي


گزارش تجربه طرح تاریخ شفاهی (در سازمان اسناد و کتابخانه ملی ایران)


معرفی کتاب "خانه مشروطيت اصفهان" (نيم قرن بيداري اسلامي)


مصائب زیستن در تاریخ(موانعی که بر سر راه سینمای حاتمی وجود داشت)


معرفی كتاب «تاریخ عراق؛ دیدگاه‌های اجتماعی از تاریخ عراق معاصر»


راه اندازی بسیج در کازرون


گفتگو با محمد نظرزاده در حاشیه دومین همایش تاریخ شفاهی


معرفی كتاب "امضاي خدا"


نگاهی به پاره‌ای از سخنرانی‌های همایش دوم تاریخ شفاهی


برگزيده قطعه‌هاي ادبي روزنامه‌هاي دوران جنگ كتاب مي‌شوند


 



معرفی كتاب «تاریخ عراق؛ دیدگاه‌های اجتماعی از تاریخ عراق معاصر»

صفحه نخست شماره 4

ترجمه یک کتاب مهم در تاریخ عراق به فارسی        
كتاب « تاریخ عراق؛ دیدگاه‌های اجتماعی از تاریخ عراق معاصر »، تأليف دكتر علي الوَردي از استادان دانشگاه بغداد و ترجمه‌ی دكتر هادي انصاري (فرهنگ) منتشر شد.

اين كتاب مهم، تاريخ تحولات عراق معاصر را از ديدگاه‌هاي اجتماعي در سه بخش و 26 فصل  بیان می‌کند. کتاب حاضر در 652 صفحه، به تعداد 2000 نسخه، به قیمت 10500 تومان و در تابستان 1389 به چاپ رسید.
از هنگامی که خورشید تمدن، چشمانش را بر بین‌النهرین گشود این سرزمین شاهد جنگ‌ها، درگیری‌ها و ناملایمات زیادی بوده است. این ملاحم و فتن هنوز هم ادامه دارد. طی سه ده‌ی اخیر جنگ با ایران، تحریم‌های ویران‌گر سازمان ملل، دو جنگ خلیج فارس و اخیراً دهشت‌افکنی خانمان‌برانداز کام مردمی با این پیشینه‌ی تمدنی و فرهنگی را چون زهر تلخ کرده است. البته عراق دوران صلح و آرامش و پیشرفت نیز داشته است اما زشتی این خونریزی‌ها و عذاب ناشی از این خشونت‌ها آنقدر زیاد است که نمی‌توان به سادگی از آن‌ها گذشت و باید برای ریشه‌کنی این حوادث ناگوار که تن عراق را زخمی کرده و جانش را آزرده اندیشید. شاید علت این‌همه مصائب را در دو چیز دانست. یکی طمع و آز جاه‌طلبان داخلی و قدرت‌های خارجی برای تسلط بر هلال حاصل‌خیز و به‌خصوص عراق و دیگری تضاد‌های فکری، اعتقادی، دینی، مذهبی، قومی و ایدئولوژیک در عراق که باعث خصومت و خشونت بین پیروان آن‌ها شده است.

تا مردم عراق اذهان خود را مثبت نکنند و منتظر رویداد‌های شیرین و فرح‌بخش نباشند؛ تا متنفذین و قدرت‌طلبان تساهل و تسامح را پیشه‌ی خود نسازند و تا پیروان ادیان، اندیشه‌ها و مکاتب مختلف به عقائد همدیگر عملاً احترام نگذارند و باور‌های یکدیگر را تحمل نکنند عراق روزگار خوش و خرم را نخواهد دید. اما این به تنهایی کافی نیست.

باید تحولات عراق را به طور ریشه‌ای تجزیه و تحلیل و آسیب‌شناسی نمود تا بر اساس این یافته‌ها، راه‌هایی پیدا نمود. پژوهشگران و متفکرین زیادی در این مسیر تلاش نموده‌اند اما کسی مانند دکتر علی الوردی به این گستردگی آن‌هم از نگاه جامعه‌شناختی به تاریخ تحولات عراق نگریسته است. اگر‌چه دیدگاه‌های جامعه‌شناختی وی در جهان به‌خصوص در میان عربان مخالفین و موافقینی دارد اما این تلاش علمی وی که از سر دردمندی و دل‌سوزی برای کشور‌ش است قابل توجه است. اهمیت کار وی آنگاه دوچندان نِمود پیدا می‌کند که وی یک محقق شیعه و تحصیل‌کرده‌ی دانشگاه تگزاس آمریکا است و نظراتی برخلاف دیدگاه غالب ارائة می‌دهد.

