هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 30    |    8 تير 1390

   


 

تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی منتشر می‌شود


گزارشی از نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس


کتاب ماه تاریخ و جغرافیا شماره 157


طرح صداهای سندی: داستان های یکدیگر را بشنویم


فصلنامه مطالعات تاریخی شماره 31


راه اندازی انجمن منطقه ای آمریکای لاتین


تاریخ شفاهی صنعت قند خراسان- بخش نخست


درگذشت و تدفین دکتر شریعتی در خاطرات دکتر محمد صادقی تهرانی


تقویم تاریخ دفاع مقدس جلد 18


ناکارآمدی نخبگان سیاسی درکارآمدسازی روند توسعه ایران عصرپهلوی (4)


در تعقیب و گریز(4)


از سیمین دانشور تا گیرشمن


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا-۹


خاطراتی از حسین شهیدزاده


مروری بر تاریخچه چاپ و چاپ خانه در ایران


 



تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی منتشر می‌شود

صفحه نخست شماره 30

به گزارش سایت تاریخ شفاهی ایران، نخستین اثر امین عزیزی، با روش تاریخ شفاهی درباره زندگی و مبارزات «شهید مهدی عراقی» كه از موثر‌ترین چهره‌های تشكیل‌دهنده جمعیت موتلفه اسلامی در سال 1340  بوده، به نگارش درآمده است.
امین عزیزی متولد سال 1359، كارشناس ارشد رشته تاریخ انقلاب اسلامی از پژوهشكده امام خمینی (ره) و انقلاب اسلامی است، تاكنون مقالات متعددی درباره تاریخ و تاریخ انقلاب از جمله در مجله «ذكر» وابسته به حزب موتلفه اسلامی منتشر کرده است.
وی درباره هدف خود از نگارش اثری با روش تاریخ شفاهی از زندگی و مبارزات شهید عراقی اظهار داشت: «زندگی شهید عراقی به عنوان یكی از شخصیت های موثر در پیروزی انقلاب اسلامی، با توجه به فعالیت‌های چشمگیر ایشان در پیشبرد نهضت اسلامی و نیز رابطه نزدیك‌شان با امام راحل مورد توجه قرار داشت و تاكنون اثری كه در برگیرنده نقش چشمگیر ایشان در فعالیت های قبل و بعد از انقلاب اسلامی باشد، تالیف نشده بود. بنابریان تصمیم گرفتم موضوع پایان نامه دوره ارشدم را با موضوع «نقش یاران در نهضت امام خمینی (ره)» انتخاب كنم و مطالعه موردی آن را درباره «زندگی و مبارزات شهید مهدی عراقی» انجام دهم.»
عزیزی در ادامه افزود: «بعد از اتمام پایان نامه، سال 1388 تصمیم گرفتم به صورت مفصل‌تر درباره تاریخ شفاهی زندگی این شهید بزرگوار كار كنم، بنابراین با افراد و شخصیت‌های انقلابی و سیاسی كه از یاران و همراهان شهید عراقی در حزب موتلفه اسلامی به گفتو گو نشستم و حاصل آن را در قالب كتابی با روش تاریخ شفاهی به چاپ برسانم. این اثر در حال حاضر مراحل پایانی تدوین را می‌گذراند و مركز اسناد انقلاب اسلامی آن را منتشر خواهد کرد.
وی خاطر نشان كرد: «در این اثر گفت و گو با تعدادی از شخصیت‌های سیاسی و انقلابی دوران زندگی شهید عراقی كه اعضای جمعیت موتلفه اسلامی را تشكیل می دادند چون، «امیر عبدالله كرباسچیان» (مدیر مسوول روزنامه نبرد ملت)، «اسدالله بادمچیان» (عضو شورای مركزی حزب موتلفه اسلامی)، «حبیب‌الله عسگر اولادی» (عضو شورای مركزی حزب موتلفه اسلامی)، «سید محمود دعایی» (سرپرست موسسه روزنامه اطلاعات) »، «سید كاظم بجنوردی»(رئیس سازمان دایره المعارف بزرگ اسلامی)و «جواد منصوری» (سفیر سابق جمهوری اسلامی ایران در كشور چین) گرد آمده است.
عزیزی با اشاره به اینكه در این اثر به سیر تاریخ زندگی و مبارزات این شهید بنا بر موقعیت‌های سیاسی و اجتماعی پرداخته شده، گفت: «روش كار، پژوهش تاریخی بود، و رویداد‌های سیاسی، اجتماعی، مذهبی و اقتصادی در زمان پهلوی اول و دوم و نقش و تاثیر آنها بر روی زندگی شهید عراقی و خانواده‌اش بررسی شده‌اند.»
وی در پایان درباره منابع مستندی كه در تدوین این اثر از آنها استفاده كرده، یادآور شد: «تعدادی از كتاب‌های مركز اسناد انقلاب اسلامی درباره رویداد‌های انقلاب و نقش احزاب در پیروزی انقلاب مورد استفاده بوده‌اند، هچنین از نظر شماری از جامعه‌شناسان درباره رویداد‌های سیاسی و اجتماعی دوران زندگی شهید عراقی و برخورد خانواده او با آنها مانند كشف حجاب در دوره پهلوی اول و افكار و فعالیت‌های جمعیت فداییان اسلام استفاده شده است. البته بُن‌مایه اصلی این اثر، خاطرات شخصیت‌های انقلابی و سیاسی است. 
فعالیت‌های مبارزاتی و سیاسی شهید عراقی در گروه فدائیان اسلام، سازمان‌دهی تظاهرات عظیم مردمی در روز‌های تاسوعا و عاشورای حسینی در سال 1342 و قیام 15 خرداد، تشكیل جمعیت مؤتلفه اسلامی، دوران اسارت در زندان‌های پهلوی و همراهی امام در نوفل لوشاتو از مهم‌ترین موضوعاتی هستند كه در كتاب تاریخ شفاهی زندگی و مبارزات شهید عراقی گرد آمده‌اند.
شهید مهدی عراقی بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357  با حكم امام به ریاست زندان قصر منصوب شد و پس از آن ریاست شورای مركزی بنیاد مستضعفان را برعهده گرفت و همزمان به عنوان سرپرست امور مالی روزنامه كیهان فعالیت نمود. او سرانجام در سحرگاه روز چهارم شهریور سال 1358 زمانی كه به اتفاق فرزندش «حسام» قصد عزیمت به محل كار خود را داشت، توسط سه تن از اعضای گروه فرقان به همراه فرزندش به شهادت رسید.

خبرنگار: فاطمه نوروند



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.