هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 28    |    25 خرداد 1390

   


 

فراخوان مقاله همايش ايران و جنگ جهاني دوم


نخستين جشنواره خاطره‌نويسي دفاع مقدس اول تيرماه برگزار مي‌شود


آغاز پيش ثبت نام نشستهای ایکا 2012


صاحبان خاطرات دفاع‌مقدس، شناسايي مي‌شوند


گزارشي از سومين همايش ملي آرشيو(21خرداد 1390)


كتاب ماه تاريخ و جغرافيا شماره 156


مشکلات پیاده سازی


تاريخ فرهنگي چيست؟


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا- 7


سر بر آسمان خدا


شهيد بروجردی در گفت و گو با سردار احمد موسوی


ناکارآمدی نخبگان سیاسی درکارآمدسازی روند توسعه ایران عصرپهلوی (2)


پهلوان مرده را عشق است!


در تعقیب و گریز(2)


شریعتی و نهضت خداپرستان سوسیالیست


دکتر شریعتی؛ آن طور که ما شناختیم


ازنا در انقلاب اسلامی (قسمت پایانی)


عوارض جنگ جهانی دوم در کرمان


قهرمانان در تاریخ


 



مشکلات پیاده سازی

صفحه نخست شماره 28

پیاده کنندگان مصاحبه های تاریخ شفاهی در مراحل کاریشان با مشکلاتی مواجهه هستند. در برخی از موارد کیفیت نامطلوب مصاحبه و فشار حاصل حجم زیاد پیاده سازی منجر بهچ عدم تمرکز پیاده ساز شده و متن پیاده شده متفاوت از فایل صدا می شود. هر چند که بازشنوایی مصاحبه ها تا حدودی نواقص پیاده سازی برطرف می کند. در مواردی هم اشتباهات تایپی و عدم دقت در ویرایش موجب می شود تا مصاحبه های پیاده سازی شده دارای نقصان باشند.

پیاده کنندگان مصاحبه های تاریخ شفاهی علاوه بر مشکل لهجه و مواردی که یاد شد به هنگام کار با موراد دیگر نیز برخورد می کنند که حتی در بازشنوایی مجدد هم برطرف نمی شوند. برخی از این موارد مربوط به مصاحبه شوندگان و در مواردی هم تجهیزات مصاحبه است. مهمترین مشکلات پیاده سازی را می توان در مواردی چون محتوای مصاحبه، تجهیزات ضبط و پیاده سازی خلاصه کرد.

1- اسامی،اصطلاحات و مکانها: وجود اسامی نامفهوم و گاهی اوقات اسامی اشتباه در مصاحبه ها موجب می شود تا پیاده کنندگان به سختی مبادرت به پیاده سازی کنند.اگر اسامی در حین مصاحبه مستند شوند و مصاحبه کننده اطلاعات کافی راجع به آن اسم یا اصطلاح از مصاحبه کنندگان اخذ کنند ، کار پیاده کنند ه ها را آسان‌تر می کنند. اسامی نامفهوم،طرز ادای اسامی و سریع صحبت کردن مهمترین مشکلی است که در پیاده سازی مشکل ایجاد می کند.
2- نامنظم و پراکنده گویی ها:از دیگر مشکلاتی که پیاده کنندگان با آن برخورد می کنند ،پراکنده گویی و بی محتوایی برخی از جوابهای مصاحبه شوندگان است. اگر مصاحبه کنندگان در ابتدای مصاحبه ابعاد کلی طرح و نحوه بیان و تا حدی مصاحبه شوندگان با شیوه مصاحبه آشنا سازند و به ساختار مصاحبه ها تاکید کنند ،تا حدی از پراکنده گویی و نامنظم صحبت کردن راویان کاسته می شود.
3- بیان خاطرات از فساد اخلاقی نیز موجب می شود پیاده کنندگان (بخصوص خواهران) با مشکل پیاده سازی اینگونه متن ها برخورد کنند.

بخش دیگری از مشکلات پیاده سازی به نحوه ضبط و نوع تجهیزات مورد استفاده مصاحبه کنندگان مربوط می شود که در 3 بخش می توان به آنها پرداخت:
1- تجهیزات ضبط مصاحبه:
یکی از نکات مهم در مراکز تاریخ شفاهی استفاده از تجهیزات پیشرفته در ضبط مصاحبه ها است. چنانچه در این بخش کوتاهی شود و تجهیزات مورد استفاده از استاندارد خاص برخوردار نباشند مصاحبه های انجام شده با کیفیت مناسبی ضبط نخواهند شد و این مسئله می تواند بزرگترین مشکل برای پیاده کننده ها باشد. پیاده کننده ها همواره از صدای ضعیف و نا مفهوم راویان گلایه  دارند. اگر تجهیزات مناسب و مصاحبه ها در فضای استودیو ضبط شوند تا حدی این مشکل رفع می شود.
مصاحبه ها یا با کاست و یا با دستگاه‌های دیجیتالی و یا ویدئویی ضبط می شوند. مهم این است با هر دستگاهی که ضبط انجام می شود مصاحبه کننده اطلاع کافی از نحوه استفاده از تجهیزات و روش‌های کمی و کیفی برای کیفیت بهتر صدا و تصویر داشته باشد. به عبارت دیگر خود، بتواند استودیویی سیار ایجاد کند. برای تعیین مکان مصاحبه، حتی الامقدور باید از جایی استفاده شود که رفت و آمد کمتری داشته و دور از صدا باشد. باید از میکروفون با کیفیت استفاده شده و آن را جایی قرار داد که صدای مصاحبه کننده به طور صحیح ضبط شود. برای پیاده سازی کیفیت صدا مهمترین عامل است اگر به هر نحوی به این موضوع توجه نشود، پیاده کردن مصاحبه ها کار سختی خواهد بود.
مصاحبه کنندگان با رعایت مواردی می توانند به پیاده کنندگان کمک کنند. نخست اینکه هر دستگاهی که موجب ایجاد صدای مزاحم می شود از مکان مصاحبه دور کنند مثل خاموش کردن تلفن همراه و نظایر آن.
2- تجهیزات پیاده سازی:
استفاده از تجهیزات مدرن، در پیاده سازی مطلوب مصاحبه، تأثیر دارد. در صورت وجود تجهیزات مدرن برای انجام مصاحبه پیاده کنندگان هم به به دور از کار سلیقه ای  مصاحبه های تاریخ شفاهی را پیاده می کنند. آگاهی پیاده کنندگان از آئین نامه ها و شیوه های درست پیاده سازی می تواند از حجم مشکلات این گروه کاسته و منابع تاریخ شفاهی طبق استانداردهای پیاده سازی، آماده ارائه به مراجعان شود.
3- مکان پیاده سازی
یکی از مواردی که همواره برای پیاده کنندگان اهمیت دارد، فضای پیاده سازی است .حتی المقدور مکان پیاده سازی باید بدور از هر گونه صدا باشد. وجود صداها و رفت و آمد و... موجب می شود پیاده سازی با تمرکز کافی صورت نگیرد و زمان بیشتری ببرد.

غلامرضا آذری خاکستر



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.