هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 33    |    29 تير 1390

   


 

گفت‌وگو با سيد قاسم ياحسيني درباره سيماي جانباز در ادبيات دفاع‌مقدس


انتشار شماره زمستان و بهار 2011 مجله تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی شرکت ملی گاز ایران


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-12


نگاهی به کتاب بچه های اصفهان پناهندگان لهستانی


جمعه سرخ رمضان -1


پذیرش قطعنامه 598 از سوی ایران


جنگ را نمی توان نوشت


نگاهی گذرا به زندگینامه نویسی


آدمکشی به نام قهرمان‌گرایی


خاطره، تاریخ و فراموشی-1


انجمن محله الیوت با کمک گروه های مختلف، تور تاریخ شفاهی درباره اضمحلال جامعه سیاه پوستان برگزار می کند


دانش آموزان کتاب منتشر می کنند


«تاریخ شفاهی» در کتابخانه کانوت Conneaut


 



تاریخ شفاهی شرکت ملی گاز ایران

صفحه نخست شماره 33

صنعت نفت کشور ایران در سال 1329 ملی شد، اما چهارده سال طول کشید تا شرکت گاز ایران در اواخر سال 1343 به ثبت برسد. فعالیت‌‌های این شرکت در اوایل سال 1344، با احداث مرحله اول خط انتقال سراسری یکم به طول 1120 کیلومتر آغاز شد که گاز را به اتحاد جماهیر شوروی سابق صادر می‌کرد. منبع اولیه تامین خوراک خط اول لوله سراسری اول، گاز‌های همراه میدان نفتی آغاجاری  و چند نقطه دیگر بودند که در قدیمی‌ترین پالایشگاه گاز ایران یعنی بید بلند 1 تصفیه می‌شدند.
اگر دوران شکوفایی شرکت گاز پس از پیروزی انقلاب اسلامی‌را دوره طلایی گاز ایران قلمداد کنیم، دوره پیش از انقلاب که پایه ‌های شرکت گاز مستحکم می‌شد، دوران نقره‌ای شرکت گاز محسوب می‌شود. درست است که ظرفیت پالایش گاز طبیعی در دوره قبل از انقلاب، روزانه حدود 36 میلیون متر مکعب بود و در مقایسه با ظرفیت کنونی که روزانه بیش از 500 میلیون متر مکعب است رقمی‌ناچیز به حساب می‌آید. اما مقاطع اولیه فعالیت ‌های شرکت ملی گاز ایران بیش از آنکه از نظر آماری اهمیت داشته باشد، دارای ارزش تاریخی هستند؛ به‌ویژه آنکه اسناد آن به صورت تاریخ شفاهی در مرکزی دور دست بایگانی شده باشند.
شرکت ملی گاز ایران،  توانست این اسناد ارزشمند را از «کتابخانه بنیاد مطالعات ایران» در امریکا استخراج کند و درپی آن کتاب «تاریخ شفاهی شرکت ملی گاز ایران» را منتشر سازد.
آن‌طور که در مقدمه کتاب آمده است، مرکز مطالعات خاورمیانه دانشکاه ‌هاروارد و بنیاد مطالعات ایران، مهمترین مراکز تدوین تاریخ شفاهی ایران در خارج از کشور به شمار می‌آیند (میراث مدیریت، صفحه 10) و در این میان، عمده فعالیت ‌های تاریخ شفاهی بنیاد تاریخ ایران، به دوران زمامداری محمدرضا پهلوی باز می‌گردد. اگر جانبداری ‌ها و گرایش‌های سیاسی مرسوم در این مراکز را به کنار بگذاریم، می‌توانیم واقعیت‌های تاریخی بکری را از دل اسناد آنها صید کنیم.
مبناي کتاب، تجارب شخصي محسن شیرازی است که طي گفت و شنود‌هایي که در چند نشست در سپتامبر 1998 انجام گرفت، ضبط شد و اکنون اصل آن در آرشيو تاريخ شفاهي بنياد مطالعات ايران موجود است. محسن شیرازی آخرين مديرعامل شرکت ملي گاز ايران در دوران پهلوي و يکي از کارشناسان برجسته صنعت گاز است که از ابتدا در تأسيس صنعت گاز ايران و سپس در برنامه ريزي و اداره آن مشارکت داشته است. پیش از او، هوشنگ فرخان و تقی مصدقی بر این مسند بودند که متأسفانه هر دوی آنها رخ در نقاب خاک کشیده اند. شیرازی پس از انقلاب اسلامی‌به امریکا مهاجرت کرد و یکی از مدیران ارشد بانک جهانی شد. او گاه و بیگاه به ایران سر می‌زنند و جویای اوضاع و احوال داخلی کشور می‌شود.
