هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 15    |    11 اسفند 1389

   


 

فراخوانِ شرکت در کارگاه روش شناسی نوین تحقیقات


تاریخ شفاهی سازمان کتابخانه ها، موزه ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی


گفت‌وگو با مرتضي سرهنگي به بهانه انتشار مجموعه سه جلدي «آنچه اتفاق افتاد»


تاریخ شفاهی بازسازی (1) سرپل ذهاب


تاریخ کدام شاهان


تأملاتی در چند مفهوم بنیادین دانش تاریخ


گفت و گو با سید احمد زرهانی


زندگي نامه و خدمات علمي و فرهنگي پروفسور سيد محمود حسابي


ساواك با همكاري مدير مدرسه ناخن همكلاسي‌هايم را مي‌كشيد


پيشينه تاريخي ايرانيان در كتاب‌هاي درسي لهستاني‌ها


استانداردهای روایت


تاریخ شفاهی ارتش در انقلاب اسلامی


زندگي نامه و خاطرات اكبر فتورایی


 



فراخوانِ شرکت در کارگاه روش شناسی نوین تحقیقات

صفحه نخست شماره 15

برنامه مبادله جنوب-جنوب 
به منظور تحقیق دربارۀ تاریخ توسعه
بنیاد برنامه‌تبادلِ مطالعات منطقه ای آسیای جنوب شرقی(SEASREP)

سازماندهی شده توسط بنیاد SEASREP و تحت حمایت Sephis
25 مهر-6 آبان 1390

پنجمین کارگاه آموزشی SEASREP-Sephis دربارۀ روش شناسی نوین تحقیقات در 25 مهر- 06 آبان، 1390 در فیلیپین برگزار می شود. هدف از این کارگاه فراهم آوردن فرصتی برای دانشجویان مقطع دکتری ِکشورهای جنوب است تا بتوانند با راهنمایی و کمک محققین کارکشته از دیگر کشورهای جنوب، کیفیت تحقیق خود را از دو منظر نظری و روش شناسی ارتقا دهند. دو هفته سخنرانی و جلسات بحث و گفت و گو و ارتقا دانش و جلسات درس انفرادی برای طرح تحقیق دانشجویان به شرکت کنندگان کمک می کند تا تحقیقات خود را دوباره طراحی و طرح تحقیقشان را غنی و قابلیت های تحقیقاتی خود را کشف و تقویت کنند.

برنامه کارگاه:
کارگاه از دو بخش اصلی تشکیل شده: جلسات سخنرانی و بحث و گفت و گو، و بررسی طرح تحقیق.
در بخش سخنرانی تمرکز روی دو روش اصلی است: ارائه خوانش های جدید از آرشیوها، شفاهی‌کاری و تکنیک‌های شفاهی. مطالب درسی‌ای که استادان تعیین کرده‌اند، قبل از شروع کارگاه برای شرکت کنندگان فرستاده می‌شود تا به این صورت زمان بیشتری برای بحث و گفتگو در دست باشد. شرکت کنندگان موظفند یک ماه قبل از شروع کارگاه، مطالب کوتاهی به عنوان بازخورد، در مورد هر یک از مطالب فرستاده شده ارائه کنند تا در طول کارگاه مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. استادان ممکن است شرکت کنندگان را به چند دست تقسیم کنند یا از آن ها به طور انفرادی بخواهند تا جلسه بحث و گفت و گو را به پیش ببرند. این جلسات طوری طراحی شده‌اند که شرکت‌کنندگان بتوانند آزادانه و بی‌پرده و با توجه به موضوع تحقیق و تجربیات خود، نظرهایشان را ارائه کنند و موقعیت‌های مختلف را در مناطق و کشورهای جنوب با یکدیگر مقایسه کنند.  
قسمت دوم کارگاه با جلسه‌ای آغاز می‌شود که در آن شرکت‌کننده طرح اولیه تحقیق خود را ارائه می کند تا پیشنهاداتِ سازنده استاد و دیگر شرکت کنندگان را بشنود. پس از این جلسه، نوبت جلسات انفرادی ای است که طی آن محققین مجرب نظرات و پیشنهادات خود را درباره طرح تحقیق دکتریِ شرکت کننده ارائه می کنند. پس از این مرحله به شرکت کنندگان دو روز وقت داده می‌شود تا طرح تحقیق خود را بازنویسی کنند.
در نهایت این کارگاه با جلساتی پایان میابد که در آن شرکت کنندگان به صورت گروهی نسخه بازبینی شده طرح تحقیق خود را به رئیس جلسه ارائه می کنند. 
کارگاه به زبان انگلیسی برگزار می شود و تمام مطالب نیز به زبان انگلیسی است.

