هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 26    |    11 خرداد 1390

   


 

عارف سیاستمدار


مقایسه سبک مبارزه سیاسی امام خمینی (ره) و مهاتما گاندی


اختیار، کرامت انسان و آزادی در دیدگاه عرفانی امام خمینی (ره)


«خاطرات سال‌هاي نجف» (جلد دوم)


تحليلي بر انديشه سياسي و حكومتي بنيان‌گذار انقلاب اسلامي


ضرورت پیاده سازی مصاحبه تاریخ شفاهی


تاریخ شفاهی مسلمانان آمریکا


رونمايي 3 اثر تاريخ‌پژوهي با حضور رييس مجلس


بازار بزرگ تهران


نيمه پنهان يك اسطوره


تاریخ شفاهی در جنوب شرق آسیا-۵


"آتش به اختيار" بايرامي رونمايي مي‌شود


تاریخ شفاهی در ایران


مکتب تاریخ نگاری اسلامی


تاریخ نگاران(دكتر ملك مهرداد بهار)


مسأله‌‌ی مدرنیسم سنت و نوآوری از نگاه قیصر امین‌پور


گفت و گو با دبیر اجرایی سیزدهمین جشنواره کتاب دفاع مقدس


 



«خاطرات سال‌هاي نجف» (جلد دوم)

صفحه نخست شماره 26

امام خميني(ره) و خاطرات سال‌هاي تبعيد

چاپ نخست كتاب «خاطرات سال‌هاي نجف» (جلد دوم) به اهتمام موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره) از سوي چاپ و نشر عروج منتشر و روانه بازار كتاب شد.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران(ايبنا)، اثر حاضر، خاطرات 9 نفر از شاگردان و ياران امام‌ خميني(ره) را شامل مي‌شود و آنچه را از سال‌هاي اقامت رهبر كبير انقلاب اسلامي هنگام تبعيد در نجف به خاطر داشته‌اند،به اختصار بيان مي‌كند.

شنيدن و مطالعه تاريخ از زبان و قلم تاريخ‌سازان، چنان شيريني و لذتي دارد كه در انواع ديگر تاريخ‌نگاري‌ها كمتر مي‌توان آن را تجربه كرد. پديده انقلاب اسلامي كه در دهه‌هاي 40 و 50 شمسي و به دست ميليون‌ها ايراني و با رهبري امام ‌خميني(ره) شكل گرفت و به پيروزي رسيد، رخدادي منحصر به فرد در تاريخ سرزمين ما محسوب مي‌شود كه سازندگانش هزاران هزار خاطره از فراز و فرود آن به حافظه سپرده‌اند و چنانچه آن خاطرات از سينه‌ها به صحيفه‌ها منتقل شوند، بخش بزرگي از تاريخ انقلاب اسلامي متولد خواهد شد، تاريخي كه شنيدنش لذت‌بخش است و آموزنده.

گروه تاريخ معاونت پژوهشي موسسه تنظيم و نشر آثار امام‌ خميني(ره) با اعتقاد به اين كه تاريخ صحيح انقلاب اسلامي متكي بر ديده‌ها و شنيده‌هاي واقعي حاضران و ناظراني است كه بار عظيم انقلاب را بر دوش كشيدند و دشواري‌ها و ناملايمات جانفرسايي را در راه پيروزي آن بر جان خريدند، ضبط و ثبت خاطرات اين تاريخ‌سازان را در شمار برنامه‌هاي اصلي خود گنجانده و بر آن است تا پس از تنظيم و تدوين آنها، با رعايت اصول علمي و امانتداري و بدون هيچ‌گونه داوري كه صحت و سقم آن به عهده‌ راوي است، خيل عظيم مخاطبان در زمان حال و آينده را از جزئيات اين بخش از تاريخ ايران بهره‌مند كند.

« نحوه آشنايي با امام، چگونگي استقبال از امام در ابتداي ورود به عراق و ديدارهاي ايشان، طرح مقام علمي، نحوه تدريس و برتري تدريس امام نسبت به ساير استادان، اخلاق و سلوك علمي امام، انعكاس رخدادهايي چون شهادت آيت‌الله سعيدي، فقدان دكتر شريعتي و شهادت حاج آقا مصطفي و نحوه برخورد امام با آنها، موضع‌گيري‌هاي سياسي امام عليه رژيم پهلوي، هجرت امام از عراق به پاريس و ...» موضوعات گوناگون اين كتاب را تشكيل مي‌دهند.

كتاب حاضر در 9 فصل خاطرات آيت‌الله بجنوردي، حجت‌الاسلام سيدرضا برقعي، آيت‌الله محمدرضا رحمت، آيت‌الله سيدمحمد سجادي، حجت‌الاسلام اسماعيل فردوسي‌پور، محمدتقي متقي، آيت‌الله هادي معرفت، حجت‌الاسلام سيدهادي موسوي و حجت‌الاسلام محمدرضا ناصري را بيان مي‌كند.

چاپ نخست كتاب «خاطرات سال‌هاي نجف» (جلد دوم) در شمارگان 2000 نسخه، 247 صفحه و بهاي 38000 ريال راهي بازار نشر شد.

خبرنگار : حسین قديمی

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.