هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 43    |    27 مهر 1390

   


 

تقدیر از سایت تاریخ شفاهی ایران در پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال


فراخوان مقاله هفتمین نشست تخصصی تاریخ شفاهی (11بهمن 1390)


سومین نشست تخصصی تاریخ مجلس


مصاحبه با نویسنده تاریخچه مبارزات اسلامی دانشجویان ایرانی


فرصت زيادی براي گردآوری تاريخ شفاهی جنگ نداريم


خاطرات رزمندگان در «پشت خاكريز» خوانده می‌شود


یک استکان چای با میهمان صخره‌ها


گزارش مراسم بازخوانی کتاب جای امن گلوله‌ها


نگاهي به مقام معنوي، علمي، اجتماعي و مبارزاتي شهيد محمدي عراقي


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -22


قطع روابط ايران با انگلیس


دوران قاجار، نوشته: ونسا مارتین


در دفاع از تاریخ


ملال‌آورترین کلاس تاریخ


 



تقدیر از سایت تاریخ شفاهی ایران در پنجمین جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال

صفحه نخست شماره 43

جهان امروز و عصر حاضر که با  عناوینی چون جامعه شبکه‌ای، دهکده جهانی، عصر ارتباطات و قرن دیجیتال شناخته می‌شود، همراه با تحولات نوین در زمینه‌ فناوری اطلاعات، گستره‌ وسیعی از ابزارهای تکنولوژیک را پیشِ روی انسان نهاده است. این تكنولوژی در ابزارهای گوناگون چون نرم افزار، پایگاه، وبلاگ، وب‌سایت‌های اینترنتی، بازی، موبایل و ... به صورت‌های مختلف چون شنیداری، دیداری، تصویر و صوت، جدیدترین داده‌ها و اطلاعات روز دنیا را در اختیار مخاطبان خود قرار می‌دهد. پنجمین دوره از نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال نیز به همین منظور از 14 تا 23 مهر ماه در مصلای امام خمینی (ره) به همت مرکز توسعه فن‌آوری اطلاعات و رسانه‌های دیجیتال و اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برگزار و به كار خود پایان داد.

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران؛ این جشنواره و نمایشگاهِ همزمان در 9 بخش شامل نرم‌افزارهای رسانه‌ای، نرم‌افزارهای موبایل، بازی‌های رایانه‌ای، پایگاه‌های اینترنتی و وبلاگ‌ها، هنرهای دیجیتال، بین‌الملل، تولیدات مراکز فرهنگی، تولیدات رسانه‌های دیجیتال دانش‌آموزی و پژوهش، فناوری در رسانه‌های دیجیتال برگزار شد.
عصر روز 21 مهر ماه در محراب مصلای امام خمینی (ره) فهرست برگزیدگان پنجمین نمایشگاه و جشنواره بین‌المللی رسانه‌های دیجیتال در حضور دست‌اندركاران علمی و اجرایی و شركت‌كنندگان جشنواره معرفی شد. در این دوره در بخش «بازی‌های رایانه ای ایرانی» 14 اثر، «فناوری و نوآوری» 18 اثر ، «بین الملل» 10 اثر و «تلفن همراه» 28 اثر به عنوان آثار برگزیده معرفی شدند. همچنین بخش «پایگاه های اینترنتی در این دوره با 72 اثر برگزیده گوی سبقت را از بقیه ربود. در این بخش «سایت‌ تاریخ شفاهی ایران» به عنوان یكی از فعالان در حوزه تاریخ و تاریخ‌نگاری در كشور با رتبه سوم شایسته تقدیر اعلام شد؛ و لوح افتخار دریافت کرد.
سایت تاریخ شفاهی ایران از بهمن سال 86 و در آستانه برگزاری چهارمین نشست تخصصصی تاریخ شفاهی ایران به صورت آزمایشی راه‌اندازی شد. یك سال بعد، در بهمن سال 87 همزمان با سی‌امین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی به طور رسمی فعالیت خود به دو زبان فارسی و انگلیسی، در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری با سردبیری شفاهی‌کار برجسته، محسن کاظمی آغاز كرد.
یادداشت‌های روزانه، سفرنامه‌ها، گزارش‌های تاریخی، روز شمار، خاطرات، اخبار مرتبط با مضمون تاریخ شفاهی و معرفی كتاب از مباحث و مطالب اصلی سایت تاریخ شفاهی ایران است.
با تكیه بر توانایی شفاهی‌كاران، نویسندگان و علاقه‌مندان به شیوه تاریخ‌نگاری در فضای مجازی و عمق بخشیدن به اخبار و اطلاعات این حوزه، «هفته‌نامه الكترونیكی تاریخ شفاهی» نیز از آبان سال 1389 راه‌اندازی شد و در حال حاضر با مدیر مسئولی مرتضی سرهنگی و سردبیری محمد كریمی در حال فعالیت است. اهداف و عملكرد‌های این هفته نامه در راستای اهداف و عملكردهای سایت تاریخ شفاهی است. ویژگی‌ هفته‌نامه اینست كه مخاطبان خود را انتخاب می‌كند یا از سوی آنها (مخاطبان) انتخاب می شود. 

