هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 15    |    11 اسفند 1389

   


 

فراخوانِ شرکت در کارگاه روش شناسی نوین تحقیقات


تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی


گفت‌وگو با مرتضي سرهنگي به بهانه انتشار مجموعه سه جلدي «آنچه اتفاق افتاد»


تاریخ شفاهی بازسازی (1) سرپل ذهاب


تاریخ کدام شاهان


تأملاتی در چند مفهوم بنیادین دانش تاریخ


گفت و گو با سید احمد زرهانی


زندگي نامه و خدمات علمي و فرهنگي پروفسور سيد محمود حسابي


ساواك با همكاري مدير مدرسه ناخن همكلاسي‌هايم را مي‌كشيد


پيشينه تاريخي ايرانيان در كتاب‌هاي درسي لهستاني‌ها


استانداردهای روایت


تاریخ شفاهی ارتش در انقلاب اسلامی


زندگي نامه و خاطرات اكبر فتورایی


 



ساواك با همكاري مدير مدرسه ناخن همكلاسي‌هايم را مي‌كشيد

صفحه نخست شماره 15

خبرگزاري فارس: مهرزاد ارشدي خبرنگار و عكاس انقلاب گفت: مدير مدرسه‌ ما با ساواك همكاري خوبي داشت و دانش‌‌آموزن انقلابي را به آنها معرفي مي‌كرد؛ ساواك نيز دانش‌آموزاني كه فعاليت انقلابي داشتند را شكنجه مي‌داد و بارها شاهد كشيدن ناخن‌هاي دانش‌آموزاني كه اعلاميه‌ پخش مي‌كردند، بودم.

مهرزاد ارشدي در گفت‌وگو با خبرنگار ايثار و شهادت باشگاه خبري فارس «توانا» اظهار داشت: شهر آبادان به واسطه وجود ذخاير نفتي از ابتدا مورد توجه استعمارگران از جمله انگليس و آمريكا بود و به خاطر اهميت اين منطقه بزرگاني همچون شهيد نواب صفوي، مرحوم آيت‌الله جمي، شهيد مطهري، شهيد بهشتي و شهيد مفتح، آيت‌الله خزعلي، مرحوم دكتر شريعتي و آيت‌الله جنتي در آبادان حضور پيدا كردند.

* مساجد، پايگاه اصلي شكل‌گيري انقلاب در آبادان

وي ادامه داد: در دوران قبل از انقلاب، مساجد و حسينيه‌هاي آبادان پايگاه شكل‌گيري حركت‌هاي انقلابي بود و هيئت‌ها با دعوت كردن از شخصيت‌ها فضاي پرشور انقلابي را در آبادان ايجاد كرده بودند.
اين عكاس و خبرنگار دوران انقلاب و دفاع مقدس در آبادان بيان داشت: پيام‌هاي انقلابي امام خميني (ره) در آن روزها توسط رابطين با محوريت مرحوم آيت‌الله جمي در مساجد تكثير شده و در محله‌هاي مختلف منتشر مي‌شد و مردم در جزئيات فرامين و حركت‌هاي امام خميني (ره) قرار مي‌گرفتند.

