هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 19    |    24 فروردين 1390

   


 

همايش تخصصي تاريخ مجلس به تعويق افتاد


عکس‌های شخصی و رسالت پژوهشگران تاریخ‌شفاهی


شرح ارسال نامه امام‌(ره) به 26 هزار نشانی


خريداري تصاويري از دوره ناصري و گزارش هایي از دوره پهلوي


حوزه هنری استان یزد برگزار می کند: مراسم یادبود ایرج افشار


معرفی کتاب یادداشت‌های سفر شهید صیاد شیرازی


كتابشناسي شهيد سپهبد علي صياد شيرازي


خاطره‌ شهيد صياد شيرازي از عمليات مرصاد


آیت الله طالقانی در مسجد هدایت


جستارهايي در تاريخ و تاريخ‌نگاري


برپايي نخستين كنگره "خاطره‌نويسي دفاع‌مقدس" در سال 90


تجديد چاپ سه عنوان از كتاب‌هاي شهيد آويني


مکتب حزب الله در خاطرات نبي‌الله زواره


تاريخ دفاع‌مقدس تهران نوشته مي‌شود


یاد کودکی 4- خاطره ي آقاي نصرت الله كريمي


پرتو آفتاب(خاطرات حضرت آيت الله حاج شيخ علی عراقچی)


کودتاي ٬١٢٩٩ دولت مصدق ٬ نفت و تاريخ(2)


چهل سال تجربه در مصاحبه


تاریخ شفاهی مدرسه حقانی


 



جستارهايي در تاريخ و تاريخ‌نگاري

صفحه نخست شماره 19

«جستارهايي در تاريخ و تاريخ‌نگاري» (2 جلد) به كوشش حبيب‌الله اسماعيلي، سردبير و زنده‌ياد منير قادري، معاون سردبير «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» كه اخيرا به رحمت ايزدي پيوست، منتشر شد. اين كتاب حاصل مباحثي در قالب گفت‌گوها و مقاله‌هاي تخصصي در شماره‌هاي 104 تا 153 كتاب ماه تاريخ و جغرافياست.

به گزارش خبرگزاري كتاب ايران (ايبنا)، «كتاب ماه تاريخ و جغرافيا» كه اكنون دوازدهمين سال انتشار خود را مي‌گذراند، نشريه‌اي است با هدف اطلاع‌رساني و نقد و بررسي كتاب‌هاي تاريخي و جغرافيايي و كمك به ارتباط هر چه بيشتر ميان پژوهندگان و پديد آورندگان كتاب كه به صورت ماهانه از سوي موسسه خانه كتاب منتشر مي‌شود.

مجموعه كتاب «جستارهايي در تاريخ و تاريخ‌نگاري» حاصل دسته‌بندي و تبويب گزيده‌اي از مباحثي است كه در دو قالب گفت‌وگوها و مقاله‌هاي تخصصي تأليفي يا ترجمه شده در شماره‌هاي 104 تا 153 كتاب ماه تاريخ و جغرافيا (از بهمن ماه 1385 تا بهمن ماه 1389) به تناسب موضوع به چاپ رسيده است. كتاب در يك مقدمه و چهار فصل ريشه‌ها، اجتماع در افق تاريخ، مورخان و تاريخ و افق‌هاي نو تنظيم شده است.

در نخستين مجلد از مجموعه حاضر، مباحث مرتبط با تاريخ اسلام، هويت فرهنگي ايران، ايران و اسلام در تاريخ‌نگاري غربي، عوامل توسعه نايافتگي ايران، تاريخ‌نگاري در شرق و غرب و ايران امروز از مسايلي مرتبط با فلسفه نظري تاريخ و فلسفه علم تاريخ آمده است.

مجلد دوم با فصل چهارم اين مجموعه آغاز مي‌شود، در فصل چهارم كه با عنوان افق‌هاي نو تنظيم شده مباحثي در زمينه داد و ستد تاريخ و ديگر علوم انساني، تاريخ‌نگاري فرهنگي، تاريخ‌نگاري اجتماعي، تاريخ‌نگاري اقتصادي، تاريخ‌نگاري نظامي، تاريخ علم، تاريخ‌نگاري زنان، تاريخ‌نگاري ديني، تاريخ و روايت، تاريخ و باستان‌شناسي، تاريخ و رسانه، تاريخ شفاهي، تاريخ‌نگاري و مجلس و قانون‌گذاري و تاريخ اداري ايران گرد آمده است.

علي شجاعي صائين، مدير عامل موسسه خانه كتاب در پيشگفتار اين مجموعه آورده است: در دوره جديد مديريت خانه كتاب، بررسي و بازنگري در عملكرد مجموعه كتاب‌هاي ماه، افق‌هاي جديدي را گشود كه انتشار كتاب ماه تاريخ و جغرافيا در شكل اخير آن گواه اين مدعاست.

دست‌اندركاران كتاب ماه تاريخ و جغرافيا از شماره 104 به بعد با برنامه‌ريزي منظم و سالانه و محور قرار دادن موضوعي خاص براي هر شماره، كه در عمل گاه تا نيمي از فضاي نشريه را به خود اختصاص داده، سعي كردند در هر شماره، يكي از مباحث بنيادي يا كاربردي مرتبط با دانش تخصصي تاريخي را از طريق گفت‌وگو با استادان و صاحب‌نظران، تأليف يا ترجمه مقالات تخصصي و همچنين معرفي و نقد كتاب‌هاي مرتبط با موضوع مورد نظر، به نشريه انسجام بخشند و هر شماره از كتاب ماه را به راهنماي آن موضوع تبديل كنند.

چاپ نخست مجموعه «جستارهايي در تاريخ و تاريخ‌نگاري» (مجموعه مقالات و گفت‌وگوهاي كتاب ماه تاريخ و جغرافيا) تهيه و تنظيم حبيب‌الله اسماعيلي و زنده‌ياد منير قادري در 1410 صفحه با شمارگان يك هزار نسخه و بهاي 28 هزار تومان به كوشش موسسه خانه كتاب منتشر شده است.

منبع: خبرگزاری کتاب ايران (IBNA)


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.