هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 32    |    22 تير 1390

   


 

مراسم دفاع نخستین پایان‌نامه‌ دکتری در حیطه‌ تاریخ شفاهی


كارگاه آموزشی تاریخ شفاهی در گنجینه اسناد كتابخانه ملی


كارگاه آموزشی تاریخ‌شفاهی دفاع‌مقدس در رشت برگزار شد


صدا، جُنگ خبري تاريخ شفاهي – سال سوم شماره اول


تاريخ شفاهي وضعيت حيوانات در جنگ نوشته شد


«همایش تاریخ شفاهی و نگاه به میراث گذشته»


درباره شیخ شریف


نیمه شعبان 1341 در خاطرات آیت الله دکتر محمد صادقی


کودتای نوژه و کاستی های موجود


تاريخ شفاهي در جنوب شرق آسيا-11


گفت‌وگو با هوشنگ اتحاد، مؤلف مجموعه 14 جلدی پژوهشگران معاصر ایران


شهيد بروجردي در گفت و گو با سعيد عابديني


موزۀ هولوکاست طرح پژوهشی جدیدی را مطرح می‌کند


صدای مردم نونگار در استرالیا


مرکز تاریخ شفاهی، پراگ


یک تیم سه نفره حرف های بیکاران آمریکا را مستند می کنند!


 



مراسم دفاع نخستین پایان‌نامه‌ دکتری در حیطه‌ تاریخ شفاهی

صفحه نخست شماره 32

مراسم دفاع نخستین پایان‌نامه‌ مقطع دکتری تاریخ در حیطه‌ تاریخ شفاهی، با عنوان: «نقد و بررسی جایگاه تاریخ شفاهی در تاریخ معاصر ایران؛ 1385-1358 خورشیدی» و به قلم مهدی ابوالحسنی ترقی ساعت 10 صبح روز دوشنبه 27 تیرماه 1390 در تالار صائب 1 دانشکده ادبیات و علوم انسانی دانشگاه اصفهان برگزار می‌شود.

این رساله حاصل سه سال تلاش و پژوهش به راهنمایی دکتر مرتضی نورائی و دکتر لقمان دهقان نیری و مشاوره دکتر مرتضی دهقان نژاد است. دکتر حسینعلی نوذری و  دکتر حمید عبداللهیان، داوری پایان نامه مذکور را بر عهده دارند.

مباحث نظری تاریخ شفاهی، تمایزات و تشابهات سنت شفاهی و خاطره نگاری با تاریخ شفاهی یکی از مهمترین محورهای این پژوهش را تشکیل می دهند. فصل سوم این رساله به بررسی عملکرد کارکرد مراکز تاریخ شفاهی در داخل کشور می‌پردازد و فعالیت‌های سازمان‌هایی چون: بنیاد تاریخ انقلاب اسلامی ایران، دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، موسسه مطالعات تاریخ معاصر ایران،  مرکز اسناد انقلاب اسلامی، سازمان اسناد و کتابخانه ملی جمهوری اسلامی ایران، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی(ره)، سازمان كتابخانه‌ها، موزه‌ها و مركز اسناد آستان قدس رضوي و نهادهایی که به تاریخ شفاهی جنگ ایران و عراق می‌پردازند، را مورد نقد و بررسی قرار داده است.

در فصل چهارم، کارکرد و تولیدات مراکز تاریخ شفاهی ایران در خارج از کشور، از جمله طرح تاریخ شفاهی ایران دانشگاه هاروارد، طرح تاریخ شفاهی ایران دانشگاه کلمبیا(بنیاد مطالعات ایران) و طرح تاریخ شفاهی چپ ایران، مورد نقد،  بررسی و تحلیل قرار گرفته‌اند.

فصل پنجم، به ویژگی‌ها و آسیب شناسی تاریخ شفاهی ایران پرداخته، راهکارهای علمی و عملی در راستای کارآمدتر ساختن این روش علمی در ایران ارائه می نماید.



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

7 دي 1390
ناصر نصیری خوزانی
خواندن تاریخ شیرین است وشیزین تر از آن خواندن دست نوشته های دوست قدیمی جناب دکتر ابوالحسنی که همینجا به ایشان تبریک می گویم

15 بهمن 1392
کتابدار
با سلام
اینجانب کتابدار هستم و ضمن تبریک به آقای دکتر یهک گله ای هم داشتم و آن اینکه بنده در حال نوشتن مقاله ای با موضوع تاریخ شفاهی هستم و شاغل در یکی از دانشگاه های سراسری تهران.یک کمکی از دانشگاه اصفهان در رابطه با پایان نامه اقای دکتر خواستم ولی کمکی نکردند.و در واقع دریغ کردند. در حالیکه خودم از طریق دانشگاه خودمان بارها با ایشان همکاری کردیم

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.