هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 40    |    6 مهر 1390

   


 

آخرين سفر كارگاه آموزش تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس در يزد


گزارش نشست نقد و بررسی آثار سيدقاسم ياحسينی


ما چنين ملتي هستيم


تاريخ شفاهي دفاع مقدس در همه ابعاد بايد ثبت و ضبط شود


تاریخ شفاهی، فقر اسنادی دوران دفاع مقدس را رفع می كند


مورخان، اینترنت و تاریخ دیجیتال


نگاهي بر كتاب روزگاري شد: يادداشت‌هاي دوره وزارت خارجه دفتر نخست آذر 1360 تا آبان 1364


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا – 19


نقش تاریخ شفاهی در مطالعات تاریخی اقتصاد ایران


کارنامه سیاسی و فرهنگی دبیرستان‌های کمال نارمک، رفاه و علوی


گفت‌وگو با نویسنده کتاب «مردم‌نگاری سفر»


هرچه فاصله بیشتر، زندگی‌نامه‌نویسی سخت‌تر


روایت مقاومت


به‌مناسبت سالگرد شهادت شهید مهدی رجب بیگی


 



تاريخ شفاهي دفاع مقدس در همه ابعاد بايد ثبت و ضبط شود

صفحه نخست شماره 40

قم- مدير تحقيقات و پژوهش اداره كل بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس استان قم بر ثبت و ضبط تاريخ شفاهي دفاع مقدس در همه ابعاد تاكيد كرد.
 
سيدمهدي هاشمي در گفت و گوي اختصاصي با ايرنا توجه تاريخ شفاهي را بحثي جديد در سال هاي پس از انقلاب دانست و افزود: پرداختن به اين مقوله از نيازها و راهكاري هاي مهم براي تعميق و تدوين فرهنگ دفاع مقدس است.
وي خاطر نشان كرد: تاريخ شفاهي شامل ديدگاه ها، ديده ها، شنيده ها و نقطه نظرات تمامي افرادي است كه در عرصه جبهه و جنگ حضور داشته اند.
وي با توجه به اهميت و ارزش كليه وقايع و رخدادها در طول هشت سال جنگ تحميلي و گستردگي موضوعات جانبي آن گفت: اين ارزش ها و خاطرات بايد حفظ شده تا به نسل هاي آينده منتقل شود.
هاشمي اضافه كرد: با توجه به اينكه اين افراد در جنگ حضور داشتند و از نزديك فضاي خاص آن دوران را درك كرده اند بايد از فرصت وجود آنان براي تداوم و انتقال آن به نسل هاي بعدي بهره برد.
وي تاكيد كرد: تاريخ دفاع مقدس بايد در همه جنبه ها و ابعاد مورد توجه قرار گرفته و ثبت شود تا به نيازهاي اين عرصه پاسخ داده شود.
وي در ادامه به برگزاري دوره آموزش تخصصي تاريخ شفاهي دفاع مقدس از سوي بنياد حفظ آثار و نشر ارزش هاي دفاع مقدس در قم اشاره كرد و افزود: تاكنون 9 دوره آن در استان هاي كشور توسط موسسه علوم و معارف دفاع مقدس برگزار شده است.
هاشمي اضافه كرد: 80 نويسنده و مصاحبه گر در اين دوره يكروزه شركت داشتند كه مباحثي چون مصاحبه گري و چگونگي برقراري ارتباط با مخاطب مورد توجه قرار گرفت.
برگزاري كارگاه آموزشي فنون مصاحبه، كارگاه آموزشي تفاوت خاطره و تاريخ شفاهي و نمايشگاه كتب دفاع مقدس از ديگر بخشهاي اين دوره آموزشي بشمار مي رود.

منبع: IRNA


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.