دکتر الوردی کتاب‌هایی در خصوص مشکلات اجتماعی مردم منطقه نوشته است که واکنش‌هایی را بر انگیخت. طی چند دهه‌ی اخیر تعدادی از کتاب‌های وی به زبان‌های دیگر ترجمه شده است مانند کتاب « وعاظ السلاطین » که پیش از انقلاب به فارسی برگردانده شد.

اما کتاب مورد بحث که یکی از مهم‌ترین کتاب‌های این استاد جامعه‌شناسی است کتاب « لمحات اجتماعیة من تاریخ العراق الحدیث» می‌باشد. این کتاب در 8 جلد است که جلد یکم آن را دکتر هادی انصاری با قلمی شیوا و روان به فارسی برگردانده و با عنوان « تاریخ عراق؛ دیدگاه‌های اجتماعی از تاریخ عراق معاصر » به چاپ رساند.
وي كتاب خود را با ديد جامعه‌شناسانه فراهم آورد، او به بررسي تاريخ عراق از چهار قرن پيش كه عراق از زير نفوذ و قدرت دولت صفويان بيرون آمد و تحت سلطة دولت عثمانی قرار گرفت، آغاز كرده است. نامبرده اين تاريخ را تا ميانه‌ی دوره‌ی پادشاهي عراق در نيمه‌ی قرن بيستم ميلادي ادامه داده است و پس از آن به علت اختناق و فشاري كه از سوي رژيم بعث عراق در آن هنگام وجود داشت، از ادامه‌ی آن باز ماند.

اهميت اين دوره از تاريخ براي ايران و ايرانيان از آن جهت است كه بخش گسترده‌اي از آن به رويدادهاي مشترك ميان عراق و ايران، ارتباط داشته كه به بررسي نقش ايران و ايراني در زندگي سياسي، اجتماعي، مذهبي و اقتصادي عراق پرداخته است. بخش‌هاي وسيعي از كتاب به جنگ‌هاي صفويان، نادرشاه، كريم‌خان زند و قاجاريه و اختلافات مرزي ميان عثماني و ايران و روابط مردم ايران و عراق مي‌باشد.

يكي از بخش‌هاي مهم اين تاريخ، بررسي رويدادهاي ثورة العشرين يا انقلاب قرن بيستم كه همان انقلاب سال 1920 ميلادي عراق است. در اين انقلاب علما و مراجع شيعه و ايراني نقش رهبري و اساسي اين قيام و انقلاب را عليه استعمار و سياست‌هاي انگليس در عراق را به عهده داشتند.

دكتر علي وردي، با توانمندي بسيار توانسته است به بررسي و تحليل و ريشه‌يابي حوادث و رويدادهاي اين انقلاب بپردازند. مهم‌تر آنكه نامبرده توانست در شرايط ضد ايراني و سني زده‌ی عراق، نقش واقعي و جايگاه حقيقي مراجع شيعه را نشان دهد و از اين رو پس از چندي، چاپ اين کتاب از سوي رژيم بعث عراق، جلوگيري به عمل آمد و يكي از كتاب‌هاي ممنوعه در عراق گرديد.

