هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 31    |    15 تير 1390

   


 

حاصل كارگاه تاريخ شفاهي 2 لشكر كتاب مي‌شود


زنان فلسطيني؛ تاريخ‌های شفاهی و حافظه جمعی


دفتر تاریخ شفاهی منطقه ای کمک هزینه پژوهش دربارۀ جنگ جهانی دوم دریافت کرد


تاریخ شفاهی آمریکا و مکزیک: مهاجران مکزیکی درکالیفرنیا


کنیا و کره جنوبی: صداهایی از شهرها


آفریقای جنوبی: روایت های نمایشی–مرکز خاطرات مردمی، دانشگاه کیپ تاون


تاریخ شفاهی صنعت قند خراسان، بخش دوم و پایانی


مردم نگاری سفر


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا 10


ماهنامه تجربه شماره 2


فروغی در آینه فروغی


بررسی کتاب؛ بهلول گنابادی به روایت اسناد


در تعقیب و گریز(5)


نامه‌های شاهزاده‌ خانم


مظفرالدین شاه به فرنگ می‌رود


 



کنیا و کره جنوبی: صداهایی از شهرها

صفحه نخست شماره 31

پیتر واسمبا(Peter Wasamba)، استاد دانشگاه نایروبیِ کنیا، یک پژوهش تاریخ شفاهی جدید را به طور مشترک با همکاری دانشگاههای کنیا و کره آغاز کرده است:
‘این پژوهش به نگرش و درک مردمِ کنیا و کره به پدیدۀ شهرنشینی می پردازد و سرپرستی آن بر عهدۀ پروفسور پیتر واسمبا، و دکتر پارک یونگ (Park Young)، استاد دانشگاه مطالعات خارجی هانکوک (Hankuk) سئول، است. آکادمی مطالعات کره هزینۀ این پژوهش برای دو سال، از نوامبر 2010 ، تأمین می کند و مصاحبه ها، از مارس 2011، آغاز شده است.
‘هر دو کشور کنیا و کره، در نیمۀ دوم قرن بیستم، شاهد رشد سریع شهرها بودند، و این امر آثار زیادی در هر دو جامعه در پی داشته است. از جمله مشکلاتی که گسترش سریع شهرها به دنبال دارد، میتوان به موارد زیر اشاره نمود: تخریب فضای فیزیکی شهرها، بی سرپناهی، بی خانمان شدن سکنۀ بومی، افزایش تورمی قیمت زمین، فشردگی ترافیک، افزایش جرم و جنایت و نیز بدتر شدن شرایط عمومی زندگی شهرنشینان فقیر.
‘ما بر این باوریم که اصلاح راهبردهای توسعه شهری که گاه با تغییرات اقتصاد سیاسی جهانی همراه بوده است، بازسازی شهری در پایتختهای کنیا و کره را از همان سالهای نخستین دهه 80 (میلادی)، ضروری ساخته بود. در این ارتباط، این پژوهش، با بهکارگیری روش تاریخ شفاهی، در صدد مستندسازی خاطرات بازسازی شهری در پایتختها است.
‘مدتهاست که تحلیل کمّی دادههای آماری، جریان غالب پژوهش در حوزه شهرنشینی است. این روش هر چند در توصیف الگوهای تحرک اقتصادی و اجتماعی دقیق است، ولی از تحلیل آثار گسترش شهرنشینی در زندگی ساکنان شهرها ناتوان است.
‘استفاده از تاریخ شفاهی به شکلی چشمگیر برای مردم معمولی که در شهرها زندگی میکنند و اغلب صدایشان ناشنیده میماند، امکان «ابراز عقیده» فراهم میآورد. تاریخ شفاهی زمینهای فراهم میکند تا در تاریخ شهرنشینیِ دو کشور، نظرات زنان شهرنشین، کهنسالان، افراد کمتوان و جوانان در کانون توجه قرار گیرد.’
برای کسب اطلاعات بیشتر دربارۀ این پژوهش میتوانید با پست الکترونیکی پروفسور پیتر واسامبا، به نشانی pwasamba@yahoo.co.uk تماس بگیرید.

به نقل از: بخش اخبار بین المللی مجله تاریخ شفاهی انگلستان شماره بهار 2011، ص22

مترجم: کتایون دوالو



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.