هفته نامه تاريخ شفاهي
 



 
          شماره 210    |    10 تير 1394

   


 



شهروندان از تاریخ شفاهی شهر خود می‏گویند

صفحه نخست شماره 210


 
جی پاول
JAY POWELL
ترجمه‏:‏ فرحناز پازوکی

عامل اصلی در توسعه پیش‏بینی شده‏ شهری، حفظ و صیانت از تاریخ‏ شهر است و هیات تاریخ شهر اسپرینگ هیل Spring Hill در ایالت تنسی می‏خواهد به کمک‏ شهروندان این کار را انجام دهد‏. دین کولینز از اعضای این هیات‏، طرح تاریخ شفاهی را پیشنهاد کرد‏. او می‏خواهد برخی از شهروندان قدیمی اسپرینگ هیل را که بالای 100 سال عمر دارند پیدا کرده و تاریخ شفاهی آنها را ضبط تصویری کند‏.


در این طرح مصاحبه‏شوندگان در مورد زمانی که شهر جمعیت کمتر از 100 نفر داشت‏، و یا کارخانه ‏ ساتورن Saturn‏‏ افتتاح شد و هزاران نفر در آن مشغول به کار شدند صحبت می‏کنند و دیدگاه آنها نسبت به حال حاضر ‏اسپرینگ هیل‏ پرسیده خواهد شد‏.


‏ کولینز‏ می‏گوید‏: «ما شهروندی به نام ‏ جی‏. دبلیو‏. بومان G.W. Bowman داریم که 100 ساله است و می‏گوید با یکی از سربازهای قدیمی کنفدراسیون جنوب‏ گفت‌وگویی داشته است‏. به همین خاطر، به نظر من گرفتن چنین خاطراتی خیلی خوب خواهد بود‏.»


«همچنین از آنجایی که ما در این شهر اتفاقاتی همچون آتش سوزی و توفان‏‏های تورنادو و نیز ‏افتتاح کارخانه ‏ساتورن را داشته‏ایم اگر کسی تاریخ شهر را بداند می‏تواند به ما بگوید که این اتفاقات چه تاثیری روی زندگی مردم شهر داشته‏اند‏.»


او در ادامه می‏افزاید‏:‏ «گام بعدی ما‏، تماس با شخصی است که کار تدوین‏ را با قیمت مناسب انجام دهد‏.» البته دغدغه و نگرانی ‏کولینز ‏مدت زمان باقی مانده تا انجام کامل این طرح است‏.


این طرح باید در جلسه ماه آینده هیات مطرح شود تا از نظر شهرداری و اعضای شورای شهر گذرانده شود و قبل از این که کاری در مورد آن صورت گیرد هزینه‏‏ی آن توسط بودجه‏‏ی شهری تأمین شود‏. کولینز ‏معتقد است این کار با توجه به سن افراد مصاحبه‏شونده مدت زیادی طول خواهد کشید‏.


دریک مریل Derek Merill ضمن تأیید صحبت‏‏های ‏کولینز‏‏ اعلام کرد: «این کار وقتی به کارهای مرکز بازدیدکنندگان در آینده اضافه شود کار خوب و برجسته‏ای خواهد شد‏، اما ضرورت دارد این کار هر چه زودتر صورت گیرد‏.» او می‏افزاید‏:‏ «از دیدگاه شهری زمانی که شما صحبت از مراکز بازدیدکنندگان می‏کنید نخستین فکری که به ذهن من خطور می‏کند این است که واقعاً باید انجام این کار را مورد بررسی قرار دهیم‏. نکته اینجاست که اگرچه ضبط‏ این مصاحبه‏‏ها‏ خیلی ارزان تمام می‏شود‏، اما چه خوب است که سن این افراد آن قدر هست که اطلاعات مورد‏ نیاز ما را تأمین کنند‏. من تمایل دارم از نهایت توان مالی خود استفاده کرده و هرچه سریعتر این کار را شروع کنیم و با وجود این که می‏دانم تدوین آن‏، کاری ضروری است آن را به آخر کار موکول کنیم‏.»


‏ سوزان زمک Suzan Zemek‏‏ یکی از اعضای شورای شهر می‏گوید که او با تعداد زیادی از افراد تدوین‏گر صحبت کرده و پس از تولید‏، گرانترین بخش کار همین کار تدوین است‏. به گفته‏‏ی او راه حل مناسب یافتن راهی برای‏ تأمین بودجه‏‏ی این کار از طریق بودجه‏‏ی شهری بوده‏ و او امیدوار است با گفت‌وگوهایی که قرار است انجام شود به این راه حل برسند‏.


‏ زمک در ادامه می‏گوید‏: «تا آنجا که به هیات تاریخ مربوط است‏،‏ من فکر می‏کنم آن چیزی که بیشتر نگرانش بودیم جست‌وجوی راهی است تا بتوانیم از پس بودجه‏‏ی این کار برآییم و این طرح را تماماً از طریق پول‏‏های اهدایی تأمین هزینه کنیم‏، چرا که طرح‏‏های دیگری نیز برای انجام وجود دارند‏.»


‏ مریل ‏‏ پیشنهاد داد تا این طرح با توصیه‏‏ی هیات تاریخ و تحت نظارت آن پیگیری شود تا مشخص شود چه کاری در مورد آن می‏تواند صورت گیرد و همچنین در صورتی که فیلمسازان محلی و تدوین‏گرها تمایلی به حمایت از این کار دارند‏، روی اهالی شهر هم در این طرح حساب شود‏.


‏زمک ‏ افزود‏:‏ «در مورد هزینه‏‏های احتمالی هم باید تحقیق بیشتری صورت گیرد‏. این پیشنهاد با 4 رأی موافق و بدون رای مخالف به تصویب رسید‏.»


‏ کولینز ‏ برای ادامه تحقیقاتش که مشتمل بر همکاری با انجمن تاریخ شفاهی بود داوطلب شد تا بتواند بهترین راه را برای انجام طرح پیدا کند‏. البته او تأکید کرد: «عامل زمان در این طرح اهمیت زیادی دارد‏. ما می‏توانیم این کار را به عنوان کاری تفننی انجام دهیم و شاید بتوانیم حتی آن را ضبط هم بکنیم اما اگر بتوانیم آن را به افراد متخخص بدهیم تا به صورت حرفه‏ای آن را انجام دهند بسیار خوب است‏. اگر ما در حال حاضر مرکز بازدیدکنندگان نداریم‏، ممکن است ظرف مدت 10-15 سال چنین مرکزی داشته باشیم‏، اما آن زمان دیگر این افراد در قید حیات نیستند تا این کار صورت گیرد‏. بنابراین این که افراد مورد مصاحبه اکنون 100 ساله هستند‏،‏ داشتن چنین ایده و طرحی را ترسناک می‏کند‏ و من فکر می‏کنم ما باید خیلی سریع برای انجام این کار دست به کار شویم‏.»

 

منبع: کلمبیا دیلی هرالد


 
  
نام

پست الكترونيك
نظر شما
کد امنیتی

 

 

       تمام حقوق اين نشريه متعلق به سايت تاريخ شفاهي ايران [oral-history.ir] است.