هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 14    |    4 اسفند 1389

   


 

گزارش دومین همایش ایران و استعمار انگلیس


شبکه تاریخ شفاهی آمریکای لاتین


یاد شماره 97 و 98


مجموعه مقالات «ايران و استعمار انگليس»


تاریخ شفاهی انقلاب اسلامی از مهاجرت امام خمینی به پاریس تا پیروزی


انتشار ويژه‌نامه انقلاب اسلامی در مشهد


"پاسياد پسر خاك" تازه مي‌شود


برگزيدگان جشنواره خاطره‌نويسي آذربايجان‌شرقي معرفي مي‌شوند


خاطره و تاریخ شفاهی


شرح حال‌نويسي از مشاهير تاريخي


تاریخ‌نگاری ما!


تاريخی گري و شناخت انتقادي


وداع با حافظ ميراث شفاهي دوران صفويه


شهر، سياست و اقتصاد در عهد ايلخانان


جان مایه ی تاریخ


اسطوره و تاريخ


آينده ‌نگري در مصاحبه ‌هاي تاريخ شفاهي


 



شبکه تاریخ شفاهی آمریکای لاتین

صفحه نخست شماره 14

روبن کوتلر و ماریانا مسترانجلو(1)
در دسامبر 2010، شبکه تاریخ شفاهی آمریکای لاتین (که  REHALOمخفف اسپانیایی آن است) به طور رسمی تاسیس شد. هدف از ایجاد این شبکه، تبادل، بحث و گفتگو، تولید و رواج تاریخ شفاهی در آمریکای لاتین است. این شبکه یک انجمن حرفه‌ای نیست. بلکه نتیجه اتحاد چند انجمن است. به این معنی که RELAHO وابسته به فرد خاصی نیست. این شبکه وابسته به انجمن‌های ملی تاریخ شفاهی، گروه‌های تحقیقاتی، انجمن‌های محلیِ خاطره‌نگاری و پروژه‌های مدرسه‌ای است. ایده اصلی پشت این شبکه تکرار گروه‌های ملی و بین‌المللی از قبیل (انجمن تاریخ شفاهی چک)COHA  یا (انجمن بین المللی تاریخ شفاهی) IOHA نیست. بلکه با تسهیل جریان اطلاعات موجب می‌شود تا افراد آسان‌تر بتوانند در فعالیت‌های تاریخ شفاهی سهیم باشند و در اصل متممی برای فعالیت‌های این گروه‌ها است.  
RELAHO  پس از بحث و گفت و گوی بسیار میان تاریخ‌دانان آمریکای لاتین طی همایش‌های متعدد ایجاد شد. ولی این کافی نبود. مسئله کلیدی این بود که آیا گستردگی تاریخ شفاهی در آمریکای لاتین به درجه‌ای رسیده که نیاز به یک شبکه داشته باشد؟ در سال 2010، انجمن تاریخ شفاهی برزیل، همایشی در رسیفی ترتیب داد، که در آن رجینا گویمارائس نتو، رئیس (انجمن تاریخ شفاهی برزیل) ABHO در آن زمان، جلسه‌ای در باب ایجاد یک شبکه محلی ترتیب داد. با حمایت آرژانتین و انجمن تاریخ شفاهی مکزیک، RELAHO با گرد هم آوردن شیلی، کوبا، نیکاراگوئه، ونزوئلا، کولومبیا، پورتوریکو، ال‌سالوادور، مکزیک، برزیل و آرژانتین، سازماندهی یافت.
اطلاعات از طریق یک شبکه اینترنتی (www.relaho.org/index) به صورت رایگان قابل دسترسی برای همگان است. از آنجایی که اطلاعات به مثابه قدرت است و برقراری دموکراسی اطلاعاتی به معنای عدم محدودیت دسترسی فردی است، هدف این شبکه انتشار تمام و کمال اطلاعاتی است که در رابطه با تاریخ شفاهی در اختیارش قرار می‌گیرد. از این طریق است که این شبکه ارتباط، دسترسی به اطلاعات و بحث و گفتگو بینِ تاریخ‌دانان شفاهی در سراسر آمریکای لاتین و دیگر نقاط جهان را تسهیل می‌کند.
این شبکه شامل قسمت‌های معمول از قبیل بخش‌هایی مختص اطلاعات همایش‌ها، جلسات، گردهمایی‌ها و اخبار نشر است. این شبکه همچنین لیستی از آرشیوهای تاریخ شفاهی در آمریکای لاتین و آدرس الکترونیکی انجمن‌ها، گروه‌های تحقیقاتی، پروژه‌ها و حتی افرادی که به طور مستقل در زمینه تاریخ شفاهی مشغول به فعالیت هستند، را فراهم آورده است. ویژگی مهم دیگر این شبکه فراهم آوردن یک کتابخانه مجازی شامل مقالات، کتاب‌ها و مصاحبه‌ها است. این شبکه همچنین دارای آدرس شبکه‌های دیگر تاریخ شفاهی، مجلات الکترونیکی، اخبار کتاب‌شناختی و نمایشگاه‌های عکس (به خصوص نمایشگاه‌هایی از همایش‌های دو سال گذشته در برزیل، آرژانتین و کولومبیا) است. شاید یکی از جالب‌ترین بخش‌های این شبکه اینترنتی بخشی است که به طور چالش‌برانگیزی "مناظره" خوانده شده است. در حال حاضر، مناظره‌ای در باب وجود یا عدم وجود مقوله‌ای به نام تاریخ شفاهی آمریکای لاتین در جریان است. یکی دیگر از خدمات جالبی که  RELAHO به کاربران ارائه می‌دهد گزینه "بگو چطور بود؟" است. این بخش در راستای آن چه در COHA انجام می‌شود، شامل یک سری مصاحبه با فعالان تاریخ شفاهی است.
RELAHO  تریبونی فراهم کرده است برای بحث و گفتگو، ارتباط و دسترسی به اطلاعات در باب بررسی خاطرات، شفاهیات و فعالیت در زمینه تاریخ شفاهی در آمریکای لاتین. این شبکه بدونِ اعمال هیچ محدودیتی، به همگان اجازه مشارکت می‌دهد. تنها محدودیت این شبکه محدودیت زبانی است. از آن‌جایی که کاربران احتمالی این شبکه اسپانیایی زبان یا پرتغالی زبانند، مطالب آن نیز تنها به این دو زبان موجود است.
RELAHO  سه مدیر شبکه دارد. مدیر بخش آمریکای مرکزی و آمریکای جنوبی جراردو نکوئچی گارسیا(2)، مدیر بخش برزیل رابسون لاواردی(3)  و بخش اسپانیای زبان آمریکای شمالی دوبن کتلر هستند. برای دسترسی به این شبکه می‌توانید به www.relaho.org/index مراجعه کنید.

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ

(1) Ruben Kotler y Mariana Masterangelo
(2) Gerardo Necoechea Garcia
(3)Robson Laverdi

مترجم: جیران گاهان



 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.