خاطرات مهندس شیرازی مربوط به روز‌های شکل گیری و توسعه فعالیت‌های شرکت ملی گاز ایران هستند. البته او بازگویی خاطرات را از دوران کودکی و نوجوانی آغاز می‌کند تا از دلیل ورودش به دانشکده نفت آبادان بر خلاف میل خانواده اش برای ما بگوید. اما تمرکز خاطراتش بر روی سال‌های 1330 تا زمان پیروزی انقلاب اسلامی‌است. کتاب پر از مطالب فنی و تخصصی حوزه نفت و گاز است. حتی عناوین فصل‌ها هم از این واژه ‌ها بی نصیب نیستند. در هر حال این کتاب توسط روابط عمومی‌شرکت گاز به مناسبت یکصدمین سالگی صنعت نفت و برای ا‌هالی حوزه ‌های نفت و گاز نگاشته شده است و وجود واژه ‌های تخصصی و لاتین در این کتاب طبیعی ‌است.
متن کتاب به صورت پرسش و پاسخ است و دکتر شیرازی با درایت و حضور ذهنی عالی بر روی صندلی مصاحبه نشسته است. او مرز شفافی بین خبر و تحلیل قرار داده است و خیال خواننده و مصاحبه کننده را از این بابت راحت کرده است. در زمانی که دکتر شیرازی واقعیت ‌های تاریخی را روایت می‌کند، هیچ خبری از علاقه‌مندی‌‌ها، گرایش‌ها و داوری‌های فردی او نمی‌بینیم. او به پيروي از ضوابط تاريخ شفاهي، بیشتر آن‌چه را که خود مي داند و شخصاً شاهد بوده بيان کرده است. تاکيد کتاب بر تاريخچه و ويژگي‌هاي شرکت ملي گاز ايران است: اين که چرا و چگونه تأسيس شد، ساخت و عملکردش چه بوده، رابطه‌اش با محيط اداري، سياسي و اقتصادي داخلي و خارجي چگونه بود، و چه کساني بر امکانات و نيز رفتارش تاثير گذاشته اند.
از ويژگي‌هاي بارز اين مصاحبه نگرش کارشناسانه به مسایل فني و اقتصادي گاز رساني به شهر‌ها و روستا‌ها و مجموعه ‌هاي صنعتي و تجاري کشور است. شيرازي با دقت و موشکافي که نتيجه آگاهي فني به ريزه کاري ‌هاي صنعت گاز است ابعاد اين صنعت را مي شکافد و خواننده را در جریان تاثير گذاري متقابل نياز‌هاي فني- حرفه اي، الزامات اقتصادي، و خواسته ‌هاي سياسي دست اندرکاران قرار مي دهد. دراين راستا، او دو عامل- بازدهي اقتصادي و سازمان دهي مناسب- را در استقرار و گسترش صنعت گاز تعيين کننده مي‌داند. در ايران اين دو عامل تقريباً هم زمان از قوه به فعل درآمدند. قرارداد فروش گاز به شوروي در سال 1966، کشيدن شاه لوله اول گاز و همراه با آن بازدهي اقتصادي  ناشی از گاز رساني به شهر‌ها و روستا‌ها درمسير شاه‌لوله، از عمده دلایل این فعلیت بودند. چندي بعد، قرارداد فروش گاز به اروپا از طريق شوروي شالوده شاه‌لوله دوم گاز را پايه گذاشت.
در انتهای کتاب تصاویری چند از پالایشگاه‌های گاز، تصاویر روزنامه، خط لوله‌‌ها و محیط‌های کارگری به چاپ رسیده اند. نبود توضیح و پانویس در پای این تصاویر، باعث سردرگمی‌خواننده می‌شود. در انتها باید گفت که به نظر می‌رسد مطالب این کتاب تکه‌هایی از یک مجموعه و یا پازل بزرگتر باشند که با توجه به مناسبت آن برای شرکت گاز، دستچین شده‌اند. کتاب «تاریخ شفاهی شرکت ملی گاز ایران» در سال 1387 در 144 صفحه توسط انتشارات بن و به همت روابط عمومی شرکت ملی گاز ایران، راهی بازار نشر شد.

احمدرضا امیری سامانی



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.