هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 3    |    3 آذر 1389

   


 

"تقويم تاريخ دفاع‌مقدس" به جلد 78 رسيد


قدیمی‌ترین تاریخ نگار "تاریخ و تمدن اسلامی" درگذشت


پرهیز از شعار دادن


پايان نگارش جلدهاي چهارم تا ششم "تاريخ دفاع‌مقدس نيروي دريايي"


ما و جنگ


نگاهي به كارنامه چهره ماندگار تاريخ


معرفی کتاب نامي براي هميشه؛ نگاهي به تاريخ خليج فارس


سرگذشت پژوهی دانش آموزان شهید در انتظار بودجه


کارم داستان نویسی نیست


فصلنامه نقد و بررسی کتاب تهران


انتشار "سواد و بياض" بعد از 40 سال


تاريخ‌شفاهي و تمركز بر مسايل اجتماعي و مردمي


گردآوري خاطرات فرماندهان آزادسازي سوسنگرد


مهم‌ترين خصوصيت تاريخ‌نگاری محدث قمی، اخلاق‌محوری است


اگر ما تاريخ جنگ را ننويسيم، دشمنان به دلخواه خود مي‌نويسند


«كوروش نامه» گزنفون، الگويي براي تربيت كودكان اشراف يوناني


«سفرنامه مظفرالدين شاه به مراغه»


واژه‌هاي كهن اوستايي در «آثار الباقيه» ابوريحان بيروني


نمایشگاه اینترنتی کتاب ۱۵ خرداد راه اندازی شد


همایش 2011 انجمن ملی تاریخ شفاهی نیوزلند: تاریخ شفاهی در قرن 21 م


 



گردآوري خاطرات فرماندهان آزادسازي سوسنگرد

صفحه نخست شماره 3

رييس سازمان عقيدتي، سياسي ارتش گفت: "همايش تجليل از حماسه‌آفرينان آزادسازي سوسنگرد"بهترين فرصت براي گردآوري خاطرات فرماندهان و رزمندگان حاضر در اين عمليات با تاکید بر تببين نقش مقام معظم رهبري در آزادسازي سوسنگرد و تاثير وحدت رزمندگان است.

نشست خبري "همايش تجليل از حماسه‌آفرينان آزادسازي سوسنگرد و بزرگداشت سي‌امين سالروز آزادسازي آن" صبح روز (22 آبان 89) با سخنراني حجت‌‌الاسلام سيد محمدعلي آل هاشم، رييس سازمان عقيدتي، سياسي ارتش و سردار داوود غياثي‌راد، معاون روابط عمومی و تبلیغات بنیاد حفظ آثار و نشر ارزش های دفاع‌مقدس در سازمان عقيدتي، سياسي ارتش برگزار شد.

آل هاشم در آغاز اين نشست، از فعاليت‌هاي خرابكارانه استكبار جهاني در ماه‌هاي آغازين پيروزي انقلاب اسلامي ياد كرد و اظهار داشت: وقتي آن‌ها با اقداماتي مانند ترور شخصيت‌ها به نتيجه‌اي نرسيدند، جنگ را با اهدافي چون تضعيف و براندازي نظام جمهوري اسلامي، تجزيه كشور و ايجاد فشار دایمي به ايران و جلوگيري از سازندگي و پيشرفت‌‌هاي علمي و صنعتي، به ايران تحميل كردند.

وي با تاكير بر لزوم گراميداشت ايام دفاع‌مقدس تصريح كرد: برگزاري بزرگداشت خانواده شهدا، فرماندهان، رزمندگان و ايثارگران، سدي در مقابل دشمنان ايجاد كرده و بار ديگر، حلوه‌هاي حقيقي ارزش‌هاي دفاع‌مقدس را به مردم نشان داده‌اند.

رييس سازمان عقيدتي، سياسي ارتش در ادامه به برخي از برنامه‌هاي درنظر گرفته شده براي همايش تجليل از حماسه‌آفرينان آزادسازي سوسنگرد اشاره كرد و گفت: در اين مراسم، پيشكسوتان، فرماندهان، رزمندگان، ايثارگران و خانواده‌‌هاي شهداي اين عمليات، مورد تجليل قرار خواهند گرفت.

وي در ادامه سخنانش بر لزوم تدوين خاطرات مرتبط با عمليات آزادسازي سوسنگرد تاكيد كرد و افزود: اين همايش و فرارسيدن سي‌امين سالگرد اين واقعه مبارك، بهترين فرصت براي گردآوري خاطرات فرماندهان و رزمندگان حاضر در اين عمليات است. همچنين تببين نقش مقام معظم رهبري در آزادسازي سوسنگرد، تاثير وحدت نيروهاي رزمنده سپاه، ارتش، بسيج و جهادسازندگي در پيشبرد اين نبرد و شرح توطئه ليبرال‌ها و دشمنان داخلي و خارجي براي به شكست رساندن اين عمليات، نمونه‌هایي از سوژه‌هاي قابل بحث دراين‌باره هستند.

حجت‌‌الاسلام سيد محمدعلي آل هاشم ادامه داد: تدوين تاريخ دفاع‌مقدس، دفتر ماندگاري از حوادث و وقايع يك كشور است كه در ترويج اين فرهنگ، كمك خواهند كرد. خاطرات فرماندهان، دفاتر زرين و سند پرافتخار و نشانگر مظلوميت دفاع‌مقدس‌اند. زبان پاك رزمندگان، خاطرات آن دوران را به دور از تحريف بيان مي‌كنند و در همين راستا، فرماندهان آزادسازي سوسنگرد نيز بايد مشاهدات خود از آن نبرد را مطرح كنند.

رييس سازمان عقيدتي، سياسي ارتش در پايان سخنانش، به سيري از چگونگي صدور فرمان تاريخي امام‌خميني(ره) مبني بر آزادسازي سوسنگرد، خيانت‌هاي ابوالحسن بني‌صدر، رییس جمهور و فرمانده كل قوای وقت و فداكاري‌ها ارتش در عمليات آزادسازي سوسنگرد اشاره كرد و در پاسخ به سوال خبرنگار ايبنا درباره برنامه‌هاي آتي اين سازمان در حوزه نشر كتاب‌هاي دفاع‌مقدس گفت: سازمان عقيدتي، سياسي ارتش جمهوري اسلامي ايران از سال‌هاي گذشته، اقدامات زيادي در حوزه چاپ آثار مرتبط با جنگ تحميلي عراق علیه ایران صورت داده و در كنار انتشار خاطرات فرماندهان، آثار با ارزشي در حوزه تاريخ دفاع‌مقدس به چاپ رسانده است.

وي اضافه كرد: امسال، حدود 20 عنوان اثر با همكاري نهادهايي مانند حوزه‌هنري در دست انتشارند كه 10 عنوان از آن‌ها با توجه به تاكيد مقام معظم رهبری بر لزوم داستان‌نويسي درباره دفاع‌مقدس، به صورت داستاني نوشته شده‌اند و به تدريج منتشر خواهند شد.

"همايش تجليل از حماسه‌آفرينان آزادسازي سوسنگرد" همزمان با سي‌امين سالروز آزادسازي آن، صبح روز دوشنبه(24 آبان 89) به همت بنياد حفظ آثار و نشر ارزش‌هاي دفاع‌مقدس، سازمان عقيدتي، سياسي ارتش، ستاد مشترك نيروهاي مسلح و مجمع پيشكسوتان جهاد و شهادت در جبهه سوسنگرد برگزار شد. 

نویسنده: مريم اسدی جعفری
منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.