برای آگاهی بیشتر از محتویات کتاب  به عناوین بخش‌ها و فصل‌ها مراجعه می‌کنیم


 بخش اول : آغاز تشكيل دولت عثمانيان تا نيمه قرن نوزدهم


• فصل اول: برپايي دولت عثماني و فتح عراق
• فصل دوم: دولت صفويه و تشيع
• فصل سوم: دوران دوم عثمانيان
• فصل چهارم: انقراض دولت صفويه و ظهور نادرقلي
• فصل پنجم: نادر قلي و انديشه مذهب پنجم
• فصل ششم: دوران مماليك در عراق (دوره نخست)
• فصل هفتم : سليمان كبير و پيدايش حركت وهابيان
• فصل هشتم : مماليك پس از سليمان كبير
• فصل نهم: داود پاشا
• فصل دهم: پايان يني چريان و مماليك


 بخش دوم: رخدادهاي نيم قرن عراق از 1831 تا 1872

• فصل اول: رخدادهاي مصر و شام
• فصل دوم: گوشه‌هايي از تاريخ دولت عثماني
• فصل سوم : ولايت علي‌رضا پاشا
• فصل چهارم : ولايت نجيب پاشا
• فصل پنجم: قُرَةَ العين
• فصل ششم: وقايع عراق در دوه دهه
• فصل هفتم: ولايت مدحت پاشا


 بخش سوم: از آغاز دوران عثماني تا نيمه قرن نوزدهم


• فصل اول: سلطان عبدالحميد
• فصل دوم: رويدادهاي عراق در دوران حميدي
• فصل سوم: ميرزا محمدحسن شيرازي  و نظام اجتهاد شيعه
• فصل چهارم : انقلاب مشروطه در ايران و تأثير آن در عراق
• فصل پنجم: مشروطيت تركيه و رخدادهاي دوران قانون‌گرايي
• فصل ششم: رخدادهاي عراق در دوران نظام‌گرايي
• فصل هفتم: نهضت بيداري عرب و تأثير آن در عراق
• فصل هشتم: آغاز تمدن تازه در عراق
• فصل نهم: سيد جمال الدين افغاني

نشانی: تهران، میدان فلسطین، فروشگاه مرکزی
تلفن: 88921980
نمابر: 88903843
پست الکترونیکی: intlpub@intlpub.ir این آدرس ایمیل در مقابل هرزنامه‌ها محافظت می شود. برای مشاهده آن نیاز به فعال کردن جاوا اسکریپت دارید.
وب‌گاه: www.intlpub.ir

درباره‌ی دکتر علی الوردی
علی الوردی (متولد ژوئیه ۱۹۱۳)، استاد دانشگاه، مورخ و جامعه شناس عراقی است که به میانه روی مشهور بود و از پیشگامان مکتب سکولاریسم در عراق به شمار می‌رود.
علی الوردی، در بغداد، در محله کاظمیه بغداد به دنیا آمد. وی در سال ۱۹۲۴ تحصیل را رها نمود تا به کار در عطاری مشغول شود. او به دلیل خواندن کتاب و مجلات مشتریان را به حال خود رها می‌نمود به همین دلیل از کار اخراج شد. پس از مدتی مغازه کوچکی برای خود راه‌اندازی کرد و در سال ۱۹۳۱ در کلاس ششم ابتدایی در مدرسه شبانه ثبت نام نمود و این آغاز زندگی جدید او بود. پس از پایان تحصیلات به شغل معلمی روی آورد. در سال ۱۹۳۲ لباس سنتی خود را کنار گذاشت و کت و شلوار پوش گردید. پس از پایان دوره متوسطه، به دلیل کسب رتبه سوم کشوری، بورسیه تحصیل در دانشگاه آمریکایی بیروت را دریافت نمود. وی پس از دریافت لیسانس در آن دانشگاه، با بدست آوردن بورسیه‌ای دیگر به دانشگاه تگزاس آمریکا رفت و در سال ۱۹۴۸ در مقطع فوق لیسانس و در سال ۱۹۵۰ در مقطع دکترا فارغ التحصیل شد و در۱۳ ژوئیه ۱۹۹۵ درگذشت.

سالنمای تحصیلی
• سال ۱۹۲۴ ترک تحصیل نمود.
• سال ۱۹۳۱ از مقطع ششم ابتدایی به ادامه تحصیل پرداخت.
• سال ۱۹۴۶ از دانشگاه آمریکایی بیروت در مطقطع لیسانس فارغ التحصیل گردید.

