هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 42    |    20 مهر 1390

   


 

مصاحبه با نویسنده تاریخچه مبارزات اسلامی دانشجویان ایرانی


چهارمحال و بختياري ميزبان پانزدهمين كارگاه تاريخ شفاهي


نگاهی دیگر پیرامون خاطره، خاطره‌نگاری و تاریخ (شفاهی) جنگ/ دفاع مقدس٭


خاطرات «صدر» از سال‌هاي 1360 تا 1364 كامل مي‌شوند


آزادگان گيلاني از دوران اسارات مي‌گويند تا کتاب شود


تستیمونیوس (TESTIMONIOS)


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -21


نیروی انتظامی سه هزار ساله‌ی ایران


خاطره، تفنن یا ضرورت؟


خاطرات مرده


تابلویی از خاطرات دور


اگر یک مجتهد روشنفکر صدراعظم می‌شد...


تجلی نقش زنان در جنگ


دستور تاریخی مصدق به وزیر فرهنگ کابینه


 



تجلی نقش زنان در جنگ

صفحه نخست شماره 42

نگاهی به کتاب «یکشنبه آخر»‌ بر اساس خاطرات معصومه رامهرمزی

کتاب‌های خاطرات، خصوصاً اگر مربوط به واقعه‌ای خاص باشند در سراسر جهان طرفداران خاص خود را دارند، به گونه‌ای که هنوز هم به عنوان مثال کتاب‌های مربوط به خاطرت سربازان جنگ جهانی اول و دوم در فهرست پر فروش‌ها قرار دارند. کتاب‌های خاطره دربارة جنگ در هر کشوری و با هر منظوری که تولید شده باشند یک نکتة مشترک دارند که مربوط به لحظات میان مرگ و زندگی است، یعنی همان چیزی که انگیزة خواندن را نزد مخاطب بالا می‌برد.
کتاب خاطرات مربوط به جنگ تحمیلی عراق علیه ایران این روزها مورد توجه واقع شده‌اند و گروه‌های مختلف از رشته‌های گوناگون هنری در حال استفادة بهینه از تولید این کتاب‌ها هستند، یعنی اینکه هر کتاب خاطره، به خودی خود مواد خامی از یک ذهنیت هنری را در اختیار هنرمندان می‌گذارد.
نکتة جالب توجهی که مدتی است شاهدش هستیم، پرداختن به نقش زنان ایرانی در جنگ است ؛ نکته‌ای که به دلیل نگاه جدید آن با استقبال مخاطبان روبه‌رو شده است. کسانی که در جبهه‌های جنگ حضور داشته‌اند بی‌گمان در مراکز درمانی زنانی را دیده‌اند که با تلاش شبانه‌روزی در حال خدمت‌رسانی به مجروحان بودند که همین موضوع نشان‌دهندة سهم عمدة آنان در جنگ است.
البته نقش زنان در جنگ پیش از ورود به حوزة فرهنگ مکتوب در دیگر هنرها مانند نقاشی و عکاسی متجلی بود که به دلیل مهجوریت هر دو هنر در جامعه ما، آن گونه که باید و شاید مورد توجه قرار نگرفت، اما از زمان انتشار کتاب‌هایی که به خاطرات بانوان در جنگ مربوط می‌شد، شاهد نوعی نگاه تازه در حوزه ادبیات جنگ بودیم.

منبع: کتاب هفته ش 301، مهر 1390، ص 22


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

20 مهر 1390
آذر نجفی
درباره نقش زنان در جنگ و خاطرات آنها بسیار کم و بی رنگ درتاریخ شفاهی وبطور کلی در هته و سال های دفاع مقدس نوشته و به آن پرداخته شده لطفا مطالب بیشتر و جامع تر و ارزنده تر درباره زنان بنویسید.باتشکر
نویسنده وناشر کتاب سهم ما از جنگ... خاطرات ماندگار

19 آبان 1390
بهروزفخر
حقير به عنوان يك به اصطلاح (استاد راوي) چنديست كه در دوره هاي آموزش رواي و روايتگري، مباحثي را با دو عنوان «1- زنان و دفاع مقدس و 2- روايت زنانه از جنگ» ارائه مي كنم. براي تنظيم مطالب اين مباحث از كتاب هاي خاطرات منتشر شده بانواني كه به شكل مستقيم و غير مستقيم در دفاع مقدس نقش داشته اند، بسيار استفاده كرده ام.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.