هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 3    |    3 آذر 1389

   


 

"تقويم تاريخ دفاع‌مقدس" به جلد 78 رسيد


قدیمی‌ترین تاریخ نگار "تاریخ و تمدن اسلامی" درگذشت


پرهیز از شعار دادن


پايان نگارش جلدهاي چهارم تا ششم "تاريخ دفاع‌مقدس نيروي دريايي"


ما و جنگ


نگاهي به كارنامه چهره ماندگار تاريخ


معرفی کتاب نامي براي هميشه؛ نگاهي به تاريخ خليج فارس


سرگذشت پژوهی دانش آموزان شهید در انتظار بودجه


کارم داستان نویسی نیست


فصلنامه نقد و بررسی کتاب تهران


انتشار "سواد و بياض" بعد از 40 سال


تاريخ‌شفاهي و تمركز بر مسايل اجتماعي و مردمي


گردآوري خاطرات فرماندهان آزادسازي سوسنگرد


مهم‌ترين خصوصيت تاريخ‌نگاری محدث قمی، اخلاق‌محوری است


اگر ما تاريخ جنگ را ننويسيم، دشمنان به دلخواه خود مي‌نويسند


«كوروش نامه» گزنفون، الگويي براي تربيت كودكان اشراف يوناني


«سفرنامه مظفرالدين شاه به مراغه»


واژه‌هاي كهن اوستايي در «آثار الباقيه» ابوريحان بيروني


نمایشگاه اینترنتی کتاب ۱۵ خرداد راه اندازی شد


همایش 2011 انجمن ملی تاریخ شفاهی نیوزلند: تاریخ شفاهی در قرن 21 م


 



اگر ما تاريخ جنگ را ننويسيم، دشمنان به دلخواه خود مي‌نويسند

صفحه نخست شماره 3

آيت‌الله جوادي آملي در ديدار نويسندگان مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس با ایشان گفت: اگر ما تاريخ جنگ تحمیلی عراق علیه ایران را ننويسيم، دشمنان به دلخواه خود اين تاريخ را مي‌نويسند. بنابراین تاريخ‌نويسي جنگ بايد مستقل و حساب شده باشد و محتواي آن در دانشگاه‌ها تدريس شود.

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران (ایبنا) به نقل از مرکز خبر حوزه‌های علمیه، آيت‌الله جوادي آملي در ديدار مديران و نويسندگان مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس سپاه پاسداران با بيان اين كه سيره نويسي و روايتگري نوعي حمل و نقل جنگ است و سبقه علمي ندارد، اظهار داشت: سيره نويسي يعني آنچه كه اتفاق افتاد و شخصي آن را مشاهده كند و بنويسد، اما علم آن است كه حوادث جنگ تحميلي عراق علیه ایران را از يك سو و آنچه كه در ايران، خاورميانه و خاور دور و نزديك مي‌گذرد را درون كاوي، جمع بندي و تحليل كند. بنابراین بايد بررسي و تحليل شود كه چه كسي دستور اين جنگ را ارایه داد و دليل اين دستور چه بوده است.

ایشان، جنگ عراق عليه جمهوري اسلامي ایران را نوعي جنگ جهاني دانست و افزود: معناي جنگ جهاني اين نيست كه همه كشورها با همديگر بجنگند، در جنگ تحميلي همه كشورهاي قدرتمند جهان از طريق نيروي انساني، ادوات جنگي و تبليغات عليه جمهوري اسلامي بسيج شدند و راه كشورمان را بستند.

آيت الله جوادي آملي تصريح كرد: در آن زمان فقط تعداد معدودي از كشورها چشمشان به جمهوري اسلامي ايران بوده است.

ايشان افزود: در گذشته سن و سابقه تحصيلي جوانان اجازه نمي‌داد كه مطالب مربوط به جنگ به صورت وسيعي ارایه شود، اما در حال حاضر چون سطح علمي و سن افراد جامعه بالا رفته است، توقع براي توجه به مباحث جنگ بيشتر شده است.

مفسر قرآن کریم، وابستگي ايران به اجانب را يكي از دلایل عدم پيشرفت در دوران گذشته عنوان كرده و گفت: در وقايعي همچون جنگ جهاني اول، جنگ جهاني دوم و كودتاي ننگين 28 مرداد هر چه از ايران خواستند، تحويل آن‌ها داده شد، اما در دفاع مقدس كه دستاوردهاي زيادي داشت، هر چه خواستيم گفتيم و هر چه مي‌خواستيم گرفتيم.

ايشان اظهار داشت: در گذشته هميشه دست ما در برابر بيگانگان به نشانه تسليم بالا بود و برده آن‌ها بوديم، هرچه آن‌ها گفتند بايد اطاعت مي كرديم، اما در جنگ تحميلي و جريان 17 شهريور [سال 1357] و امثال آن‌ها با وجود اين كه شهداي زيادي تقديم كرديم، وابسته به بيگانگان نبوديم.

استاد حوزه علمیه با تاكيد بر توجه به انديشه و انگيزه ديني مردم، گفت: اين انديشه و انگيزه ديني بايد مثل گلاب معطر به تاريخ دفاع مقدس دميده شود.

حضرت آيت الله جوادي آملي دفاع مقدس را به 2 بخش جنگ داخلي و خارجي تقسيم كرد و در همين رابطه يادآور شد: پس از پيروزي انقلاب اسلامي، ايران حدود 2 سال درگير جنگ داخلي بود و در واقع دفاع مقدس را بايد دفاع 10 ساله دانست.

ایشان بر لزوم بررسي و تحليل دقيق و حساب شده جنگ تحميلي عراق علیه ایران تاكيد كرده و افزود: اگر ما تاريخ جنگ را ننويسيم، دشمنان به دلخواه خود اين تاريخ را مي‌نويسند؛ بنابراین تاريخ‌نويسي جنگ بايد مستقل و حساب شده باشد و محتواي آن در دانشگاه‌ها تدريس شود، همچنین اين مطالب به صورت رقيق‌تر در مقاطع پایين‌تر تحصيلي از جمله دبيرستان، راهنمايي و دبستان ارایه شود.

دیدار آيت‌الله جوادي آملي و مديران و نويسندگان مركز اسناد و تحقيقات دفاع مقدس سپاه پاسداران چهارشنبه (19 آبان 89) انجام شده است. 

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.