هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 29    |    1 تیر 1390

   


 

همایش ایران عصر قاجار (چکیده مقالات)


برگزاري دومين جشنواره خاطره‌نويسي در ايلام


شهرستانی ها می توانند قله های ادبیات دفاع مقدس را فتح کنند


شماره 81 دوماهنامه بخارا


نگاهی به کتاب صد سال سینما در مشهد


در تعقیب و گریز(3)


توقفی کوتاه در اقلیم خاطرات


نگاهی به ماجرای جدایی نویسندگان و هنرمندان از حوزه هنری در سال 66


نابغه‌اي در ميدان جنگ


بسیجیان دیروز و نویسندگان امروز


خاطره‌ای از شهدای 7تیر


ناکارآمدی نخبگان سیاسی درکارآمدسازی روند توسعه ایران عصرپهلوی (3)


شهيد بروجردی در گفت و گو با سردار احمد موسوی(بخش پایانی)


قدیمی ترین نوع تاریخ


خاطرات هفت رفیق


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا- 8


خاطره‌ای از یک شهيد زرتشتی


ميرزا محمد علي خان مبشر الديوان و برخي آگاهي‌هاي انتقادي تاريخي از عصر قاجار


تنگنای آبادان از زبان یك افسر عراقی


 



شهرستانی ها می توانند قله های ادبیات دفاع مقدس را فتح کنند

صفحه نخست شماره 29

سید قاسم یا حسینی گفت:«اگر به نویسندگان شهرستانی توجه شود، توانایی این را دارند که بازار کتاب دفاع مقدس را تسخیر کنند.»

این نویسنده و خاطره نویس دفاع مقدس گفت:« تجربه انتشارات سوره مهر استان بوشهر در زمینه خاطره نویسی و همچنین روایت خاطرات شفاهی در 10 سال اخیر نشان داده است که اگر به نویسندگان شهرستانی توجه شود، توانایی آن را دارند که بازار کتاب دفاع مقدس راتسخیر کنند.»

او افزود:« نویسندگان شهرستانی هیچ چیز کمتر از نویسندگان مرکز نشین ندارند. تنها چیزی که کم دارند ، توجه مسؤولان است. همچنین تنوع تجربه­ها در شهرستان ها بسیار بیشتر از تهران است. یک نویسنده دفاع مقدس که در خوزستان، بوشهر ،یا کردستان زندگی می کند،از صبح تا شب با آدم هایی که جنگ را دیده اند ،یا جنگ زده هستند، مراوده و نشست و برخاست دارد. رویارویی با همین آدم ها به او امکان می دهد که در زمینه دفاع مقدس تجربیاتی به دست آورد که نویسندگان تهران از آن بی بهره هستند.»

یاحسینی، یکی دیگر از مهم ترین دلایل این توانایی را فرصت و زمان بیشتر نویسنده های شهرستانی نسبت به تهرانی دانست و گفت:« در شهرستان ها زمان بسیار کند تر از تهران می گذرد به عنوان مثال بسیاری از زمان تهرانی ها صرف تردد در شهر می شود و برای یک قرار ساده باید یک روز کامل وقت گذاشت. اما در شهرستان برای یک اتفاق مشابه نهایتا می­توان یک ساعت زمان صرف کرد.این به نویسنده­های شهرستانی امکان می­دهد که با مجال بیشتری به سوژه­یابی و نوشتن بپردازند.»

این نویسنده و خاطره نویس بوشهری افزود:«علاوه بر این نویسندگان شهرستانی به دلیل محدودیت هایی که دارند انگیزه بیشتر و بالاتری دارند  و روی آثارشان عمیق­تر کار می­کنند.چون نویسنده های شهرستانی امکان چاپ سریع کتاب های خود را ندارند، فرصت بازنگری و صیقل دادن اثر خود را بیشتر از نویسندگان تهرانی دارند.»

او یادآورشد:«البته نویسنده های شهرستانی غیر از حوزه دفاع مقدس در دیگر زمینه ها هم موفق هستند مثلا رابطه یک نویسنده شهرستانی با طبیعت(کوه، جنگل، بیابان و دریا) قابل مقایسه با نویسندگان تهرانی، آپارتمان نشین در محله های استرلیزه شهری نیست!»

او افزود:«در مجموع همه این عوامل شناخته شده و ناشناخته موجب می­شود که ادعا کنم نویسندگان شهرستانی در صورتی که توجه لازم به آن ها شود و امکانات در اختیارشان قرار بگیرد می­توانند به مراتب بهتر از نویسندگان تهرانی بدرخشند.»

یاحسینی یادآور شد:« نکته جالب آن که بسیاری از نویسندگانی که امروز به عنوان چهره های شاخص ادبیات در تهران شناخته می­شوند کسانی هستند که در سال های دور و نزدیک از شهرستان­ها به تهران مهاجرت کرده اند.هر چند بعضی از آن ها آب تهران را خورده اند و تهرانی شده اند و بیشتر به مناسبات پایتخت و شهرنشینی می اندیشند. اما هنوز هستند برخی نویسندگان روستایی که اصالت خود را حفظ کرده اند و سعی می­کنند به ادبیات بومی و محلی خود هم دور نگاهی داشته باشند.»

منبع: پایگاه خبری حوزه هنری


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.