هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 14    |    4 اسفند 1389

   


 

گزارش دومین همایش ایران و استعمار انگلیس


شبکه تاریخ شفاهی آمریکای لاتین


یاد شماره 97 و 98


مجموعه مقالات «ايران و استعمار انگليس»


تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی از مهاجرت امام خمینی به پاریس تا پیروزی


انتشار ويژه‌نامه انقلاب اسلامی در مشهد


"پاسياد پسر خاك" تازه مي‌شود


برگزيدگان جشنواره خاطره‌نويسي آذربايجان‌شرقي معرفي مي‌شوند


خاطره و تاریخ شفاهی


شرح حال‌نويسي از مشاهير تاريخي


تاریخ‌نگاری ما!


تاريخی گري و شناخت انتقادي


وداع با حافظ ميراث شفاهي دوران صفويه


شهر، سياست و اقتصاد در عهد ايلخانان


جان مایه ی تاریخ


اسطوره و تاريخ


آينده ‌نگري در مصاحبه ‌هاي تاريخ شفاهي


 



گزارش دومین همایش ایران و استعمار انگلیس

صفحه نخست شماره 14

دومین همایش ایران و استعمار انگلیس، سوم اسفند ۱۳۸۹ در تالار علامه امینی دانشگاه تهران به همت مجمع‌ هماهنگي مراكز تاريخ‌پژوهي و بانكهاي اسنادي (مهتاب)، موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی، مراکز مرتبط با حضور علاقه مندان و پژوهشگران برگزار شد. 

به گزارش سیاست روز، این همايش يك روزه در نوبت صبح از ساعت 30/8 آغاز و پس از سخنراني رئيس مجلس شوراي اسلامي با ارائه خلاصه مقالات ارائه شده از سوي محققان و پژوهشگران حوزه تاريخ ادامه يافت و در نوبت بعدازظهر نيز پس از سخنراني رئيس كميسيون فرهنگي مجلس شوراي اسلامي حداد عادل ادامه داشت.

همچنین در خبرگزاري دانشجويان ايران (ايسنا)،آمده: علي لاريجاني در دومين همايش «ايران و استعمار انگليس» كه سوم اسفند ۱۳۸۹در تالار علامه اميني دانشگاه تهران برگزار شد، با تاكيد بر اينكه كارنامه انگليس از حدود 200 سال پيش تاكنون كارنامه‌اي سياه بوده است، گفت: انگليس از حدود 200 سال پيش تاكنون در ايران فراز و فرودهايي داشته ولي در كل مي‌توان گفت كه كارنامه اين كشور سياه بوده و همواره براي دست‌اندازي به حوزه سياسي، فرهنگي، اقتصادي و ... تلاش كرده است.

سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس خبر داد: سليمي نمين دبير دومين همايش ايران و استعمار انگليس، درخصوص وضعيت اسناد در كشور گفت:‌ وضعيت اسناد در كشور قانونمند نيست و اسناد به راحتي در اختيار محققان قرار نمي گيرند.
عباس سليمي نمين مدير دفتر اطلاعات و تدوين تاريخ ايران در ادامه افزود:‌ بسياري از سازمان ها و نهادها با مالكيت نسبت به اسناد برخورد مي كنند و وضعيت انحصاري اسناد، قوت و توانمندي آنها محسوب مي شود.
سليمي نمين در ادامه با اشاره به اين موضوع كه اولين همايش ايران و استعمار انگليس در سال 87 برگزار شد، ‌افزود: آثار اولين همايش با محوريت موضوع بررسي عملكرد استعمار در ايران ارائه شده بود و پس از پايان همايش به منظور تقويت ديدگاه هاي علمي به صورت كتاب در اختيار محققان قرار گرفت.
دبير دومين همايش ايران و استعمار انگليس در ادامه افزود: براساس فراخواني كه مسئولان همايش داده بودند نزديك به 165 مقاله از طرق محققان دريافت شد.

