هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 34    |    5 مرداد 1390

   


 

نهمين كارگاه تاريخ شفاهي دفاع‌مقدس برگزار شد


تاريخ شفاهي زندگي شهيد «عبدالحميد ديالمه» از دانشگاه مشهد تا مجلس


انتشار فراخوان دومین جشنواره "روزهاي آفتابي"


پژوهانه 2012 (بورسیه فرصت مطالعاتی 5 ماهه در هلند)


یاحسینی: عوامل کاهش تیراژ کتاب شناسایی شوند


شماره 158 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا


جای امن گلوله‌ها: روایتی تلخ از مقاومت


عمليات مرصاد


روایت هدایت الله بهبودی از روند سه دهه پژوهش در تاریخ انقلاب اسلامی چشم انداز تاریخ نگاری انقلاب


گرایش تاریخ شفاهی در دانشگاه اسکس انگلیس


سراب خوشبختی


جمعه سرخ رمضان -2


خاطره، تاریخ و فراموشی-2


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-13


سابقۀ خاطره نگاری در ایران -1


 



پژوهانه 2012 (بورسیه فرصت مطالعاتی 5 ماهه در هلند)

صفحه نخست شماره 34

مؤسسه بین المللی تاریخ اجتماعیِ (مبتاThe International Institute of Social History (IISH)) وابسته فرهنگستان سلطنتی هنر و علوم هلند در آمستردام مستقر است. این مؤسسه  که در سال 1935 تأسیس شده است، از بزرگترین مراکز تحقیقاتی و اسنادی جهان در زمینۀ تاریخ اجتماعی، به طور عموم، و همچنین تاریخ جنبش های کارگری، به طور خاص، است. مبتا بیش از 3000 مجموعه آرشیوی، حدود یک میلیون مجلد چاپی و تقریباً همین تعداد مطلب صوتی-تصویری در اختیار دارد. مجموعه های مبتا از سرتاسر جهان گردآوری شده اند و دربردارندۀ گنجینۀ منحصر به فردی از مطالب دربارۀ شرایط و جنبش های اجتماعی در بسیاری از نقاط جهان است.

یکی از اهداف اصلی این مؤسسه این است که دسترسی اندیشمندان جامعۀ جهانی را به این مطالب برای انجام تحقیق سهولت بخشد. اگرچه اندیشمندان اروپای غربی و آمریکای شمالی اغلب  به آمستردام راه می یابند، مجموعه های مؤسسه در میان تاریخشناسان اجتماعی دیگر نقاط جهان و به ویژه کشورهای در حال توسعه آنچنان شناخته شده نیست. با کمک مؤسسه مالی اس.ان.اس رئال (SNS Reaal)، مؤسسه مبتا توانسته است برای پژوهشگرانی که در این کشورها ساکن هستند و مایلند که از مجموعه های این مؤسسه استفاده کنند و دربارۀ تاریخ اجتماعی، و ترجیحاً تاریخ کارگری؛ خواهاز منظر منطق های، ملی، تطبیقی یا فراملی؛ تحقیق نمایند، دوره های پژوهانه ای ترتیب دهد.

مدت:
پژوهانه ها پنج ماهه اعطا میشوند. هر سال دو دوره است. این فراخوان بورسیه های دورۀ 1 فوریه تا 30 ژوئن 2012 (12 بهمن 1390 تا 10 تیر 1391) و 1 سپتامبر 2012 تا 31 ژانویه 2013 (11 شهریور 1391 تا 12 بهمن 1391) است. فراخوان درخواست برای هر دوی این دوره ها از 1 سپتامبر تا 15 اکتبر 2011 (10 شهریور 1390 تا 23 مهر 1390) است. داوطلبان می بایست در تقاضانامۀ خود درج کنند که برای کدام یک از دوره ها درخواست می دهند. پس از اعطا، دیگر نمی توان پژوهانه را به دورۀ دیگری غیر از آن که در تقاضانامۀ اولیه درج شده است، منتقل کرد. فراخوان پژوهانۀ سال 2013 نیز بعد از این فراخوان در زمان مناسب اعلام می شود.

مناطق: برای این دو دورۀ فعلی، ما از متقاضیان به ویژه از آفریقا و آمریکای لاتین، و نیز جنوب آسیا، جنوب شرق آسیا، خاورمیانه و نیز قفقاز دعوت میکنیم.

شرایط لازم:
مدرک دکتری یا سوابق دانشگاهی معادل آن. طرح تحقیق پژوهشگر می بایست با تمرکز تحقیقاتی این مؤسسه بر موضوع تاریخ اجتماعی هماهنگ باشد و مستلزم استفادۀ مشهود از کتابخانه و یا مجموعه های آرشیوی مؤسسه باشد. قویاً توصیه می کنیم که تحقیق پژوهشگر به گونه ای باشد که با برنامۀ تحقیقاتی مؤسسه دربارۀ «تاریخ کارگری جهان» ارتباط نزدیک داشته باشد. از پژوهشگران انتظار داریم که در پایان دورۀ پژوهانه گزارشی از تحقیق خود بنویسند، در فعالیتهای گروه تحقیقاتی مؤسسه شرکت کنند و دست کم یک سخنرانی ارایه دهند.

تقاضانامه ها باید بین 1 سپتامبر تا 15 اکتبر 2011 (10 شهریور 1390 تا 23 مهر 1390) ارسال شوند. فرم های تقاضانامه را میتوان از اینجا دریافت کرد و پس از تکمیل، به آدرس اینترنتیfellowship@iisg.nl.  فرستاد.
فرم تقاضانامه را دریافت نمایید (فایل word).
فرم تقاضانامه را دریافت نمایید (فایل rtf).

پژوهشگران ماهانه 1500 پوند حقوق دریافت می کنند. این پژوهانه بلیط عادی هواپیما برای بازگشت به هلند، روادید، و نیز تمهیدات محل اقامت و بیمه های بهداشتی در آمستردام را دربرمی گیرد.

برای کسب اطلاعات عمومی دربارۀ مؤسسسه بین المللی تاریخ اجتماعی، لطفاً به پایگاه اینترنتی مؤسسه(http://www.iisg.nl/index.php) و بخشهای مربوط به مجموعه های مؤسسه(http://www.iisg.nl/collections/)، طرح های پژوهشی(http://www.iisg.nl/research/) و برنامۀ تحقیقاتی تاریخ کارگری جهان(http://www.iisg.nl/publications/globlab.pdf) رجوع فرمایید. برای کسب جزئیات بیشتر دربارۀ برنامۀ پژوهانه، پرسش های خود را به آدرس اینترنتی fellowship@iisg.nl بفرستید.

به تقاضانامه ها بر اساس معیارهای اصلی که در زیر آمده است، ترتیب اثر داده می شود:
1. شرایط و قابلیت های متقاضی
2. وضعیت و نوآفرینی طرح تحقیق مطرح شده و نیز ارتباط آن با پژوهش های تاریخ اجتماعی و کارگری ای که در مؤسسه بین المللی تاریخ اجتماعی انجام می شود.
3. نیاز پروژه تحقیقاتی مطرح شده به مجموعه اسنادی، کتابخانه ای و آرشیوی مؤسسه مبتا.
4. توانایی متقاضی در برقراری ارتباط به زبان انگلیسی با دیگر پژوهشگران و اعضای هیئت تحقیقاتی.

نتایج روند گزینش، تا قبل از تاریخ 31 اکتبر 2011 (9 آبان 1390)، به اطلاع متقاضیان می رسد.

ترجمه: کتایون دوالو

منبع: فرهنگستان علوم و هنر هلند


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.