* روحانيون نقش محوري در هدايت انقلاب بر عهده داشتند

ارشدي يادآور شد: نزديك بودن آبادان به عراق و حضور روحانيون بزرگي همچون آيت‌الله سيد كاظم دهدشتي، آيت‌الله شيخ عيسي طرفي، شيخ شريف قنوتي و آيت‌الله قائمي منجر به سهل‌تر شدن ارتباطات با نجف اشرف شده بود و آيت‌الله قائمي در عبور دادن انقلابيون از مرز نقش مؤثري داشت.
وي با اشاره به اينكه مسجد قدس آبادان، يكي از پايگاه‌هاي انقلاب بود، گفت: آيت‌الله صدر هاشمي امام جماعت مسجد قدس بود و حضور اين مرجع تقليد در آبادان، نيز حركت‌هاي انقلابي و تشويق نوجوانان و جوانان را دوچندان كرده بود كه خيلي از همان جوانان در مسير پيروزي انقلاب به شهادت رسيدند.
اين عكاس و خبرنگار دوران انقلاب و دفاع مقدس در آبادان بيان داشت: در مسجد قدس، شهيد عبدالخليل فردي بسيار فعال بود؛ وي علاوه بر اينكه معلم قرآن مسجد بود، ‌بچه‌هاي مستعد را با مسائل انقلاب آشنا مي‌كرد به طوري كه هر جواني با آمدن به مسجد تبديل به يك عنصر كاملاً انقلابي مي‌شد.
وي ادامه داد: نوجوانان همچون شهيد كاظم سعيدنيا، شهيد پهلوان، شهيد محمدزاده و شهيد هدايت رحماني ستوني در مسجد قدس بودند كه بعدها در جنگ تحميلي برگ‌هاي بزرگي از جنگ را رقم زدند و به شهادت رسيدند؛ در مجموع بلوغ فكري يك نوجوان 13 ساله تا حدي بود كه مي‌توانست انقلاب اسلامي را بپذيرد.
ارشدي خاطرنشان كرد: در مدرسه «خواجه نصير»‌ سال دوم راهنمايي آقاي باقري، معلم ادبيات و فردي بسيار انقلابي بود؛ وي ما را با كتاب‌هاي دكتر شريعتي آشنا كرده و درباره مسائل اجتماعي صحبت مي‌كرد.
وي يادآور شد: قبل از انقلاب علاوه بر فعاليت در مسجد قدس آبادان، با نيروهاي جوان اقدام به برپايي نمايشگاه عكس و طراحي با موضوعات اجتماعي فرهنگي در هنرستان «ابوذر غفاري» ‌كرده و به طور غيرمستقيم به مسائل انقلابي مي‌پرداختيم و پس از پيروزي انقلاب، كار اساسي و قابل توجهي را آغاز كرديم.

*بستن لوله‌هاي نفت آبادان مهم‌ترين حركت انقلابي

اين عكاس و خبرنگار دوران انقلاب و دفاع مقدس با اشاره به رويدادهاي مهم پيش از انقلاب در آبادان، گفت: آتش‌سوزي سينما ركس در 28 مرداد 1357 و حركت انقلابي كاركنان پالايشگاه نفت آبادان مبني بر بستن لوله‌هاي نفت از جمله مهم‌ترين رويدادهايي بود كه در ادامه درگيري‌هاي مردمي و سرنگوني رژيم طاغوت را در پي داشت.
وي به مهم‌ترين درگيري در آبادان در روز 7 بهمن 57 كه شهادت 5 انقلابي را در پي داشت، اشاره كرد و ادامه داد: در اين روز در خيابان سيدمحمد آبادان حوزه علميه آيت‌الله قائمي، سربازان شاه به يك جوان تيراندازي كردند؛ بنده در حال عكسبرداري بودم كه مرا نيز به رگبار بستند و با يكي ديگر از كوچه‌ها فرار كردم و دستشان به من نرسيد؛ آن روز شاهد حمله جوانان انقلابي به تانك‌هاي رژيم طاغوت بودم.

*حضور زنان انقلابي قم در آبادان

ارشدي از حضور زنان در حركت‌هاي انقلابي، گفت: خواهران محجبه در بين جمعيت‌هاي تظاهركننده مشاهده مي‌شد كه فرياد مي‌زدند راهپيمايي را بايد به سمت احمدآباد منتقل كنيم؛ وقتي از دوستان جويا شدم، گفتند اين خواهران از قم به آبادان آمده‌اند؛ در درگيري‌ خونين يك زن در خيابان طالقاني به شهادت رسيد و بنده از وي عكس گرفتم ولي متأسفانه آن حلقه فيلم را به يكي از دوستان دادم ولي حدود 30 سال است پيگيري مي‌كنم تا آن عكس‌ها و حلقه‌فيلم‌ها به من بازگردانده شود.

