هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 36    |    9 شهريور 1390

   


 

عید سعید فطر مبارک!


كارگاه هاي مهارت‌ مصاحبه در شيراز برپا می شود


فرآیند ثبت تاریخ شفاهی انقلاب دارای هزینه و زمان بر است


تاريخ شفاهی اسراي ايراني و عراقي جنگ تحميلي تدوين مي شود


برگزاری دومين جشنواره خاطره‌نويسی در خراسان شمالی


جمع‌آوری تاريخ شفاهی آزادگان گيلان


خاطراتی درباره خبرنگار شهید، محمدرضا امانی


تاريخ شفاهي خوئين، گفت و گو با يحيي آل اسحق


گزارشی از مراسم رونمایی كتاب سفیر 7 هزار روزه


خاطرات سفیر هفت هزار روزه


رجایی از آغاز تا شهادت


ماهنامه تجربه شماره 3 منتشر شد


نقد کتاب خاطرات منصور رفيع زاده


یازدهمین شماره‌ی «پیام بهارستان» با 59 مقاله


شماره 159 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


یادداشت‌های روزانه محمدعلی فروغی


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-15


برنده جایزه پژوهش تاریخ شفاهی چارلتون اعلام شد


خاطرات هنری گریدی، سفیر آمریکا در ایران 1-1950


 



جمع‌آوری تاريخ شفاهی آزادگان گيلان

صفحه نخست شماره 36

معاون فرهنگي حوزه هنري گيلان از جمع‌آوري تاريخ شفاهي 2 هزار و 500 آزاده گيلاني در دوران دفاع مقدس خبر داد.
به گزارش خبرگزاري آريا، محمد پرحلم صبح پنجشنبه ۶ شهریور در جلسه هماهنگي ستاد هفته بسيج به برنامه‌هاي حوزه هنري گيلان در اين هفته اشاره كرد و اظهار داشت: برگزاري شب شعر، عصر خاطره، نمايشگاه عكس و نمايشگاه كتاب از جمله برنامه‌هاي حوزه هنري گيلان در هفته دفاع مقدس است.
وي با بيان اينكه بحث تاريخ شفاهي از 3 سال گذشته در حوزه هنري گيلان به صورت جدي آغاز شده، افزود: جوانان را به صورت كارگاهي براي جمع‌آوري تاريخ شفاهي دوران دفاع مقدس آموزش داديم و در حال حاضر چهار كتاب تاريخ شفاهي دفاع مقدس آماده انتشار است.
پرحلم از جمع‌آوري تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني در دوران دفاع مقدس از دو ماه گذشته در حوزه هنري گيلان خبر داد و تصريح كرد: نشاني 2 هزار و 500 آزاده استان را از بنياد شهيد دريافت كرديم و آستانه اشرفيه به مباركي نام آقا سيدجلال‌الدين اشرف (ع) به عنوان نخستين شهر با بيش از 140 آزاده انتخاب شده است.
معاون فرهنگي حوزه هنري گيلان با اشاره به اينكه نخستين كتاب تاريخ شفاهي آزادگان استان در يك ماه اخير آماده شده است، متذكر شد: جمع‌آوري تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني تا بيش از 100 جلد كتاب ادامه مي‌يابد.
وي ادامه داد: حداقل 10 جلد كتاب تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني تا پايان سال جاري آماده انتشار مي‌شود ضمن اينكه افراد مورد نظر براي مصاحبه با آزادگان در تمام شهرستان‌ها جذب شدند.
پرحلم با بيان اينكه تنها در سه شهرستان افراد توانمند براي جمع‌آوري تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني هنوز شناسايي نشده‌اند، عنوان كرد: اين افراد مصاحبه با آزادگان را انجام داده و آن را تدوين مي‌كنند و تحويل حوزه هنري گيلان مي‌دهند.
معاون فرهنگي حوزه هنري گيلان انجام جمع‌آوري تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني در دوران دفاع مقدس را به صورت كارگاهي دانست و خاطرنشان كرد: تلاش شده افراد برجسته‌اي در سطح استان براي اين امر انتخاب شوند و بعضي از آنها استاد دانشگاه هستند و از سال‌هاي گذشته در زمينه فرهنگي با اين حوزه همكاري دارند.
وي با تاكيد براينكه جمع‌آوري تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني به سرعت ادامه دارد، بيان داشت: تاريخ شفاهي آزادگان رشت با بيش از يك‌هزار آزاده آغاز شده و پيش‌بيني مي‌شود به بيش از 40 كتاب برسد.
پرحلم چاپ هر كتاب را بين 150 تا 200 صفحه عنوان كرد و يادآور شد: انتشار كتاب‌ها به صورتي در نظر شده كه براي مخاطب سنگين نشود و به راحتي مورد مطالعه قرار گيرد.
معاون فرهنگي حوزه هنري گيلان تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني در بسياري از شهرستان‌ها را در مرحله تدوين اعلام كرد و گفت: جمع‌آوري تاريخ شفاهي آزادگان گيلاني بين 2 تا 3 سال زمان مي‌برد و يك گروه 50 نفري در سطح استان به صورت مستمر در اين زمينه با ما همكاري دارند.
اين مسئول با اشاره به اينكه حوزه هنري گيلان در تمام ايام پذيراي آزادگان، جانبازان و رزمندگان دوران دفاع مقدس است، بيان داشت: جمع‌آوري تاريخ شفاهي آزادگان تاثيرگذارترين كاري است كه مي‌توانيم در زمينه دفاع مقدس انجام دهيم و كسي به خوبي ما نمي‌تواند اين امر را انجام دهد و بر اين كار اصرار داريم و استان ثمره آن را در سال‌هاي آينده مي‌بيند.

*زندگينامه شهداي زن گيلاني تدوين مي‌شود
مديركل امور بانوان و خانواده استانداري گيلان نيز در اين جلسه به شناسايي 33 شهيده زن دفاع مقدس در استان اشاره كرد و گفت: زندگينامه شهداي مونث گيلان تدوين مي‌شود.
طيبه بزرگي با بيان اينكه زندگينامه شهداي زن گيلاني تا پايان سال جاري تدوين مي‌شود، متذكر شد: مسابقه‌اي از طريق سامانه پيام كوتاه براي هفته دفاع مقدس طراحي شده و در هفته دولت سال جاري راه‌اندازي مي‌شود.
وي با اشاره به اينكه به بهترين و كوتاه‌ترين خاطره در راستاي هفته دفاع مقدس جوايزي اهدا مي‌شود، اذعان داشت: از بانواني كه به طور مستقيم در هشت سال دفاع مقدس در ميدا‌ن‌هاي نبرد حضور داشتند، تجليل مي‌شود.

منبع: خبرگزاري آريا


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.