هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 33    |    29 تير 1390

   


 

گفت‌وگو با سيد قاسم ياحسيني درباره سيماي جانباز در ادبيات دفاع‌مقدس


انتشار شماره زمستان و بهار 2011 مجله تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی شرکت ملی گاز ایران


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-12


نگاهی به کتاب بچه های اصفهان پناهندگان لهستانی


جمعه سرخ رمضان -1


پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران


جنگ را نمی توان نوشت


نگاهی گذرا به زندگینامه نویسی


آدمکشی به نام قهرمان‌گرایی


خاطره، تاریخ و فراموشی-1


انجمن محله الیوت با کمک گروه های مختلف، تور تاریخ شفاهی درباره اضمحلال جامعه سیاه پوستان برگزار می کند


دانش آموزان کتاب منتشر می کنند


«تاریخ شفاهی» در کتابخانه کانوت Conneaut


 



انجمن محله الیوت با کمک گروه های مختلف، تور تاریخ شفاهی درباره اضمحلال جامعه سیاه پوستان برگزار می کند

صفحه نخست شماره 33

توضیح تصویر: " آنتونی براونAnthony Brown" دانش آموز مدرسه بایوس- الیوت Boise-Eliot در حال مصاحبه با  "جو نان Joe Nunn" یکی از ساکنان محله. 
 
بیش از یکسال از وقتی که انجمن محله الیوت طرح تاریخ شفاهی را به منظور تقویت جامعه [سیاهان] و ثبت گذشته آغاز کرد، می گذرد. اکنون این تلاش ها بیشتر شده و گروه های دیگری نیز در آن مشارکت دارند که حاصل آن را در تورهای پرشمار پیاده روی و راهنمایی تاریخی می توان دید.
این تور که توسط دانشجویان دانشگاه ایالتی پرتلند طراحی شده، مصاحبه های تاریخ شفاهی با 18 نفر از سالخوردگان شمال و شمالشرقی پرتلند را در بر می‏گیرد. این مصاحبه ها در بهار سال گذشته آغاز و در ابتدا دانش آموزان مدرسه بایوس- الیوت آن ها را انجام می دادند.
این طرح با 1500 دلار کمک مالی از سوی ائتلاف محلات شمال شرقی حمایت شد. سپس با مشارکت بزرگسالان معلول در طرح رشد گسترش یافت و دوردوم مصاحبه ها انجام شد. در مرحله بعد این طرح بار دیگر توسعه یافت تا دانش آموزان مدرسه ایویIvy نیز در آن شرکت کنند.
دانشجویان در قالب برنامه توسعه جامعه دانشگاه، مصاحبه های بیشتری انجام دادند و دامنه طرح را به کلیسای باپتیست خیابان ونکوور(یکی از فرقه های پروتستان) گستردند. سپس گروه دیگری به آن‏ها پیوستند. کارکنان شیفت شب در جامعه بازنشستگان کالاروجا Calaroja داوطلبانه بسیاری از مصاحبه ها را پیاده کردند.
در آخر دانشجویان دانشگاه ایالتی پرتلند چکیده مصاحبه های صورت گرفته توسط دانش آموزان و جوانانی که در طرح رشد فعالیت کرده بودند را فشرده کرده و به شکل یک تور صوتی 45 دقیقه ای در آوردند که در مرکز اجتماعات مت دیشمن Matt Dishman شروع می شود و در همان جا پس از طی مسافتی حدود 3 مایل با 13 توقفگاه در همان جا خاتمه می یابد. گفتنی است این تور صوتی که همراه آن یک بروشور آکاردئونی هم طراحی شده، روی دستگاه های mp3 قابل پخش است و این دستگاه ها در مرکز دیشمن به ازای دریافت گواهینامه رانندگی به بازدیدکنندگان امانت داده می شود.
لوری سمپسونLaurie Simpson، هماهنگ کننده این طرح که اخیرا این تور را به صورت آزمایشی با همکاری دیگر سازمان ها نیز برگزار کرده، این طرح را نگاهی شگفت انگیز به تاریخ شمال و شمال شرقی پرتلند می داند که از زبان مردمی که همین تاریخ را ساخته اند، شنیده می شود. این تور موضوعاتی مانند تاریخ، فرهنگ، تغییرات اجتماعی و توسعه شهرنشینی در فاصله سال های 1950 تا 1970 را در منطقه ای که اغلب ساکنانش آمریکایی های آفریقایی تبار بودند، پوشش می دهد.
 این تورهای تاریخ شفاهی رسماً در بیست و پنجمین مراسم سالگرد اتحاد شمال و شمال شرق در آخرین یکشنبه ماه آگوست در پارک داوسونDawson رونمایی می شوند. 
سمپسون هدف از برگزاری این تور را این گونه شرح می دهد:"ما تلاش می کنیم که پیوندها را در جامعه بسازیم، موانع را برطرف کنیم و تاریخ این محله را بازگو نماییم."

برای اطلاعات بیشتر به سایت www.eliotoralhistories.com. مراجعه کنید.

به قلم لری بینگهم Larry Bingham، اهل ایالت اورگون Oregon
ترجمه: صفا صهری



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.