سال ۱۹۴۸ از دانشگاه تگزاس در مقطع فوق لیسانس فارغ التحصیل گردید.
سال ۱۹۵۰ از دانشگاه تگزاس در مقطع دکترا فارغ التحصیل گردید.
رئیس دانشگاه تگزاس هنگام اعطای مدرک دکترا به او گفت: دکتر وردی، در آینده شما نفر اول جامعه‌شناسی جهان خواهید شد.

مناصب
• سال ۱۹۴۳ بعنوان معلم در مدرسه ابتدایی مرکزی بغداد منصوب شد.
• سال ۱۹۵۰ بعنوان استاد جامعه‌شناسی در دانشگاه بغداد مشغول به کار شد.
• سال ۱۹۷۰ بنا به درخواست خود، از دانشگاه بغداد بازنشته و لقب استاد دانا به او اهداء شد.
نویسندگانی چون سلامة موسی، عبدالرزاق محی‌الدین کتاب‌هایی درباره او نوشتند. صدها مقاله در روزنامه‌ها و مجلات و تعداد بیشماری پایان‌نامه در مقاطع فوق لیسانس و دکترا درباره او نگاشته شد. در اواخر دهه هفتاد مشغول نگاشتن زندگینامه خویش گردید.

تاثیر ابن خلدون بر جامعه‌شناسی علی الوردی
علی الوردی در نگاه جامعه‌شناسی تحت تاثیر ابن خلدون قرار گرفت و این نگاه موضوعی (Objectivity) مشکلات فراوانی برای او بوجود آورد، زیرا او نه از مارکسیست‌ها تبعیت کرد ونه ایدئولوژی‌های نژادی را پذیرفت، این روش او مخالف پیروان این ایدئولوژی‌ها را برانگیخت. ناسیونالیست‌های عراقی پش از آنکه او کتاب اول خود را "شخصیت انسان عراقی" نام نهاد، او را به وطن پرستی متهم کردند زیرا اعتقاد آنان بر این بود که شخصیت انسان‌های عرب در همه کشورهای عربی متشابه است. کمونیست‌های عراق نیز به دلیل عدم پیروی از روش مادیشان در تحقیقات، او را مورد انتقاد قرار دادند.

تحلیل الوردی از ساختار جامعه جدید عراق
مطالعات الوردی درباره شخصیت انسان عراقی، مهمترین پژوهش‌های صورت گرفته در نوع خود به شمار می رود و می تواند به مانند الگویی در مطالعه سایر مناطق خاورمیانه به کار رود. الوردی شخصیت انسان عراقی را بعنوان یک شخصیت دو وجهی مورد مطالعه قرار داد که همزمان ارزش‌ها واعتقادات صحرانشینی و شهرنشینی را داراست. از آن رو که موقعیت جغرافیایی عراق،از سویی به دلیل وجود رودخانه‌ها و سایر منابع آبی امکان بوجود آمدن شهر را داراست در حالی که نزدیکی آن به صحرای عربی، عراق را به مقصد مناسبی برای مهاجرت‌های گسترده صحرانشینان مبدل ساخت که آخرین نمونه این مهاجرت‌ها به حدود 250 سال پیش بر می گردد. الوردی عراق را به مانند کوره ریخته گری توصیف می‌کند که برای ذوب صحرانشینان مهاجر و درآمیختن آنان با ساکنان عراق که در شهرنشینی و پیشرفت از مهاجرین پیشی گرفته اند، به کار رفته است .این موضوع باعث شکل گرفتن نسلی با دو ارزش متفاوت صحرانشینی و شهرنشینی می‌شود که از سویی به مهمان نوازی و فراوانی جمعیت می بالد در حالی که زندگی در شهر او را به پذیرفتن قوائد شهرنشینی ناچار می سازد. علی الوردی اکثر مناطق عراق را به جز مناطق کرد نشین مورد مطالعه قرار داد که بنا به اعترافش در کتاب " مطالعه ای در ساختار جامعه عراق" ناشی از عدم آشنایی او به زبان کردی بود. وی علاوه بر تاثیر پذیری از ابن خلدون، تحت تاثیر نگاه موضوعی و روش عقلانی در مطالعات اجتماعی و روانشناختی رفتارهای بشری جاحظ قرار گرفت.

منبع: مرکز اسناد مجلس شورای اسلامی


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.