هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 211    |    24 تير 1394

   


 



90 دقیقه‏ تاریخ شفاهی با متولدان قبل از 1930

صفحه نخست شماره 211

مترجم: فرح جعفرخان

تکلیفی به عنوان کار تحقیقاتی در یکی از دروس تاریخ در کالج گیتزبرگ¹، به جیسون لامورو Jason Lamoreaux ، شناگر و دانشجوی ارشد رشته تاریخ کمک کرد تا چهره تازه‏ای از جنگ دوم جهانی و سربازانی به دست آورد که در این دوران جنگیدند تا صلح و عدالت را پاس بدارند.

در پی ادامه برنامه 90 دقیقه‏ای تاریخ شفاهی با فردی که سال‏ها قبل از سال 1930 به دنیا آمده بود، لامورو مصاحبه ای را با پدربزرگ مادری خود،  هرب لیووای Herb Levy، کهنه‏سرباز جنگ دوم جهانی، انجام داد. به علاوه این دانشجو به همراه  پدربزرگش در فرودگاه  متفقین پیاده شدند که درهفتادمین جشن نورماندی شرکت کنند. این جشن، به روز شروع عملیات، D-Day، معروف است.

پرفسور مایکل بیرکنر Michael Birkner که این تکلیف را به دانشجویان ارائه کرده است، چنین می‏گوید: «تعداد زیادی از دانشجویان این طرح را تجربه‏ای پر معنا یافته‏اند، من معتقدم مصاحبه با پدربزرگی که درگیر مسئله‏ی بسیار مهی بنام حمله به نورماندی بوده است، این موضوع را دربرمی‏گیرد که منجر به کسب این تجربه شود.»

لامورو دردوران کودکی خود، در مورد تجربیات پدر بزرگش  بسیار کم شنیده بود. لیکن تکلیف دانشجویی و سفر بعدی او به نورماندی، دریچه‏ای کاملا ًجدید را برایش گشود.

لامورو در این باره می‏گوید: «من چهره‏ای را از پدربزرگم دیدم که هرگز ندیده بودم، فکرمی‏کنم او می‏خواست آن چهره را پنهان کند و فکر نمی‏کنم او دوست داشت درباره آن دوران از زندگی خود حرف بزند زیرا شاهد مرگ و ویرانی بوده است.»

آقای لوی Levy اهل فیلادلفیا بود و یک ترم شش ماهه را در کالج درس خواند و سپس در سال 1943 در ارتش ثبت نام کرد. در این زمان او 18 سال داشت. او،  نه  گواهی رانندگی داشت و نه هرگز تفنگی در دست گرفته بود. فقط چند روز بعد از حمله به نورماندی، در روز ششم ژوئن 1944 درساحل اوتا ²  Utah Beach همراه با گارد سواره نظام پیاده شد و به جمع آوری اجساد مردگان پرداخت و آنها را بر روی تخته‏هایی در ساحل قرار داد. او قبل از شروع سربازی‌اش به یگان مهندسی ارتش پیوسته بود.

هجده ماه بعد، آقای لوی در ساخت پل‏ها و زیرساخت‏های خطوط هوایی فرودگاه‏ها در فرانسه و کل اروپا به خدمت گرفته شد. او همراه با سایر نیروهای متفقین  به آلمان بازگردانده شد، البته احتمالاً، بعد از این که قوای متفقین، پیروز شدند . بعد از بیش از دوسال خدمت در ارتش، آقای لوی درمدت کمتر از یک هفته برای بیست و یکمین سال تولدش از خدمت مرخص شد.

هفت دهه بعد، لامورو در همان پیاده روها و خیابان‏های سنگفرش شده به همراه پدربزرگش قدم می‏زد. دراین مراسم جشن، از کسانی دعوت شده بود که به هر نحوی درگیر حمله به نورماندی بوده‏اند.

لامورو خاطرنشان کرد: «از آن تاریخ تاکنون این اولین باری بود که پدربزرگم  به این ساحل برگشته بود، او قبلاً به این منطقه آمده بود اما این اولین باری است که به این نقطه خاص از ساحل برمی‏گشت، من می‏توانستم در چشمانش حلقه اشک را ببینم و مردم با او مانند یک قهرمان ابرستاره رفتار می‏کردند، آنها به طور ویژه‏ای از آنچه که او انجام داده بود ، تقدیر می‏کردند.»

کهنه سربازان و خانواده آنها به تمامی جشن‏ها و مراسمی که مربوط به سالگرد روز شروع عملیات بود، دعوت شده بودند. بسیاری از رهبران جهان در این جشن حضور داشتند.

این یکی از مراسمی بود که لامورو رودررو با واقعیتی مواجه بود که پدربزرگش در دوران جنگ گذرانده بود.

در یکی از مراسم ساحل سوارد  Sward Beach،  نوار ویدئویی در حال پخش بود. واین Wayne یکی از افراد محلی این منطقه اظهار داشت: «من تصاویر دلخراش ویدوئی از پدربزرگم دیدم، در این فیلم هنگامی که او در میان این صحنه‏های دلخراش راه می‏رفت، حتی سنش از من کمتر بود ومن یک دفعه با دیدن این تصاویر از جای خود پریدم، انگار از خواب پریدم. او تاکنون در مورد این واقعیت حرف نزده بود.»

 لامورو  از قول آرشیتکتی که در دوران بعد از جنگ، در کاخ سفید کار می‏کرد، گفت: «لوی مانند یک قهرمان حرفه‏ای با مردم محلی رفتار می‏کرد. هر کجا که می‏رفت از او با لبخندی تقدیر می‏شد و در مورد همکاری و کمک های او سؤال می‏شد.»

برخی از این همکاری‏ها، امروزه نیز بسیار فعالانه ادامه دارند. در طول این سفر،  لامورو با پدربزرگش، از پل‏های دوتایی بئیلی3 Bailey Bridges  عبور کردند  که در طی عملیات جنگی  ساخته شده بودند. آنها اتومبیل‏هایی را دیدند که از این سازه محکم عبور می‏کنند.

لامورو در پایان سفر، چشم اندازی کاملاً جدید، هم در مورد پدربزرگش و هم در مورد هر سرباز جنگ جهانی دوم به دست آورد.

لامورو می‏گوید: «من فهمیدم کسانی که در آن جنگ شرکت کرده بودند، چقدر مهم هستند و این واقعیتی است که چگونه جهان امروزی ساخته شده است. اگر این مورد  برای آنها رخ نمی‏داد چه کسی می‏داند اکنون،  شاهد چه جهانی بودیم.»


¹Gettysburg College  کالج گیتزبرگ در سال 1832 در پنسیلوانیا آمریکا تاسیس شده است و درآنجا، علوم انسانی و هنر تدریس می‏شود.(م)

2- Utah Beach یوتا بیچ نام رمزی یکی از پنج منطقه نقطه غربی در نورماندی  فرانسه است که آلمان به آنجا یورش برده بود و قوای متفقین در 1944 آنجا را کاملاً  بازپس گرفتند.(م)

3- Bailey Bridges پل متحرک و پیش ساخته شده که ارتش بریتانیا در جنگ جهانی دوم ساخت و مهندس  سردونالد کولمن بئیلی  طراح و سازنده آن بود.(م)

 

نویسنده: جیسون مارستلر JASON MARSTELLER
منبع: swimmingworldmagazine


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.