به نقل از پایگاه موسسه مطالعات و پژوهشهای سیاسی دکتر رضا نظر آهاری، يكي از سخنرانان همايش ايران و استعمار انگليس با ارائه مقاله اي تحت عنوان پليس جنوب به مرور اجمالي اين واقعه تاريخي پرداخت و اسنادي از مكاتبه بين وزارت امور خارجه ايران و سفارت در جريان حوادث پليس جنوب ارائه كرد.
نظرآهاري با اشاره به نقش اساسي اسناد در شناسايي هرچه بهتر وقايع تاريخي گفت: در مركز اسناد و تاريخ ديپلماسي وزارت امور خارجه اسناد مهمي در مورد واقعه پليس جنوب، ازجمله يادداشت ها و مراسلات ميان وزارت خارجه و سفارت انگليس وجود دارد كه بسيار حائز اهميت است.
محمدتقی تقی پور، پژوهشگر تاريخ معاصر، نیز گفت: آماده سازي شرايط و بسترهاي سياسي، اقتصادي، اجتماعي، فرهنگي، رواني و حتي نظامي براي روي كار آمدن سلطنت پهلوي تنها گوشه اي كوچكي از جنايت هاي بزرگ و تاريخي انگليس در اين كشور است.

این موسسه، گزارش میزگرد پایانی دومين همايش ايران و استعمار انگليس، را به شرح ذیل اعلام کرد که خلاصه ای از آن در ادامه می آید:

دومين همايش ايران و استعمار انگليس با برگزاري ميزگرد پاياني به كار خود خاتمه داد .توجه پژوهشگران را به خلاصه مهمترين مباحث مطروحه در اين ميزگرد جلب ميكنيم .
صادق زيبا كلام:
تاريخ نگاري ايدئولوژيك آفت نگاه به تاريخ معاصر/ ايراني ها به دليل نياز به حكومت قدرتمند مركزي از رضاخان حمايت كردند.
صادق زيبا كلام در ميزگرد پاياني دومين همايش ايران و استعمار انگليس نگاه ايدئولوژيك به تاريخ نگاري در سال هاي پس از انقلاب را مورد انتقاد قرار داد و گفت: نگاه ارزشي به تاريخ نگاري موجب تحريف واقعيت هاي مربوط به تاريخ ايران در 100 سال اخير شده است.
زيبا كلام با بيان اينكه نگاه به تاريخ ايران و بخشي كه مربوط به انگلستان مي شود همواره در هاله اي
از ابهام قرار دارد، گفت: تاريخ نگاري در سال هاي پس از انقلاب با سلطه ايدئولوژي همراه بوده و كارهايي كه در اين زمينه صورت گرفته است، فاقد ارزش تاريخي است.

مجتبي سلطاني يكي از سخنرانان حاضر در ميزگرد در ابتداي سخنان خود گفت:‌ تشكيك در واقعيات مسلم تاريخي براي كساني كه در عرصه تبليغاتي كار مي كنند به اندازه اي منفعت دارد كه اصول تحقيق را ناديده ميگيرند.

سليمي نمين با اشاره به قدرت يافتن انگليس در فاصله دو جنگ جهاني به دليل شكست آلمان و عثماني و همچنين خروج روسيه از مناسبات جهاني قدرت، گفت: جولان دولت انگليس در منطقه خاورميانه در اين دوره زماني اتفاق افتاد.

مجید تفرشي در پاسخ به سوالي درباره علل رويداد انقلاب اسلامي اظهار داشت: يكي از سوء تفاهم هاي تاريخ نگاران اسلامي اين است كه قدرت هاي خارجي در مورد اتمام پهلوي و انقلاب اسلامي تصميم گيري كرده اند، اين به هيچ عنوان درست نيست.

سرانجام  دومين همايش ايران و استعمار انگليس در ساعت 19:30 دقيقه روز سوم اسفند 1389 به كار خود پايان داد.

عکس های همایش



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.