هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 41    |    13 مهر 1390

   


 

تاريخ شفاهي تاريخي در دسترس و ميان مردم است


متن و گزاره‌هاي تاريخي با ذهن مورخ سر و كار دارد


تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در ميان اسناد منتشر نشده از جنگ


كتاب ماه تاريخ و جغرافيا شماره 161


خاطرات علی‌محمد احدی در گفت‌وگو با محمد قبادی 3


قالب خاطره‌ دفاع‌مقدس را فداي شگرد‌هاي ادبي نكنيم


جاي خالي خاطرات پزشكان در ادبيات دفاع‌مقدس


خاطرات دفاع‌مقدس، نيازمند بازنويسي ادبي‌اند


الولید، از حماسه تا روایت


تاریخ شفاهی در مهرنامه


حزبی که بی راهه رفت


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا -20


زمین ناله می‌کند؛ گزارش رونمایی چاپ دوم


 



خاطرات دفاع‌مقدس، نيازمند بازنويسي ادبي‌اند

صفحه نخست شماره 41

سردار حميد حسام، دبير علمي نخستين كنگره سراسري خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، با اشاره به قطعي بودن برگزاري اين كنگره در آينده‌اي نزديك گفت: اكنون با حجم زيادي از خاطرات جنگ مواجهيم كه سند تاريخي‌اند و از اين جهت ارزشمندند. اما نيازمند بازنويسي ادبي‌ هستند.

حميد حسام، در گفت‌وگو با خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا) به تشريح دليل افزايش كمي آثار در گونه خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس پرداخت و اظهار كرد: كمتر بودن بار تكنيكي خاطره نسبت به داستان و پيوستگي نوستالژيك رزمندگان با خاطرات دوران جنگ تحميلي عراق عليه ايران، دو عامل موثر بر اين روند صعودي‌اند.

وي ادامه داد: مراحل تدوين خاطره از ثبت، پياده‌سازي، نگارش و انتشار در مقايسه با داستان‌هاي جنگ، دشوارتر به نظر مي‌رسند. اما از تكنيك‌هاي داستان‌نویسي چون شخصيت‌پردازي، فضاسازي و استفاده از عناصر داستاني، در خاطره‌نويسي استفاده نمي‌شود.

اين فعال ادبيات دفاع‌مقدس، هر رزمنده را يك راوي دانست و گفت: با اين اوصاف، خاطرات دفاع‌مقدس داراي گستره‌اي وسيعند. اما بايد دستي به سر و روي شيوه‌هاي تدوين مجموعه خاطرات بكشيم. يعني علاوه بر حفظ صداقت در گفتار و صحت و استناد تاريخي، بازنويسي خاطرات از نظر ادبي مدنظر قرار گيرد.

نويسنده كتاب «غواص‌ها بوي نعنا مي‌دهند» با تاكيد بر لزوم ايجاد ساختاري تازه در حوزه خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس افزود: اكنون با حجم زيادي از خاطرات جنگ مواجهيم كه سند تاريخي‌اند و از اين جهت ارزشمندند. اما نيازمند بازنويسي ادبي‌ هستند.

سردار حميد حسام در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره علت تاکید وي بر دقت در زواياي ادبي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس گفت: خاطره‌نويسان بايد علاوه بر دقت به زمان، مكان و استناد خاطرات، به ويژگي‌هايي مانند جزيي‌نگري در ثبت و تدوين حوادث نيز توجه كنند.

دبير علمي نخستين كنگره سراسري خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس در پايان يادآوري كرد: برگزاري اين كنگره در آينده‌اي نزديك، قطعي شده و اسامي داوران و برنامه‌هاي پيشنهادي را به معاونت ادبيات و انتشارات بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس ارايه كرده‌ايم و منتظر پاسخ آن‌ها هستيم.

جشنواره‌هاي خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس، به همت اداره‌هاي كل حفظ آثار سراسر كشور در حال برگزاري‌اند و برگزيدگان اين جشنواره‌ها در كنگره سراسري خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس به رقابت می پردازند.

خبرنگار : مريم اسدی جعفری

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.