واجدین شرایط:
دانشجویان دوره دکتری از کشورهای جنوب که در زمینه علوم اجتماعی یا تاریخ مشغول به تحقیق هستند، در مرحله تدوین طرح تحقیقشان اند و در دانشگاه های کشورهای جنوب مشغول به تحصیلند می توانند برای شرکت در این کارگاه اقدام کنند. اولویت با کسانی است که تا به حال در هیچ کدام از کارگاه های Sephis شرکت نکرده و یا کمک مالی از این بنیاد دریافت نکرده‌اند. دانشجویانی که در مراحل پایانی تدوین طرح تحقیقشان هستند واجد شرایط برای شرکت در این کارگاه نیستند. 

کمک هزینه سفر:
این کمک هزینه شامل هزینه بلیط هواپیمای شرکت کننده، اقامت، مطالب تعیین شده، مقرریِ مختصر و ایاب و ذهاب محلی است. در طول مدت کارگاه ناهار و پذیرایی مختصر برای شرکت کنندگان فراهم می شود و طی ایاب و ذهاب محلی نیز وعده های غذایی فراهم می‌شوند.

وظایف شرکت کنندگان:
این کارگاه فرصتی بی نظیر برای شرکت کنندگان فراهم می آورد تا بتوانند از اطلاعات و کمک متخصصین مجرب و دیگر دانشجویان دکتری از اقصا نقاط کشورهای جنوب استفاده کنند. در نتیجه انتظار می رود که شرکت کنندگان با شرکت در جلسات بحث و گفت و گو، خواندن مطالب ارائه شده و ارتقا کیفیت طرح تحقیقشان از این فرصت به نحو احسنت استفاده کنند.

روند اقدام برای شرکت در کارگاه:
دانشجویان علاقمند در مقطع دکتری باید مدارک زیر را ارائه کنند:
1. سوابق تحصیلی و کاری
2. تکمیل فرم درخواست تقاضا (دانلود این فرم از طریق سایت  www.seasrepfoundation.org میسر می باشد) 
3. طرح تحقیق مختصر که شامل پیش زمینه، فرضیه اصلی و اهداف، وسعت و محدودیت ها، شرح مختصر آثار پیشینه در زمینه تحقیق(review of literature) و کارکرد بالقوه تحقیق.
4. گواهی اشتغال به تحصیل در مقطع دکتری که در آن ذکر شده باشد که دانشگاه جزو دانشگاه های کشورهای جنوب است و دانشجو در مرحله تدوین طرح تحقیق خود می باشد. (این نامه باید اسکن شود.)
5. توصیه نامه اسکن شده استاد راهنمای دانشجو.

درخواست ها باید به زبان انگلیسی نوشته شوند و تا قبل از 24 خرداد 1390، از طریق پست الکترونیک، به آدرس بنیاد SEASREP www.seasrepfoundation.org فرستاده شوند. شورای گزینش تمامی درخواست ها را بررسی می کند و تا پایان مهر پذبرفتگان را از طریق پست الکترونیکی مطلع می کند.
برای اطلاعات بیشتر:
SEASREP Foundation
Unit 612/613 Residencia de Regina
94 Xavierville Avenue
Loyola Heights, Quezon City 1108
Philippines
Tel. +63-2-709 08 54 Fax: +63-2-709 08 91
Email: methods@seasrepfoundation.org Website: www.seasrepfoundation.org

مترجم: جیران گاهان



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

16 اسفند 1389
kharazmi
با سلام
اگر امکانش هست خواهش میکنم نمونه نامه تقاضا مرحمت کنید.

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.