*پايين كشيدن مجسمه شاه توسط شهيد درياقلي سوراني

وي يادآور شد: شبي كه قرار بود مجسمه شاه پايين كشيده شود، به همراه بچه‌هاي كوي قدس آبادان به محل نصب‌ مجسمه شاه رفتيم كه متوجه شديم شهيد «دريا قلي سوراني» به همراه دوستان مجسمه را به پايين كشيده‌ است؛ در كنار ميدان مجسمه، تابلوي بسيار عظيمي بود كه اصول انقلاب شاه و ملت روي آن نوشته بود؛ به همراه دوستان تابلو را پايين كشيديم و بعد از پيروزي انقلاب روي آن نوشته را با رنگ پوشانديم و به جايش نوشتيم «قطره‌ها به دريا پيونديد وگرنه نابود خواهيد شد».

*تغيير نام مدرسه و اخراج مدير مدرسه پس از پيروزي انقلاب

اين عكاس و خبرنگار دوران انقلاب و دفاع مقدس با اشاره با تحولات بعد از پيروزي انقلاب اسلامي، يادآور شد: با تشكيل انجمن اسلامي به همراه شهيد مهرداد رئيسي و چند تن از دوستان كه در دفاع مقدس به شهادت رسيدند، در ابتدا نام هنرستان «كوروش كبير» را به نام «ابوذر غفاري» تغيير داده و تا مدت‌ها مدرسه را خودمان اداره ‌كرديم.
وي اضافه كرد: در دوران رژيم طاغوت مدير مدرسه به نام آقاي كريمي با ساواك همكاري داشت؛ وي دانش‌آموزان انقلابي را به آنها معرفي كرده و ساواك نيز دانش‌آموزاني كه فعاليت انقلابي داشتند را شكنجه مي‌داد و بارها شاهد كشيدن ناخن‌هاي دانش‌آموزاني كه اعلاميه‌ پخش مي‌كردند، بوديم كه پس از پيروزي انقلاب اسلامي بنده در 14 سالگي، به عنوان نماينده انجمن اسلامي موظف به اخراج مدير آن مدرسه شدم.
ارشدي به ورود حضرت امام خميني (ره) به ميهن اسلامي اشاره كرد و گفت: با ورود حضرت امام (ره) به كشور، مردم تلويزيون‌هاي خود را در كوچه‌ها گذاشته بودند تا صداي انقلاب در همه جا پخش شود و در ايام پيروزي انقلاب جشن و شادي تمام شهر را فراگرفته بود.

*زيباترين عكسي كه از مبارزات انقلابي آبادان گرفتم

وي در خصوص زيباترين عكس گرفته شده از انقلاب، بيان داشت: در حملات و تيراندازي سربازان شاه، به سمت تظاهركنندگان، يكي از خواهران به شهادت رسيد؛ تظاهركنندگان چادر آغشته به خون آن بانوي انقلابي را كه سمبل انقلاب اسلامي بود، بر دست گرفتند و بنده از اين صحنه كه زيباترين صحنه انقلاب بود، عكس گرفتم.

به گزارش توانا، مهرزاد ارشدي متولد سال 1342، از نوجوانان فعال در انقلاب اسلامي بود كه در هشت سال دفاع مقدس عكاس و خبرنگار جنگي بود؛ وي در 15 عمليات بزرگ دفاع مقدس در خط مقدم آثار گرانبهايي آفريد. نوشتم تا بماند- محسن کاظمی
ارشدي در طول‌ اين سال‌ها چندين بار مجروح شد و با شهيدان مرتضي آويني، غلامرضا رهبر، مالكي و مرادي همراه بود؛ وي هم‌اكنون به عنوان كارشناس مديريت فرهنگي در عرصه‌هاي مختلف ادامه دهنده راه دوستان سفر كرده‌اش است.‌

خاطرات آیت الله جمی به کوشش محسن کاظمی در سال 1386 در قالب كتابي با عنوان "نوشتم تا بماند" تدوين و توسط انتشارات سوره مهر به چاپ رسیده است. اين اثر در دوازدهمین دوره کتاب سال دفاع مقدس، جایزه برتر رشته خاطرات را كسب کرد

منبع: خبرگزاري فارس


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.