هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 36    |    9 شهريور 1390

   


 

عید سعید فطر مبارک!


كارگاه هاي مهارت‌ مصاحبه در شيراز برپا می شود


فرآیند ثبت تاریخ شفاهی انقلاب دارای هزینه و زمان بر است


تاريخ شفاهی اسراي ايراني و عراقي جنگ تحميلي تدوين مي شود


برگزاری دومين جشنواره خاطره‌نويسی در خراسان شمالی


جمع‌آوری تاريخ شفاهی آزادگان گيلان


خاطراتی درباره خبرنگار شهید، محمدرضا امانی


تاريخ شفاهي خوئين، گفت و گو با يحيي آل اسحق


گزارشی از مراسم رونمایی كتاب سفیر 7 هزار روزه


خاطرات سفیر هفت هزار روزه


رجایی از آغاز تا شهادت


ماهنامه تجربه شماره 3 منتشر شد


نقد کتاب خاطرات منصور رفيع زاده


یازدهمین شماره‌ی «پیام بهارستان» با 59 مقاله


شماره 159 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-15


برنده جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون اعلام شد


خاطرات هنری گریدی، سفیر آمریکا در ایران 1-1950


 



كارگاه هاي مهارت‌ مصاحبه در شيراز برپا می شود

صفحه نخست شماره 36

یك مصاحبه آن هم با موضوع بررسی تغییر و تحولات تاریخی، رویداد ها و وقایع تاریخی اگر بخواهیم پر بار جلوه كند، بستگی به هنر مصاحبه‌گر دارد كه به تمامی فنون و مهارت‌های مصاحبه آگاهی داشته باشد. میزان شناخت مصاحبه‌گر از رویدادها، تسلط او بر سئوالات، صبر و حوصله در شنیدن توضیحات مصاحبه شونده، شاهد مثل خواستن، پرهیز از جدال، پرهیز از کاربرد واژه‌ها یا طرح موضوعاتی که سبب ناخشنودی مصاحبه‌گر می‌شود، فرصت‌شناسی و طرح به موقع سؤالات، هنرمندی در نوع ارائه پرسشها و نکات حساسیت‌زا، تلاش برای حفظ صمیمیت در فضای مصاحبه، تعقیب دقیق اجزاء موضوعات مورد بحث، برخورداری از وقت نامحدود، احترام به سلیقه مصاحبه‌شونده در ویرایش مصاحبه و متقابلاً ضمیمه کردن سؤالات جدید در نقاط مناسب مصاحبه با هدف روشنتر شدن مقصود، از مهم‌ترین موضوعاتی هستند كه درغنا بخشیدن به یك مصاحبه جامع و كامل به ویژه مصاحبه‌هایی كه با محوریت تاریخ شفاهی گردآوری می‌شوند از ضرورت‌های اساسی كار است.
با توجه به اینكه به عمر 30 سالگی جنگ تحمیلی عراق علیه ایران نزدیك می‌شویم، بسیاری از سازمان‌ها و نهاد‌ها كشور كه در طول 8 سال دفاع‌مقدس نقش به سزایی داشتند، تاریخ شفاهی وقایع جنگ را از زبان شاهدان عینی و حقیقی وقایع به ثبت و ضبط رساندند. از طرفی بسیاری استان های كشور از پیامد‌ها و قایع جنگ تحمیلی بی نصیب نبودند، به همین منظور در صدد آن برآمده‌اند كه تاریخ شفاهی دفاع‌مقدس استان‌شان را ثبت و ضبط كنند. برای شروع این كار یكی از ضرورت‌های اولیه را باید تربیت نیروی‌های علاقه‌مند، جوان و كارامد به ثبت و ضبط تاریخ شفاهی باشد.
بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش‌های دفاع‌مقدس استان فارس نیز به منظور تدوین تاریخ شفاهی این استان در دوران دفاع‌مقدس به زودی كارگاه‌ آموزشی مهارت‌های مصاحبه‌گری را با حضور «اكبر صحرایی، نویسنده دفاع‌مقدس» به عنوان كارشناس این جلسات برگزار كند. در این كارگاه‌ها علاقه‌مندان برحسب تحصیلات و تجارب عملیاتی كه از قبل داشتند حضور پیدا می‌كنند تا با استفاده از فنون مصاحبه بتوانند خاطرات رزمندگان و خانواده‌های شهدای جنگ تحمیلی را جمع‌آوری كنند.

خبرنگار: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

8 شهريور 1390
امیر
سلام! چگونه می توانم در کلاس مصاحبه گری نویسنده معاصر دفاع مقدس آقای امیر صحرایی شرکت کنم.

9 شهريور 1390
زهرا مانعی
زندگی نامه داستانی تپه جاویدی و راز اشلو اثر اکبر صحرایی نشر ملک اعظم را توی ماه رمضان خواندم. کتاب من را آتش زد.به نظرم حواندنش بر هر جوان لازم است تا تفاوت نسل جنگ را با نسبل های بعد بداند. تفاوتی که راز ماندگاری اسلام و انقلاب در آن است.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.