هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 44    |    4 آبان 1390

   


 

خاطرات شفاهي نخستين مسئول بيمارستان ابوذر در زمان جنگ منتشر مي‌شود


پانزدهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در استان چهارمحال و بختياري برگزار شد


رونمايي از «مهمان صخره‌ها» در حوزه‌هنري


در چنبره حافظه یا تخیل


ارزش واقعی خاطرات به ميزان بيان ناگفته‌هاست


«ژنرال حمداني» و جنگ تحميلي عراق عليه ايران


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا- 23


هرچه داشتیم از خودمان داشتیم و دکتر شریعتی


دو پدیده‌ی خاطره‌نویسی معاصر ایران


تراژدی صنعتگران بدفرجام


سفره‌ای که ایروانی پهن کرد


پادشاهی کوچک با جشن تاجگذاری پرزرق و برق


 



خاطرات شفاهي نخستين مسئول بيمارستان ابوذر در زمان جنگ منتشر مي‌شود

صفحه نخست شماره 44

مصاحبه‌هاي فردي در قالب تاريخ شفاهي از سوي استان‌ها در مركز ملي اسناد و كتابخانه دفاع‌مقدس آرشيو شده‌اند، خاطرات نخستين مسئول بيمارستان ابوذر در پادگان ابوذر(غرب كشور)، توجه «مرضيه نظرلو»، را به خود جلب كرد.
به گزارش سايت تاريخ شفاهي ايران؛  وي در حال حاضر تدوين خاطرات شفاهي «فاطمه تارينگو»، نخستين مسئول بيمارستان ابوذر در پادگان ابوذر را در دست تدوين دارد.
«فاطمه تارينگو» با سقوط قصر شيرين در آن منطقه ماند و به هدف خود كه رسيدگي به امور مجروحان جنگي بود، ادامه داد. او مامايي خوانده بود، اما با اين حال امدادرساني به مجروحان را برعهده گرفت. در شرايط سخت مجروحان به را به عقب (پادگان ابوذر) انتقال مي داد، در اين پادگان با يك پلاستيك بزرگ به عنوان زير انداز و 4 تخت سربازي مجروحان را نگهداري مي‌كرد. به تدريج پادگان فضاي بيمارستان را به خود گرفت، تا جايي كه به عنوان يكي از مراكز بانك خون توسعه پيدا كرد، حتي عمل پيوند شريان در اين بيمارستان انجام مي دادند. وي از سال 1359 كه جنگ آغاز شد تا اواخر سال 62 در منطقه جنگي مشغول خدمت رساني بود، اما به دليل بيماري به استان مازندران بازگشت و در دانشگاه به امر تدريس پرداخت. وي تا سال 88 عضو هيات علمي دانشكده پرستاري و مامايي ساري بود و در حال حاضر بازنشسته شده است. 
مرضيه نظرلو تدوین‌گر خاطرات «فاطمه تارينگو» درباره چگونگي آغاز مراحل تدوين اين كتاب اظهار داشت:«در ميان خاطرات خانم تارينگو اطلاعات ناب و دست اولي درباره پادگان ابوذر، پادگاني كه كمتر درباره آن گفته و شنيده شده و چگونگي به راه‌انداختن بيمارستان ابوذر وجود داشت. براي تكميل اطلاعات و آشنايي بيشتر با خاطرات ايشان به استان مازندران سفر كردم و حاصل ديدارمان يك مصاحبه 4 ساعته شد. در حال حاضر مشغول تدوين اين خاطرات به صورت سوال و جواب هستم.»
وي در ادامه درباره تدوين اين اثر به صورت سوال و جواب خاطر نشان كرد: «با توجه به اينكه در امر تاريخ شفاهي عنصر مصاحبه بسيار حائز اهميت است، اگر سوالات را حذف مي‌كردم، شايد به مخاطب اينگونه القا مي‌شد كه در ارايه مطالب دست برده شده، به اين ترتيب براي نشان دادن مطالب و صحبت هاي مصاحبه‌شونده تصميم‌ گرفتم، خاطرات را به شيوه سوال و جواب تنظيم و تدوين كنم. با اين شيوه مانع از پراكندگي سوالات و حرف‌هاي تكراري مي شوم.»
كتاب «بهشت در انتظار» (زندگي نامه روايي شهيد مصطفي سقط‌فروش) يكي از نيرو‌هاي اطلاعاتي قرارگاه قُدس و كتاب «همچنان مي‌رويم تا خط امام بماند» زندگي‌نامه شهيد (مهدي رجب‌بيگي) يكي از شهداي ترور در سال 60، از دانشكده فني دانشگاه تهران، به قلم مرضيه نظرلو و توسط پژوهشگاه علوم و معارف دفاع‌مقدس نيز در دست انتشار است.
پيش از اين كتاب «راز گمشده مجنون» شامل روايتي مستند از زندگي و خاطرات سردار شهيد علي هاشمي توسط بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع‌مقدس از اين نويسنده به چاپ رسيده است. 

خبرنگار: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.