هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 19    |    24 فروردين 1390

   


 

همايش تخصصي تاريخ مجلس به تعويق افتاد


عکس‌های شخصی و رسالت پژوهشگران تاریخ‌شفاهی


شرح ارسال نامه امام‌(ره) به 26 هزار نشانی


خريداري تصاويري از دوره ناصري و گزارش هایي از دوره پهلوي


حوزه هنری استان یزد برگزار می کند: مراسم یادبود ایرج افشار


معرفی کتاب یادداشت‌های سفر شهید صیاد شیرازی


كتابشناسي شهيد سپهبد علي صياد شيرازي


خاطره‌ شهيد صياد شيرازي از عمليات مرصاد


آیت الله طالقانی در مسجد هدایت


جستارهايي در تاريخ و تاريخ‌نگاري


برپايي نخستين كنگره "خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس" در سال 90


تجديد چاپ سه عنوان از كتاب‌هاي شهيد آويني


مکتب حزب الله در خاطرات نبي‌الله زواره


تاريخ دفاع‌مقدس تهران نوشته مي‌شود


یاد کودکی 4- خاطره ي آقاي نصرت الله كريمي


پرتو آفتاب(خاطرات حضرت آيت الله حاج شيخ علی عراقچی)


کودتاي ٬١٢٩٩ دولت مصدق ٬ نفت و تاريخ(2)


چهل سال تجربه در مصاحبه


تاریخ شفاهی مدرسه حقانی


 



پرتو آفتاب(خاطرات حضرت آيت الله حاج شيخ علی عراقچی)

صفحه نخست شماره 19

تدوين: عبدالرحيم اباذری/ موسسه تنظيم و نشر آثار امام خميني(ره)/ چاپ اول 1389/435صفحه/ 6500تومان

اين كتاب كه توسط بخش خاطرات موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره)دفتر قم انجام يافته، سی امين اثر از مجموعه يادهاست كه به بيان خاطرات ياران و نزديكان حضرت امام (ره) می پردازد.
نویسنده ضمن مرور رخدادهای زندگی اجتماعی آيت الله حاج شيخ علی عراقچی، از آشنايی ايشان با حضرت امام (ره) در مقام يك طلبه و نيز وقايعی از انقلاب اسلامی سخن گفته است.
وی علاوه بر بازگويی گوشه هايی از تاريخ فعاليت‏های علمي، دينی و سياسی روحانيت معاصر، نكته‏هايی را بر زبان رانده كه اختصاصی اوست و در جای ديگری نمی توان به آن‏ها دسترسی يافت.
شنيدن و مطالعه تاريخ از زبان و قلم تاريخ سازان چنان شيرينی و لذتی دارد كه در انواع ديگر تاريخ نگاري‏ها كمتر مي‏توان آن را تجربه كرد.

فصل نخست اين اثر كه به زندگينامه آيت الله حاج شيخ علی عراقچی اختصاص دارد، خانواده، تحصيلات، استادان او در قم، تاليفات و سفرهای تبليغی وی را مورد نظر قرار داده است. در فصل دوم هم تاريخ حوزه، علمای همدان و فضای سياسی اجتماعی  اين شهر در دوران رضاخان معرفی شده‏اند.
در  فصل سوم با عنوان زعامت آيت الله بروجردی به مواردی نظير هجرت آيت الله بروجردی به قم، حمايت همه بزرگان، تحول در حوزه علميه قم، فعاليت‏های تقريبي، آيت الله بروجردی و درس فلسفه، علامه و تدريس فلسفه، آيت الله بروجردی و فداييان اسلام پرداخته شده است.
فصل چهارم هم با عنوان در محضر حضرت امام خمينی (ره) به اولين آشنايی ايشان با امام و ويژگی‏های فقهی، فلسفی، اخلاقی و برخی وقايع مهم پيش از تبعيد حضرت امام (ره) می‏پردازد.
فصل پنجم با عنوان دوران مبارزه با رژيم ستمشاهی به وقايع سال 41 تا 43 و تبعيد وی اختصاص دارد و در فصل ششم نيز با عنوان آيينه‏های عبرت به فضای فرهنگی آن ايام، استقلال مبارزاتی امام، مساله دكتر شريعتی، انجمن حجتيه، دارالتبليغ اسلامی و ... اختصاص دارد. در فصل هفتم كه درباره دوران پيروزی انقلاب اسلامی است، از برهه شهادت حاج آقا مصطفی تا رياست جمهوری بنی صدر را در بر مي‏گيرد.

در بخشی از مقدمه اين كتاب آمده است: «شنيدن و مطالعه تاريخ از زبان و قلم تاريخ سازان چنان شيرينی و لذتی دارد كه در انواع ديگر تاريخ نگاری‏ها كمتر می‏توان آن را تجربه كرد. گروه تاريخ موسسه تنظيم و نشر آثار امام خمينی (ره) با اعتقاد به پايه‏گذاری تاريخ نويسی انقلاب اسلامی بر ديده‏ها و شنيده‏های حاضران و ناظرانی كه بار عظيم انقلاب را بر دوش كشيدند و دشواری‏ها و ناملايمات جانفرسايی را در راه پيروزی آن بر جان خريدند، ضبط و ثبت خاطرات اين تاريخ سازان را در شمار برنامه‏های اصلی خود قرار داده است...»

منبع: کتاب هفته، شماره 269 ،شنبه 16بهمن 1389 ،صفحه 8


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.