«توحید نیكنامی» طراح سایت و هفته‌نامه تاریخ شفاهی است. وی پیش از این نیز مجله الكترونیكی «دوران» و سایت  «موسسه مطالعات و پژوهش‌های سیاسی» را طراحی کرده است كه به ترتیب در نخستین و دومین دوره جشنواره بین المللی رسانه‌های دیجیتال شایسته تقدیر شده و دیپلم افتخار را كسب كرده‌اند.  

تاریخ شفاهی یكی از مردمی‌ترین شیوه‌های تاریخ نگاری است. دست‌اندركاران این سایت در طی این چند سال تمام تلاش‌شان بر این بوده كه در این فضای مجازی بتوانند به روز‌ترین اطلاعات این حوزه را در اختیار جامعه فرهنگی و تاریخی این كشور قرار دهند.
علاقه‌مندان می توانند برای اطلاع از مقالات، یادداشت، اخبار، تحلیل كارشناسان و صاحب نظران حوزه تاریخ شفاهی به آدرس http://www.oral-history.ir «سایت تاریخ شفاهی» و http://ohwm.ir «هفته نامه تاریخ شفاهی» مراجعه نمایند.

گزارش از : فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

26 مهر 1390
توحید نیکنامی
من هم خوشحالم و به دوستانم در مرکز مطالعات و تحقیقات فرهنگ و ادب پایداری این موفقیت را تبریک می گویم. بدون شک این موفقیت نتیجه زحمات، دلسوزی و سختگیری های آقای محسن کاظمی، پیگیری های صمیمانه خانم کمال الدین، حسن توجه استاد بزرگوارم جناب آقای بهبودی و زحمات جناب آقای کریمی عزیز و دوستان دیگر است.
بر خود می بالم که بنده هم سهمی از این افتخار نصیبم می شود.

27 مهر 1390
فايزه توكلي
با سلام و احترام و تشكر از اطلاع رساني هفته نامه تاريخ شفاهي
و عرض تبريك

27 مهر 1390
حسین رضایی
سلام از شنیدن این خبر خوشحال شدم. آرزوی موفقیت و سربلندی برایتان دارم.

27 مهر 1390
علیان نژاد
سلام دوستان، رسیدن به یک موفقیت و نقطه اوج کار سختی است، اما حفظ آن به مراتب سخت‌تر است؛ و برای استمرار آن نوآوری و تلاش مضاعف لازم است. موفق باشید.

3 آبان 1390
كمال شمس آبادي
با عرض سلام و احترام
يه دست مريضا و تشكر ويژه از همه كساني كه در رابطه با اين سايت زحمت كشيدن

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.